تصویب لایحه جدید آمریکا صعود دیگری در قیمت رمزارزها را رقم زد بازار ارز در آستانه تغییر | چرا خرید دلار در این مقطع منطقی نیست؟ رئیس جمهور دستور اصلاح و اجرای الگوی کشت سراسری را صادر کرد توزیع گسترده برنج ۵۶ تا ۷۰ هزار تومانی تنظیم بازار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | افت ۵ تا ۸۰ میلیونی قیمت‌ها قیمت خودرو‌های داخلی بدون نوسان (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | رانا پلاس ۷۷۹ میلیون تومان افزایش قیمت نفت تحت تاثیر داده‌های مثبت چین و تعدیل تنش‌های تجاری (۲۶ تیر ۱۴۰۴) بررسی قیمت پرفروش‌ترین موبایل‌های شیائومی (۲۶ تیر ۱۴۰۴) + جدول ۷۸ درصد ‌صادرات‌ ایران به ‌اوراسیا با تعرفه صفر انجام می‌شود ضرورت اجرای پروژه‌های فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی | بزرگ‌ترین قرارداد نفت ایران معطل مصوبه صدور بیش از ۲ میلیون فقره چک الکترونیک افت حدود ۰.۵ درصدی قیمت دینار (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | دینار عراق امروز چند؟ قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | دلار افت کرد فعالیت فرودگاه‌های کشور ۲۴ساعته شد و به روال قبل بازگشت (۲۶ تیر ۱۴۰۴) هر کیلو شقه گوسفندی چند؟ (۲۶ تیر ۱۴۰۴) + جدول قیمت شرط خودکفایی در گوشت قرمز طی ۳ سال آینده چیست؟ افت قیمت طلا در مشهد در آخرین روز کاری هفته (۲۶ تیر ۱۴۰۴) یارانه نقدی دهک‌های اول تا سوم واریز شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) زمان عرضه اوراق اختیار فروش تبعی اعلام شد + جزئیات برنامه قطعی برق مناطق برگزاری کنکور در مشهد و خراسان رضوی لغو شد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت نفت خام سنگین ایران افزایش یافت (۲۶ تیر ۱۴۰۴) قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۲۶ تیرماه ۱۴۰۴) اعلام شد | طلای جهانی از پرواز با دلار جا ماند قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۲۶ تیر ۱۴۰۴) | کاهو و کلم از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان فروش اجباری بلیت دوطرفه اربعین ممنوع است | پروازهای چارتر‌ی حذف شدند خودرو دیگر برای دلالان نمی‌صرفد | کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو بازگشایی فرودگاه بین‌المللی اصفهان پس از ۳۴ روز وقفه (۲۶ تیر ۱۴۰۴) ورود ۵ فروند هواپیمای پهن پیکر بویینگ ۷۷۷ به کشور بیانیه حزب الله در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به سوریه| حزب‌الله: صهیونیست‌ها تنها زبان زور را می‌فهمند برگزاری مزایده واگذاری فضا‌های زیر پل عابر پیاده و محل استقرار کافه‌ون‌ها در مشهد
سرخط خبرها

برند ایرانی در خدمت نشان خارجی غفلت از قدرت نرم اقتصادی

  • کد خبر: ۹۴۳۳۷
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
برند ایرانی در خدمت نشان خارجی غفلت از قدرت نرم اقتصادی
امیر روح پرور - روزنامه نگار

این روز‌ها همه از ضرورت حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی می‌گویند؛ عزم و راهبردی که اگر عملیاتی شود، بی شک آثار و برکات آن در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی ملموس خواهد بود.

واقعیت این است که امروزه حمایت از تولید ملی و برند محصولات داخلی موضوعی جهانی است که صدالبته از مقوله‌های فراموش شده در کشور است، زیرا برندسازی محصولات سبب ارتقای تولیدات باکیفیت در داخل و صدور آن‌ها به خارج از مرز‌ها خواهد شد. به عبارت دیگر، در اوضاع کنونی تولید به تنهایی نمی‌تواند موجب گسترش صنایع شود، بلکه برای توسعه محصولات داخلی به ابزار‌هایی مانند برندسازی و تبلیغات برند‌های ملی نیاز دارد.

ازاین رو، هیچ فردی نمی‌تواند منکر اهمیت برند ملی و نقش پررنگ آن بر توسعه تولید شود، اما نکته مهم این است که متأسفانه به علت ضعف شرکت‌های داخلی، محصولات برخی برند‌های ملی کشورمان با نشان‌های تجاری خاص کشور‌های مختلف روانه بازار جهانی می‌شوند. این مهم زمانی اهمیت دوچندان می‌یابد که بدانیم بی توجهی به برندسازی در صادرات محصولات ایرانی نیز یکی از علل ضعف در توسعه صادرات غیرنفتی است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورمان برند‌ها و نشان‌های تجاری فراوانی ثبت شده است و تولیدکنندگان این برند‌ها سال هاست به فعالیت مشغول اند، اما به علت بی توجهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی رشد و توسعه نیافته اند.

نباید فراموش کنیم که برند ملی نشان دهنده هویت یک ملت در ابعاد گوناگون و نمونه عینی و مدرن قدرت نرم یک کشور است. بااین حال تاکنون در کشور ما به اهمیت مقوله برندسازی و نقش آن در حمایت از تولید ملی به علت نداشتن راهبرد مشخص کم توجهی شده است. این درحالی است که اقتصاد‌های پیشرو در عرصه برندسازی توانسته اند از این فرصت بزرگ نهایت استفاده را ببرند.

در اینجا باید از همه صاحبان اندیشه و نظر برای ارائه نظر‌های کارشناسی و راهبردی برای شروع نهضت پیشران ملی در عرصه برندسازی دعوت کنیم تا با استفاده از تجربه‌های موفق بومی «برند‌های پیشرو» را در برابر دیدگان مخاطب جهانی قرار دهیم. در این مسیر تولیدکنندگان داخلی هم وظایفی دارند. آنان باید با استفاده از ابزار‌ها و دانش نوین ضمن تولید محصولات کیفی و مطابق با نیاز و سلیقه بازار به سمت توسعه تولیدات رقابت پذیر حرکت کنند، زیرا یک برند ذهنیتی مثبت در مشتری به‌وجود می‌آورد و او را به خرید آن کالا تشویق می‌کند؛ بنابراین برندینگ فقط به انتخاب نامی زیبا یا لوگویی شاخص محدود نمی‌شود، بلکه این مفهوم نشانه اعتبار، اصالت و کیفیت کالا‌های آن برند است.

در این راستا، نباید این نکته مهم را نیز فراموش کنیم که تأثیر برندسازی در بازار‌های صادراتی بسیار زیاد است و آنچه در بازار‌های پررقابت صادراتی به نفوذ ماندگاری و تعهد دوطرف منجر می‌شود، برندها، نام ونشان و البته کیفیت آن هاست؛ بنابراین اگر خواهان افزایش سهم ایران از بازار‌های جهانی هستیم، باید به سمت برندسازی حرکت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->