تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد طبس، عضو دبیرخانه شهر‌های زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس شد اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد رونمایی از پوستر اولین رویداد هفته خلاقیت و نوآوری شهری | اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد در هفته خلاقیت فرجام کلنل میهن پرست؛ روایت شش ماه آرمانگرایی نویافته های باستان شناسی «کشف رود» مشهد رونمایی شد شهروند خبرنگار| شهریه مدارس غیردولتی و دغدغه والدین در مشهد مبارزه با جوندگان شهری با راهکارهای جدید شهرداری مشهد برای نخستین بار در کشور ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌‎های زودبازده مشهد اختصاص داده شد | سهم هر محله ۱۵ میلیارد تومان
سرخط خبرها

مهم‌ترین خواسته‌های مردم مشهد در فراخوان مطالبه‌گرایانه شهرآرا

  • کد خبر: ۹۴۷۳۹
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
مهم‌ترین خواسته‌های مردم مشهد در فراخوان مطالبه‌گرایانه شهرآرا
باگذشت ۱۰۰ روز از سکان داری عبدا... ارجائی بر مدیریت شهری مشهد، از مردم خواستیم خواسته هایشان از آقای شهردار را بگویند.

محدثه شوشتری | شهرآرانیوز؛ پای حرف هایشان نشستیم تا آنچه دلشان می‌خواهد از شهردار و مدیران شهری بگویند. مردم هم بی تعارف و بی پرده هر جا دلشان درد دارد، از مدیریت شهری گله می‌کنند و هر جا قدم خوبی برداشته شده است، قدردان هستند. بهانه صحبت هایمان با مردم و پیگیری خواسته هایشان از آقای شهردار، سپری شدن بیش از ۱۰۰ روز از سکان داری دوره جدید مدیریت شهری است.

باگذشت ۱۰۰ روز از سکان داری عبدا... ارجائی بر مدیریت شهری مشهد، از مردم خواستیم خواسته هایشان از آقای شهردار را بگویند. مجموعه‌ای از خواسته‌های مردمی را در شماره چهارم دی ماه شهرآرا منتشر کردیم. در همان شماره هم فراخوان دادیم که مجاوران و زائران شهر امام رضا (ع) هر چه مطالبه از شهردار و مدیران شهری دارند با شماره ۳۷۲۴۳۱۱۰ تماس بگیرند یا به شماره ۳۰۰۰۷۲۸۹ پیامک بفرستند تا واسطه انتقال این مطالبات مردمی باشیم.

در مدت ۱۰ روز از اعلام این فراخوان شهرآرا در فاصله چهارم تا چهاردهم دی ماه، مردم با ارسال پیامک و تماس با ما از خواسته هایشان گفتند. هم نقد، هم مطالبه و هم زبان به تشکر و قدردانی، چاشنی صحبت‌ها و خواسته‌های مردمی است. در ادامه مجموعه‌ای از این خواسته‌ها را با عنوان «رونوشت به آقای شهردار» گردآوری کرده‌ایم. در پیامک‌هایی که خواسته‌های مردمی تکرار شده‌است، فقط به ذکر یک پیامک که همان مفهوم و مطالبه را دارد، بسنده کرده ایم.

مردم را در جریان بگذارید

شهروندان دوست ندارند وقتی صبح چشم خود را باز می‌کنند، طول و عرض محله شان برای پروژه‌ای زیرورو شده باشد، اما در جریان این حفاری نباشند. شاید بهترین پروژه در راه باشد، اما اگر مدیریت شهری به‌موقع و قبل از آغاز حفاری مردم را مطلع نکند، دل خوشی از اجرایش ندارند. گاهی بدبین هستند، گاهی ناراضی و در حالتی دیگر، بی تفاوت.

اما اگر بدانند این حفاری در راستای خواسته آن‌ها و اجرایی شدن یکی از مطالباتشان از مدیریت شهری کلید خورده، نه به راه بندان آن معترض می‌شوند و نه به مشکلاتی که هر پروژه در مسیر اجرایش برای شهروندان دارد، بلکه خوشحال و راضی هم می‌شوند.

