پیش بینی قیمت سکه و طلا (پنجشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۳) آغاز طرح تشدید نظارت بر بازار میوه و تره بار از فردا (۴ بهمن ۱۴۰۳) | با گرانفروشان برخورد قانونی می‌شود بیستمین نمایشگاه تخصصی کشاورزی در مشهد افتتاح شد | نوآوری و فناوری در خدمت کشاورزی+ویدئو منطقه ویژه اقتصادی معدنی مشترک با افغانستان در سنگان خواف ایجاد می‌شود زمان عرضه سکه‌های بهار آزادی تاریخ ۱۴۰۴ اعلام شد سمند LX در مشهد ۳۰۰ میلیون تومان | قیمت خودرو‌های داخلی (چهارشنبه، ۳ بهمن ۱۴۰۳) قیمت خودرو‌های خارجی در مشهد (۳ بهمن ۱۴۰۳) | این خودرو‌ها را با کمتر از یک میلیارد تومان بخرید سهام عدالت متوفیان مشمول کدام سهامداران می‌شود؟ برای مبالغ بیش از ۲ برابر الگوی مصرف، قبض برق میلیونی صادر می‌شود طرح فروش و پیش ثبت نام فیدلیتی الیت بهمن موتور از امروز (چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳) + جدول ویدئو | روایت رهبر انقلاب از گلایه‌های یک تولیدکننده در نمایشگاه پیشگامان پیشرفت | «من شرمنده شدم!» مالیات خودرو و موتورسیکلت اعلام شد (۳ بهمن ۱۴۰۳) + بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی آخرین قیمت دلار توافقی امروز (چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳) چند؟ دلار حواله کاهشی شد جهش ۵۳ هزار واحدی شاخص کل | گزارش وضعیت بازار سهام (۳ بهمن ۱۴۰۳) زمان خرید عرضه اولیه «شمس» مشخص شد | چقدر نقدینگی مورد نیاز است؟ رشد ۱.۵ میلیونی قیمت سکه در مشهد (۳ بهمن ۱۴۰۳) رئیس شورای شهر مشهد در صحن علنی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت کامل پیمانکار و شهرداری برای اتمام فاز یک خط ۳ مترو+ویدئو واردات خودرو کارکرده با مدل ۲۰۲۰ و قبل از آن ممنوع اعلام شد طلا رکورد شکست | طلا وارد کانال ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان شد (۳ بهمن ۱۴۰۳) قطع برق امسال هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال به شیلات خراسان رضوی خسارت زد آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان (۳ بهمن ۱۴۰۳) | قیمت بعدی بیت‌کوین چند است؟ رشد ۲۷ درصدی ترانزیت جاده‌ای در ۱۰ماهه ابتدایی ۱۴۰۳ ثبت سفارش واردات خودرو‌های نو و کارکرده توسط اشخاص آغاز شد (۳ بهمن ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد ۴ نمونه از خصوصی‌سازی‌های موفق را معرفی کرد نرخ تورم دی ماه ۳۲ درصد شد ارزش سهام عدالت ۴۹۰ هزار و ۵۳۲ تومانی چقدر شد؟ (۳ بهمن ۱۴۰۳) بیشترین حقوق ماهانه در ایران را کدام افراد دریافت می‌کنند؟ جزئیات قیمت میوه و صیفی‌جات در مشهد اعلام شد (۳ بهمن ۱۴۰۳) | سیب‌زمینی کیلویی ۲۵ هزار تومان عرضه بنزین سوپر در تهران و کرج (۳ بهمن ۱۴۰۳) + مسیریابی
سرخط خبرها

برند ایرانی در خدمت نشان خارجی غفلت از قدرت نرم اقتصادی

  • کد خبر: ۹۴۳۳۷
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
برند ایرانی در خدمت نشان خارجی غفلت از قدرت نرم اقتصادی
امیر روح پرور - روزنامه نگار

این روز‌ها همه از ضرورت حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی می‌گویند؛ عزم و راهبردی که اگر عملیاتی شود، بی شک آثار و برکات آن در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی ملموس خواهد بود.

واقعیت این است که امروزه حمایت از تولید ملی و برند محصولات داخلی موضوعی جهانی است که صدالبته از مقوله‌های فراموش شده در کشور است، زیرا برندسازی محصولات سبب ارتقای تولیدات باکیفیت در داخل و صدور آن‌ها به خارج از مرز‌ها خواهد شد. به عبارت دیگر، در اوضاع کنونی تولید به تنهایی نمی‌تواند موجب گسترش صنایع شود، بلکه برای توسعه محصولات داخلی به ابزار‌هایی مانند برندسازی و تبلیغات برند‌های ملی نیاز دارد.

ازاین رو، هیچ فردی نمی‌تواند منکر اهمیت برند ملی و نقش پررنگ آن بر توسعه تولید شود، اما نکته مهم این است که متأسفانه به علت ضعف شرکت‌های داخلی، محصولات برخی برند‌های ملی کشورمان با نشان‌های تجاری خاص کشور‌های مختلف روانه بازار جهانی می‌شوند. این مهم زمانی اهمیت دوچندان می‌یابد که بدانیم بی توجهی به برندسازی در صادرات محصولات ایرانی نیز یکی از علل ضعف در توسعه صادرات غیرنفتی است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورمان برند‌ها و نشان‌های تجاری فراوانی ثبت شده است و تولیدکنندگان این برند‌ها سال هاست به فعالیت مشغول اند، اما به علت بی توجهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی رشد و توسعه نیافته اند.

نباید فراموش کنیم که برند ملی نشان دهنده هویت یک ملت در ابعاد گوناگون و نمونه عینی و مدرن قدرت نرم یک کشور است. بااین حال تاکنون در کشور ما به اهمیت مقوله برندسازی و نقش آن در حمایت از تولید ملی به علت نداشتن راهبرد مشخص کم توجهی شده است. این درحالی است که اقتصاد‌های پیشرو در عرصه برندسازی توانسته اند از این فرصت بزرگ نهایت استفاده را ببرند.

در اینجا باید از همه صاحبان اندیشه و نظر برای ارائه نظر‌های کارشناسی و راهبردی برای شروع نهضت پیشران ملی در عرصه برندسازی دعوت کنیم تا با استفاده از تجربه‌های موفق بومی «برند‌های پیشرو» را در برابر دیدگان مخاطب جهانی قرار دهیم. در این مسیر تولیدکنندگان داخلی هم وظایفی دارند. آنان باید با استفاده از ابزار‌ها و دانش نوین ضمن تولید محصولات کیفی و مطابق با نیاز و سلیقه بازار به سمت توسعه تولیدات رقابت پذیر حرکت کنند، زیرا یک برند ذهنیتی مثبت در مشتری به‌وجود می‌آورد و او را به خرید آن کالا تشویق می‌کند؛ بنابراین برندینگ فقط به انتخاب نامی زیبا یا لوگویی شاخص محدود نمی‌شود، بلکه این مفهوم نشانه اعتبار، اصالت و کیفیت کالا‌های آن برند است.

در این راستا، نباید این نکته مهم را نیز فراموش کنیم که تأثیر برندسازی در بازار‌های صادراتی بسیار زیاد است و آنچه در بازار‌های پررقابت صادراتی به نفوذ ماندگاری و تعهد دوطرف منجر می‌شود، برندها، نام ونشان و البته کیفیت آن هاست؛ بنابراین اگر خواهان افزایش سهم ایران از بازار‌های جهانی هستیم، باید به سمت برندسازی حرکت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->