ارز اربعین به صورت دینار به زائران پرداخت می‌شود مشترکان برق خانگی خراسان رضوی ۲۷ میلیارد ریال پاداش گرفتند افزایش ۴۰ درصدی صادرات به افغانستان در ۲ ماه نخست سال ۱۴۰۳ طرح «از مزرعه تا سفره» با هدف تامین کالا‌های پر مصرف مردم در مشهد اجرا می‌شود قیمت موبایل یک روز پیش از انتخابات به چقدر رسید؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد چند؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز طلا، سکه، دلار، ارز دیجیتال (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | دلار در کانال ۶۰ هزار تومان یک روز قبل از انتخابات برخورد با مشاوران املاک قانون‌گریز در مشهد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا لوین ۳.۳ میلیارد تومان تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن به کمک مستأجران آمد قیمت امروز خودرو‌های ایرانی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) طلای جهانی خیز برداشت (۱۴ تیر ۱۴۰۳) سقف اجاره بها در مشهد؛ ۲۵ درصد | میزان افزایش قانونی اجاره بها در مشهد معادل ۷۰ درصد تورم خرداد خراسان رضوی است گزارشی از نمایشگاه تخصصی معدن و زمین شناسی در مشهد ایران خودرو تعدادی از خودرو‌های خود را به روش مزایده به فروش می‌رساند + جزئیات متوسط قیمت مسکن در تهران اعلام شد میوه را امروز گرانتر از این قیمت‌ها نخرید (۱۴ تیر ۱۴۰۳) ماجرای حذف متقاضیان مسکن ملی چه بود؟ هفته آینده، آخرین مهلت انتخاب خودرو‌های وارداتی (۱۴ تیر ۱۴۰۳) جریمه شرکت مشهدی به‌علت اجرا‌نکردن تعهدات ارزی اظهارنظر‌های بورسی جلیلی و پزشکیان در آخرین مناظره چه بود؟ دولت سیزدهم ساخت بیش‌از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در خراسان‌رضوی را عملیاتی کرد قیمت گوشت مرغ در بازار مشهد کاهشی است (۱۳ تیر ۱۴۰۳) بورس، سبزپوش به استقبال انتخابات رفت | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ تیر ۱۴۰۳) طلا و سکه در مشهد ارزان شد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۷۰۰ هزار تومانی سکه امامی با مبلغ ۷ تا ۱۰ میلیون تومان، از کدام موبایل‌ها می‌توان خرید؟ (۱۳ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

برند ایرانی در خدمت نشان خارجی غفلت از قدرت نرم اقتصادی

  • کد خبر: ۹۴۳۳۷
  • ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
برند ایرانی در خدمت نشان خارجی غفلت از قدرت نرم اقتصادی
امیر روح پرور - روزنامه نگار

این روز‌ها همه از ضرورت حمایت از تولید ملی و رونق اقتصادی می‌گویند؛ عزم و راهبردی که اگر عملیاتی شود، بی شک آثار و برکات آن در همه عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی ملموس خواهد بود.

واقعیت این است که امروزه حمایت از تولید ملی و برند محصولات داخلی موضوعی جهانی است که صدالبته از مقوله‌های فراموش شده در کشور است، زیرا برندسازی محصولات سبب ارتقای تولیدات باکیفیت در داخل و صدور آن‌ها به خارج از مرز‌ها خواهد شد. به عبارت دیگر، در اوضاع کنونی تولید به تنهایی نمی‌تواند موجب گسترش صنایع شود، بلکه برای توسعه محصولات داخلی به ابزار‌هایی مانند برندسازی و تبلیغات برند‌های ملی نیاز دارد.

ازاین رو، هیچ فردی نمی‌تواند منکر اهمیت برند ملی و نقش پررنگ آن بر توسعه تولید شود، اما نکته مهم این است که متأسفانه به علت ضعف شرکت‌های داخلی، محصولات برخی برند‌های ملی کشورمان با نشان‌های تجاری خاص کشور‌های مختلف روانه بازار جهانی می‌شوند. این مهم زمانی اهمیت دوچندان می‌یابد که بدانیم بی توجهی به برندسازی در صادرات محصولات ایرانی نیز یکی از علل ضعف در توسعه صادرات غیرنفتی است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد در کشورمان برند‌ها و نشان‌های تجاری فراوانی ثبت شده است و تولیدکنندگان این برند‌ها سال هاست به فعالیت مشغول اند، اما به علت بی توجهی به مقوله تبلیغات و بازاریابی رشد و توسعه نیافته اند.

نباید فراموش کنیم که برند ملی نشان دهنده هویت یک ملت در ابعاد گوناگون و نمونه عینی و مدرن قدرت نرم یک کشور است. بااین حال تاکنون در کشور ما به اهمیت مقوله برندسازی و نقش آن در حمایت از تولید ملی به علت نداشتن راهبرد مشخص کم توجهی شده است. این درحالی است که اقتصاد‌های پیشرو در عرصه برندسازی توانسته اند از این فرصت بزرگ نهایت استفاده را ببرند.

در اینجا باید از همه صاحبان اندیشه و نظر برای ارائه نظر‌های کارشناسی و راهبردی برای شروع نهضت پیشران ملی در عرصه برندسازی دعوت کنیم تا با استفاده از تجربه‌های موفق بومی «برند‌های پیشرو» را در برابر دیدگان مخاطب جهانی قرار دهیم. در این مسیر تولیدکنندگان داخلی هم وظایفی دارند. آنان باید با استفاده از ابزار‌ها و دانش نوین ضمن تولید محصولات کیفی و مطابق با نیاز و سلیقه بازار به سمت توسعه تولیدات رقابت پذیر حرکت کنند، زیرا یک برند ذهنیتی مثبت در مشتری به‌وجود می‌آورد و او را به خرید آن کالا تشویق می‌کند؛ بنابراین برندینگ فقط به انتخاب نامی زیبا یا لوگویی شاخص محدود نمی‌شود، بلکه این مفهوم نشانه اعتبار، اصالت و کیفیت کالا‌های آن برند است.

در این راستا، نباید این نکته مهم را نیز فراموش کنیم که تأثیر برندسازی در بازار‌های صادراتی بسیار زیاد است و آنچه در بازار‌های پررقابت صادراتی به نفوذ ماندگاری و تعهد دوطرف منجر می‌شود، برندها، نام ونشان و البته کیفیت آن هاست؛ بنابراین اگر خواهان افزایش سهم ایران از بازار‌های جهانی هستیم، باید به سمت برندسازی حرکت کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->