بخشی از پیامک‌های مردمی خواسته‌ها از آقای شهردار بر همین مدار چرخیدند که چرا مدیریت شهری مردم را به‌موقع در جریان اجرای پروژه‌ها و حفاری‌ها نمی‌گذارد. مصداق‌هایی از این پروژه‌های در حال اجرا را که این روز‌ها در دست احداث است هم مردم در پیامک هایشان ذکر کرده اند.

چندین شهروند به حفاری گسترده در بولوار توس، حدفاصل خیام تا ساجدی، اشاره کرده و گفته اند: «ای کاش مردم در جریان اجرای پروژه‌های شهری قرار بگیرند. چرا چند بنر یا تابلو اطلاع رسانی در تقاطع‌های قبل از خیام و ساجدی نصب نشده است تا رانندگان و رهگذران این مسیر از این حفاری و مدت زمان اجرای آن مطلع شوند. در این مدت ترافیک بسیار سنگینی در این بولوار ایجاد شده و شهروندان کلافه شده اند.»

استقبال از پیشنهاد شهردار برای رایگان شدن برخی خطوط

هنوز یک هفته از پیشنهاد عبدا ... ارجائی، شهردار مشهد، برای رایگان شدن خدمات برخی از خطوط اتوبوس رانی نمی‌گذرد؛ بااین حال این پیشنهاد از سوی مردم با استقبال خوبی مواجه شده است. شاید خواسته سال‌های دور و نزدیک آن‌ها بوده، ولی هیچ گاه محقق نشده است. پیامک‌هایی که شهروندان برای بیان خواسته هایشان از آقای شهردار مطرح کرده‌اند هم قدردانی از این پیشنهاد است و هم درخواست برای رایگان شدن خطوط در مناطق کم برخوردار شهر.

چندین شهروند این پیامک را ارسال کردند که در بین گرانی‌ها و شرایط سخت اقتصادی، رایگان بودن حداقل یک بلیت رفت وآمد در حمل ونقل شهری برایمان دلخوش کننده است. البته برخی از شهروندان در کنار بحث رایگان شدن برخی از خطوط اتوبوس رانی، خواستار حذف الیت از کنار معابر و خیابان‌ها و رایگان بودن پارک خودرو‌ها همانند گذشته هستند.

پاسخگویی‌ها مردمی باشد

روی خوش پاسخگویی به مردم یک طرف و تسهیل در اموری که شهروندان با شهرداری دارند، در طرف دیگر، دو خواسته جدی و مهم از مجموعه مدیریت شهری است. رفت وآمدهایشان به شهرداری بنا به نیازشان است. بخشی از پیامک‌های خواسته‌های مردمی از شهردار به همین مواجهه شهروندان و شهرداری بازمی گرددکه تقاضای تغییر رویه در پاسخگویی‌ها را دارند.

شهروندی از آقای شهردار خواسته است مسیر پاسخگویی کوتاه شود و تا حد ممکن زمان بر نباشد. شهروند دیگری از شنیدن جواب‌های سربالا گله دارد و از شهردار خواسته است پاسخگویی در شهرداری با ارباب رجوع اصلاح شود.

چند شهروند هم در پیامک‌هایی یک درخواست مشابه را مطرح می‌کنند؛ اینکه برای یک استعلام ساده هم گاهی مجموعه مدیریت شهری مردم را چند روز معطل نگه می‌دارد و با کاغذبازی‌های اضافی برای کوچک‌ترین امور، مردم از رفت وآمد‌های زیاد به شهرداری اذیت و ناراضی می‌شوند.

