راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

پیکر مطهر سه شهید گمنام در میدان شهدا مشهد به خاک سپرده شد

  • کد خبر: ۹۴۹۸۴
  • ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
پیکر مطهر سه شهید گمنام در میدان شهدا مشهد به خاک سپرده شد
ظهر پنجشنبه ۱۶ دی ماه ۱۴۰۰ عرصه میدان شهدا مشهد مقدس صحنه حضور مردمی بود که از نخستین ساعات صبح در انتظار حضور سه شهید گمنام بودند.

مهدی عسکری | شهرآرانیوز؛ لاله‌های پرپرمان میان سیل اشک و ماتم از راه رسیدند. لاله‌های غریب، استخوان‌های بی پلاک، دردانه‌های شلمچه، شرق دجله و کربلای ۵ همان‌ها که در شب عملیات، رمز یا زهرا (س) گفتند و وداع آخرشان با اشک و آرزوی شهادت بود. ۳۵ سال گذشت تا در سال روز شهادت مادر اسلام، «یا زهرا (س)»گویان، روی دستان جاماندگان شهادت و با سیل اشک میزبانان، باقی مانده نشان قهرمانی شان را به ودیعه خاک سپردیم. اما این غربت جاودانه و همیشگی خواهد ماند، وقتی کسی نمی‌داند در میان سطر‌های وصیت دردانه شانزده ساله و جوانان ۱۹ و ۲۷ ساله‌ای که در میدان شهدا آرمیدند چه نوشته شد و از حضرت معشوق چه خواستند که در گمنامی تمام، فنای فی ا... شدند.

ظهر پنجشنبه عرصه میدان شهدا صحنه حضور مردمی بود که از نخستین ساعات صبح در انتظار حضور سه شهید گمنام بودند تا نبض این میدان پس از سال‌ها انتظار با حضور آن‌ها جان بگیرد و شهدا صاحبان اصلی میدانی شوند که پیش از این فقط نام «میدان شهدا» را یدک می‌کشید.

طبق قرار، طبقه منهای یک میدان شهدا برای میزبانی و تدفین ۳ شهید گمنام آماده شده بود؛ شهدایی که چهارشنبه شب به همراه ۵ شهید گمنام دیگر و پیکر شهید حسین نظری بر دستان خادمان بارگاه منور رضوی در رواق دارالمرحمه طواف داده شده بودند و زائران و مجاوران بارگاه رضوی در رواق امام خمینی (ره) با آن‌ها وداع کرده بودند.


ببینید: ویدئو| مراسم تدفین پیکر شهدای گمنام در مشهد مقدس


سه سنگ قبر با نام «شهید گمنام» به ردیف در کنار هم چیده شده بود و خانه ابدی شهدا نیز از ساعاتی قبل‌تر آماده شده بود. در عرصه میدان شهدا نیز تلویزیون بزرگ شهری تعبیه شده بود تا به دلیل حضور انبوه مردمی، همه بتوانند لحظات وداع را به نظاره بنشینند.

گرداگرد مزار‌های مهیا شده، با پارچه سبز و گل‌های سرخ پرپر شده به نشانه سرخ فامی گل‌های گمنام شهادت و پرچم‌های سرخ یا حسین (ع) و بیرق‌های سیاه یا فاطمه زهرا (س) مزین شده بود.

مردم مشهد در کنار شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، استاندار و جمعی از مسئولان استانی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و وزیر راه و شهرسازی که به نمایندگی از اعضای هیئت دولت در این مراسم شرکت کرده بودند، میزبانان این وداع بودند. میهمانان ویژه این مراسم نیز مادران چند شهید مفقودالاثر بودند که گوینده مراسم حضور آن‌ها را در میان حضار اعلام کرد.


گزارش تصویری: مراسم تدفین پیکر ۳ شهید گمنام در میدان شهدا مشهد


جمعیت رفته رفته در حال افزایش بود و حاضران با شعار‌های «حیدر (ع) حیدر (ع)»، «یا حسین (ع)»، «این گل پرپر از کجا آمده؟ از سفر کرب و بلا آمده». آمادگی خود را برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم تدفین شهدا اعلام می‌کردند.

طبق اعلام قرار شد دو پیکر از میان جمعیت آقایان و یک پیکر نیز از میان جمعیت خانم‌ها به سوی مزار ابدی هدایت شود. عقربه‌های ساعت ۱۲ و‌۳۰ دقیقه را نشان می‌داد که پیکر‌ها از راه رسید. در میان ولوله صدای سنج و دمام، پیکر‌ها روی دوش مردم به محل تدفین رسیدند.

جمعیت آرام گرفت و صوت قرآن در فضا پیچید و سپس همه به احترام سرود ملی کشورمان قیام کردند و در ادامه رو به سمت بارگاه منور امام مهربانی‌ها صلوات خاصه قرائت شد.

ساعت که به ۱۳ و ۱۵ دقیقه رسید، تدفین شهدا آغاز شد و پیکر‌های سبک بال سه شهید گمنام در میان شعار‌های «لبیک یا علی (ع)»، «لبیک یا حسین (ع)»، «لبیک یا زینب (س)»، «یا امام رضا (ع)»، «لبیک یا خمینی (ره)» و «لبیک یا خامنه ای» به آغوش ابدی خاک سپرده شد و دقایقی بعد نیز با سکوت جمعیت انبوه حاضران، تلقین خوانی شهدا انجام و پس از آن پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت تشییع ۲۵۰ شهید در سراسر کشور قرائت شد؛ شهدای تفحص شده‌ای که جزو شهدای عملیات‌ها و مناطق عملیاتی کربلای پنج و هشت (شلمچه)، تک دشمن در سال ۶۷ (شلمچه، زبیدات و مجنون)، خیبر (مجنون)، والفجر یک و مقدماتی (فکه)، والفجر ۹ (چوار تا سلیمانیه)، کربلای ۶ (سومار)، مسلم بن عقیل (سومار)، بدر (شرق دجله) و رمضان (شرق بصره) بودند.

