آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی پدر شهیدان «دهنوی» درگذشت + زمان مراسم تشییع
سرخط خبرها

آقای رئیس‌جمهور، «واقعاً» پای کار زیارت باشید

  • کد خبر: ۹۴۹۸۲
  • ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
آقای رئیس‌جمهور، «واقعاً» پای کار زیارت باشید
بنیامین یوسف‌زاده - دبیر تحریریه

جلسه «کارگروه ملی زیارت» که به «شورای ملی زیارت» تغییر نام پیدا کرده است، پس از دو سال وقفه در حالی دیروز با حضور آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی ۱۲ مصوبه را از سرگذارند که هنوز تکلیف بسیاری از مصوبات قبلی این کارگروه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

دیروز اعضای این شورا با تأکید بر کلیدواژه «زیارت آسان» کلیاتی را درباره زیارت بارگاه منور حضرت‌رضا (ع) مورد بحث و بررسی قرار دادند که یا در گذشته مصوباتی درباره آن‌ها تهیه شده یا آن‌قدر آرمان‌گرایانه است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور نمی‌توان به‌زودی در انتظار تحقق آن‌ها بود.

برای مثال یکی از مصوبات روز گذشته این شورا، بر تقویت ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری مشهد در حوزه ریلی، هوایی و جاده‌ای تأکید دارد. همین یک مصوبه آن قدر گسترده و پرماجراست که اگر دولت بودجه چند سال استانی مثل خراسان‌رضوی را یک‌جا برای این کار کنار بگذارد، شاید بتواند بخش اندکی از کار‌های روی زمین مانده این حوزه را رتق‌وفتق کند.

آقای رئیس جمهور! نمی‌شود درباره تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقلی زیارت امام‌رضا (ع) مصوبه‌ای داشته باشید و از پیش‌نیاز‌های آن سخنی به‌میان نیاورید. شهر مشهد و استان خراسان‌رضوی کلان‌پروژه‌های متعددی دارد که یا هنوز در وضعیت صفر قرار دارند یا با زخمی از بی‌مهری‌های اعتباری با اندکی پیشرفت فیزیکی به‌حال خود رها شده‌اند. کلنگ خط‌آهن برقی مشهدتهران دو بار و در دو دولت متفاوت به زمین زده شده و در این سال‌ها قدم از قدم برداشته نشده است.

پروژه آزادراه حرم‌تاحرم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های راهسازی کشور در قطعه خراسان زمین‌گیر است. از خطوط راه‌آهن مشهدچابهار و مشهدگرگان هم فقط وعده‌هایی خالی باقی مانده که قطعا با روند اقتصادی موجود، حالاحالا‌ها نباید چشم امیدی به اجرایشان داشت.

پروژه شهر فرودگاهی و آرزوی توسعه پایانه راه آهن مشهد هم فعلا فقط روی کاغذ طرح‌های خوبی به‌حساب می‌آیند. مصوبات دیگر این کارگروه، چه آن‌هایی که در گذشته به‌تصویب رسیده و چه آن‌هایی که دیروز وارد مدار وعده‌ها شده‌اند هم مثال‌هایی دارند که بیان آن‌ها در این مجال اندک نمی‌گنجد.

آقای رئیس جمهور! از همه مهم‌تر اینکه آلبوم بودجه ۱۴۰۱ تقدیمی دولت به مجلس، ردیفی با عنوان «زیارت» ندارد. ردیف بودجه امسال زیارت نیز در زمان تدوینش آن‌قدر در مظلومیت قرار گرفت که از سقف اول به سقف دوم بودجه‌ای تنزل پیدا کرد تا اگر دولت پولی در چنته داشته باشد، برای آن هزینه کند؛ رقمی که تا به امروز خبری از آن نیست.

قطعا احیای پر و پیمان این ردیف بودجه دوازده‌ساله که نامهربانی‌های زیادی هم در سنوات اخیر دیده است، می‌تواند ضمانت اجرای خوبی برای تحقق مصوبات شورای ملی زیارت باشد تا تجربه نه‌چندان موفق کارگروه ملی زیارت به‌تدریج به‌فراموشی سپرده شود.

آقای رئیس جمهور! نقش شما به‌عنوان یک خراسانی که تولیگری آستان قدس رضوی را نیز در کارنامه کاری خود دارید، بسیار بیشتر از رؤسای‌جمهور قبلی در حوزه توسعه زیارت بارگاه نورانی حضرت‌رضا (ع) است؛ لطفاً «واقعاً» پای کار زیارت باشید و شورای ملی زیارت را هم به‌صورت عملی و جدی پای این کار بیاورید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->