شهروند دیگری از مسیر ورودی ساختمان شهرداری مرکز گله داشته و گفته است: «آقای شهردار اول ازهمه گیت نگهبانی را جمع کنید که مردم فکر نکنند به پادگان نظامی دارند می‌روند. شهرداری جایی است که از خود مردم است و اگه کسی کاری نداشته باشد، مراجعه نمی‌کند. پس لطفا تدبیری کنید که ورودی شهرداری، مردمی باشد.»

اتوبوس ها؛ این قصه سر دراز دارد

بین در خواست‌های پیامک شده مردم، خدمات اتوبوس رانی تقریبا هرچند پیامک یک بار تکرار می‌شود. شلوغی خطوط بی آرتی، تأخیر و زمان انتظار طولانی در برخی خطوط، نبود سایه بان در برخی از ایستگاه‌های اتوبوس، اعتراض به ادغام برخی از خطوط اتوبوس رانی، کمبود اتوبوس در مسیر‌های طولانی از جمله مناطق حاشیه شهر و حتی گلایه خود رانندگان بخش خصوصی اتوبوس رانی از جمله مواردی است که شهروندان برای اصلاح و رفع این مشکلات از شهردار و مدیران شهری تقاضا دارند.

نمونه‌هایی از این پیام‌ها به شلوغی خط ۳ بی آرتی برمی گردد. همچنین تأخیر در خدمات اتوبوس رانی خط ۸۳۱ که مسافران باید ۱۵ دقیقه و حتی بیشتر منتظر این خط بمانند.

چندین کارگر که روزانه با اتوبوس‌ها به محل کار خود در رفت وآمد هستند، از اینکه هر روز باید در پله‌های اتوبوس‌ها به زور خودشان را جا دهند تا از اتوبوس جا نمانند، گله دارند و خواستار رفع کمبود تعداد اتوبوس‌ها هستند. به خصوص اینکه با شیوع امیکرون، سویه جدید کرونا، چرا این قدر حجم مسافر در اتوبوس‌ها زیاد است و به ناچار مسافران باید ایستاده و نشسته در رفت وآمد باشند، درصورتی که اگر تعداد اتوبوس‌ها بیشتر باشد، با این شلوغی مسافران جابه جا نخواهند شد.

پرداخت بدهی و معوقات شرکت‌های بخش خصوصی سازمان اتوبوس رانی از ابتدای سال نیز درخواست رانندگان است که از شهردار برای تسریع و تسهیل این پرداخت‌ها مطالبه دارند.

خواسته‌های جوانان از شهردار

جوانان، آن هم از نسل دهه هشتادی ها، جنس دغدغه ها، خواسته‌ها و نگاهشان به شهر با نسل‌های قبلی متفاوت است. شاید نهایت خواسته آفتاب نشینان پارک‌ها و بوستان ها، چند صندلی نرم و راحت‌تر با رفت وروب بیشتر و امنیت پارک باشد، اما بین خواسته‌های جوانان از شهردار مواردی را می‌شنویم که شاید هم تلنگری برای تسریع در رسیدن به شهر هوشمند باشد و هم نیاز‌های مغفول مانده جوانان.

شهروند جوانی در پیامش از شهر هوشمند گفته است و اینکه برای الکترونیک شدن خدمات آقای شهردار باید دستور ویژه‌ای بدهد. چند شهروند جوان دیگر از نبود تفریح و سرگرمی در اماکن مربوط به شهرداری گله می‌کند؛ اینکه فقط ساختن بوستان کافی نیست. دربوستانی که فضای بازی برای فوتبال، والیبال، بسکتبال و چند ورزش دل خواه جوانان نباشد، جز نشستن روی نیمکت‌ها چه می‌شود کرد؟

به طور خاص احداث زمین روباز فوتبال، استخر ورزشی، ایجاد خطوط ویژه دوچرخه و اسکیت سواری از جمله درخواست‌های جوانان از شهردار مشهد است.