صبح جمعه نیز مراسم خطبه خوانی در جوار مزار شهدای گمنام میدان شهدا برگزار شد. دیروز همچنین پیکر شهید مدافع حرم، حسین نظری، پس از تشییع در قطعه شهدای مدافع حرم به خاک سپرده شد. امروز نیز قرار است یک شهید در پادگان شهید برونسی مشهد و در ساعت ۱۸ و هم زمان با نماز مغرب و عشا، دو شهید نیز در استانداری خراسان رضوی تدفین شوند، ضمن اینکه به زودی زمان تدفین شهید گمنام بوستان ملت نیز اعلام خواهد شد.

طبق اعلام فردا نیز قرار است پیکر یک شهید گمنام در صنایع حضرت یونس (ع) واقع در جاده گلبهار تدفین شود. (تعیین محل دفن اواخر هفته گذشته توسط کمیته جانمایی تدفین شهدا با حضور مسئولان استانی مشخص شده بود)

شهردار مشهد: میدان شهدا آماده بهره برداری از بزرگ‌ترین حسینیه مسقف می‌شود

شهردار مشهد گفت: در روز‌های آتی میدان شهدا آماده بهره برداری از بزرگ‌ترین حسینیه مسقف با مساحت ۳۸ هزار متر مربع خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سیدعبدا... ارجائی در حاشیه مراسم تشییع و تدفین شهدای گمنام در عرصه میدان شهدا اظهار کرد: میدان شهدای مشهد یاد آور هویت تاریخی و رشادت‌های فوق العاده زیاد مردم با بصیرت مشهد در دوران انقلاب اسلامی است.

وی افزود: در دوران انقلاب اسلامی و به منظور پیروزی انقلاب، مردم مشهد در این میدان تعداد زیادی شهید تقدیم اسلام و انقلاب کردند.

وی تصریح کرد: آنچه امروز بعد از ۴۳ سال رخ می‌دهد، بازگشت «میدان شهدا» به «شهدا» است. این میدان در ابتدای انقلاب کانون مبارزات مردم علیه رژیم ستم شاهی بود و امروزه با دفن این سه شهید، به هویت خود باز می‌گردد.

میدان‌شهدا

در حاشیه مراسم میدان شهدا، با نشان شهدا

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: نام یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های مشهد، میدان شهداست، اما تا پیش از تدفین شهدای گمنام هیچ المانی از شهدا در این میدان دیده نمی‌شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، حسن موحدیان در حاشیه مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر سه شهید هشت سال دفاع مقدس، اظهار کرد: بنیاد حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با همکاری استانداری خراسان رضوی تصمیم گرفتند پیکر مطهر چند شهید در این مکان دفن شود. ما نیز به عنوان مدیرت شهری وظیفه داشتیم به این مسئله کمک کنیم.

۳ نقطه مهم مشهد میزبان شهدا

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد نیز گفت: در سه نقطه شهر مشهد میزبان پیکر مطهر شهدای گمنام خواهیم بود. حسین حسامی بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته تصمیم گرفتیم در سه نقطه میزبان پیکر مطهر شهدای گمنام باشیم که مهم‌ترین آن‌ها در مرکزیت شهر مشهد و در عرصه میدان شهداست.

سابقه طولانی میدان شهدا در تجمعات نیرو‌های انقلابی و اصیل

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد هم گفت: اتفاق بزرگی بعد از انقلاب رخ داد، زیرا مشهد شهدای زیادی دارد و میدان شهدا دارای سبقه طولانی در تجمعات نیرو‌های انقلابی و اصیل است؛ همچنین شهر امام رضا (ع) خاطرات شگرف و عمیقی در صفحه تاریخ به ثبت رسانده است. هاشم دائمی اظهار کرد: به فضل پروردگار و عنایت خاص حضرت رضا (ع) میدان شهدا به هویت اصلی خود بازگشت و «میدان شهدا» میدان «شهدا» شد.

ایجاد «حسینیه اعظم میدان شهدا» در محل تدفین شهیدان گمنام

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: «حسینیه اعظم میدان شهدا» در محل تدفین و خاک سپاری پیکر مطهر شهیدان گمنام ایجاد می‌شود. سیدحسین علوی مقدم اظهار کرد: بسیار خرسندیم که «میدان شهدا»‌ی مشهد به برکت خون پاک شهیدان گمنام این مرز و بوم، امروز به معنای واقعی کلمه «میدان شهدا» شد و الهام بخش جریان‌های ارزشی و انقلابی در نزدیکی حرم مطهر رضوی خواهد بود.

مزین شدن میدان شهدا به شهدا

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: هدف از اجرای این برنامه زمینه سازی برای هویت پیدا کردن میدان شهدا و مزین شدن میدان شهدا به وجود شهدا بود. حسین باغگلی اظهار کرد: در موقعیتی که امروز شهدا تدفین شدند، فضای فرهنگی مطلوبی پیشاپیش فراهم شده‌است و در میدان شهدا نیز فضا سازی مطلوب انجام می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->