قصه ناتمام بازسازی در بافت‌های فرسوده

بافت آبکوه، عامل و اطراف حرم رضوی از جمله نقاطی هستند که در مسیر بازسازی و بازآفرینی شهری قرار گرفته اند. طولانی شدن این بازسازی‌ها که حالا در اطراف حرم رضوی از نیم قرن گذشته و در نقاطی نظیر بافت فرسوده آبکوه دهه‌های طولانی ادامه داشته و هنوز به سرانجامی نرسیده، مورد گلایه شهروندان است و تقاضا از آقای شهردار برای تسریع و سامان دهی در بازآفرینی این بافت ها.

چند شهروند ساکن بولوار دستغیب از بلاتکلیفی سال‌ها بازسازی و ناتمام بودن این بافت شهری در بازسازی‌ها از شهردار درخواست نگاه ویژه به این بافت فرسوده را دارند. چند شهروند دیگر هم از بلاتکلیفی معابر آزادسازی شده در بافت عامل و رها ماندن این معابر آزاد شده گلایه دارند و از شهردار خواسته اند تا اگر در بافت‌های فرسوده، شهرداری املاک قدیمی را خریداری و تخریب و هموار کرده است، برای زمین‌های بزرگ رها شده هم فکری بکند. حداقل شهروندان ساکن در این مناطق بهره‌ای از خدمات زیرساختی موردنیاز به جای املاک تخریب شده داشته باشند.

نهضت پیاده روسازی چه شد؟

برای پیاده روسازی و اصلاح پیاده رو‌های نامناسب و ناهموار هم حجم زیادی از درخواست‌های مردمی مطرح شده است. شهروندان در پیامک‌های مشابه نوشته اند: به ما گفتند نهضت پیاده روسازی در مشهد راه افتاده است، اما حتی در نقاط برخوردار مشهد هم همه پیاده رو‌ها هموار و مناسب سازی نشده اند، چه برسد به همه نقاط شهر. آقای شهردار دستور دهید پیاده رو‌هایی را که در همه جای شهر پستی وبلندی دارد، همسطح کنند.

بن بست‌ها را بازکنید

آزادسازی معابر، تعریض معابر، آسفالت معابر و بازگشایی بن بست‌ها در نقاطی که امکان بازگشایی هست، در دستور کار مدیریت شهری است. اما همچنان در برخی از نقاط مشهد از جمله نقاط حاشیه شهر و مناطق کم برخوردار شهروندان با مشکلات زیرساختی در معابرشان دست وپنجه نرم می‌کنند.

خواسته مشترک خیلی از شهروندان ساکن در حاشیه شهر از شهردار مشهد، رسیدگی به همین معابر است. به خصوص شهروندان خانم که در پیام‌های مختلف از آقای شهردار خواسته اند که برای امنیت محله زندگی شان و همچنین راحتی عبو رو مرورها، کوچه‌ها و معابر بن بست بازگشایی شود.

آسفالت و خرابی سطح معابر نیز در پیام‌ها و درخواست‌ها از مدیران شهری تکرار شده است که بیشتر مصداق‌ها به مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر مشهد بازمی گردد. از جمله ساکنان جاده سیمان مشهد و خیابان رسالت برای زیرساخت‌های شهری از شهردار درخواست رسیدگی به این مناطق را دارند.

نمی گوییم مفت، گران نفروشید

در ناراضی‌ترین حالت حتما این جمله را بر زبان می‌آورند که شهرداری پوستمان را کنده است. در حالت عادی هم این انتظار و خواسته را دارند که شهرداری در حوزه واحد‌های صنفی و تجاری و صدور پروانه‌های ساختمانی هزینه‌ها را منطقی دریافت کند.

شهروندی گفته است که ما نمی‌گوییم شهرداری خدماتش را مفت ارائه دهد، اما گران نفروشد. چند شهروند دیگر که خودشان را جزو کسبه شهر مشهد معرفی می‌کنند از هزینه بالایی که برای تجاری خطی‌ها گرفته می‌شود، گله دارند و از شهردار مشهد می‌خواهند که در شرایطی که هنوز سایه کرونا بر سر واحد‌های تجاری سنگینی می‌کند و کسبه کمرشان از ضرر و زیان ایام کرونا راست نشده است، هزینه‌ها را کاهش دهند.

درخواست برای سامان دهی زباله گرد‌ها

دیدن زباله گرد‌ها در پیاده روها، معابر، تک تک کوچه‌ها و جلوی در خانه‌ها تصویر ناآشنایی نیست. شاید غم نان شب و بیکاری و دیگر آسیب‌های اجتماعی عده‌ای را ناچار به زباله گردی کرده باشد، اما قطعا سلامت، امنیت و محیط زیست سالم برای عموم شهروندان باید در اولویت باشد.

اینکه زباله گردها، کیسه‌های زباله را جلوی در خانه‌ها پاره می‌کنند، ظروف یک بار مصرف را از داخل زباله‌ها برمی‌دارند و بقیه زباله‌ها را در محیط پیاده رو‌ها و کنار خیابان‌ها پخش و رها می‌کنند، علاوه بر آلودگی، سبب به هم ریختگی مسیر رفت وآمد نیز می‌شود.

شهروندان در پیامک‌های ارسالی شان مصداق‌هایی از محل زندگی شان می‌آورند که هیچ استثنایی برای یک نقطه از شهر نیست و تقریبا در همه نقاط شهر، این مشکل زباله گرد‌ها دیده می‌شود. شهروندانی ساکن در خیابان‌های احمدآباد، سناباد، هاشمیه، هنرستان، قاسم آباد، کوهسنگی، خیابان عبادی، سیدی، شهرک شهید رجایی، خیابان مفتح، طبرسی، توس و ... از مشکل زباله گرد‌ها گفته و خواستار تدبیری برای سامان دهی آن‌ها از سوی مدیریت شهری شده اند.

کمبود شدید سرویس بهداشتی

برای مشهد که زائران آن علاوه بر تردد در هسته مرکزی شهر و خیابان‌های مجاور حرم رضوی، در نقاط تفریحی و گردشگری این شهر نیز گشت وگذار دارند، کمبود سرویس بهداشتی معضل شده است. حتی شهروندان و ساکنان شهر نیز که در طی روز در سفر‌های داخلی شهری در رفت وآمد هستند، اگر ناچار به استفاده از سرویس بهداشتی عمومی باشند، با معضل کمبود شدید سرویس بهداشتی مواجه می‌شوند.

اینکه در یک شهر زائرپذیر چند سرویس بهداشتی عمومی در دسترس مردم نباشد، قطعا نه در شأن زائر است و نه در شأن مجاور. این خواسته را شهروندان مختلفی در پیامک به شهرآرا اعلام کرده بوده‌اند. حتی خیلی از شهروندان از نبود سرویس بهداشتی در ایستگاه‌های قطار شهری گلایه دارند؛ اینکه در ایستگاه‌های خطوط قطار شهری حتی یک سرویس بهداشتی هم برای کودکان یا سالمندان و افرادی که به اضطرار نیازمند استفاده از این سرویس‌ها هستند وجود ندارد.

***
البته آنچه در این گزارش می‌خوانید، بی‌تردید همه مطالبات مجاوران شهر امام رضا (ع) نیست.

«رونوشت به آقای شهردار» فقط بهانه‌ای است برای اینکه باب مطالبه‌گری زائران و مجاوران را از مدیریت شهری بیش از پیش باز کند. شهرآرا تلاش دارد در این مسیر واسطه‌ای برای انتقال سخنان شما به مدیران شهری باشد.

شما هم چه زائر هستید و چه مجاور، می‌توانید با شماره ۳۷۲۴۳۱۱۰ تماس بگیرید یا به شماره ۳۰۰۰۷۲۸۹ پیامک بفرستید و از خواسته‌هایتان بگویید.

مطمئن باشید ما بی‌کم و کاست، آن‌ها را بیان و پیگیری می‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->