پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

علت باز نشدن ایربگ خودرو‌های حادثه بهبهان - اهواز چه بود؟

  • کد خبر: ۹۵۶۶۸
  • ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
علت باز نشدن ایربگ خودرو‌های حادثه بهبهان - اهواز چه بود؟
 مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی گفت: باید در این موضوع نخست بررسی شود؛ آیا ایربگ‌های سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر (!)، در ضمن اگر پلیس گزارش تخلف خودروساز را به ما ارائه کند، از مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، پیمان پیرایش در خصوص اظهارات اخیر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بر اینکه در حادثه تصادف بهبهان ایربگ هیچ خودرویی بازنشده است، اظهار داشت: تمام خودرو‌های تولیدی از سال ۱۳۸۹ مشمول استاندارد‌های اجباری هستند و باید آزمون‌های لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه حتی برخی از آزمون‌ها در خارج از کشور به‌روی محصولات اعمال می‌شود، افزود: تازمانی که این آزمون‌ها انجام نشود گواهی لازم برای اخذ مجوز شماره‌گذاری صادر نخواهد شد، براساس همین مطلب این‌که محصولی از شرکت خودروساز بدون لحاظ استاندارد‌ها خارج شود غیرممکن است.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران با تأکید بر اینکه در آزمون‌ها برخورد از روبه‌رو، عقب و سمت راست و چپ خودرو انجام می‌شود، گفت: این آزمون‌ها نشان می‌دهد که در نهایت محصول امکان شماره‌گذاری دارد یا خیر.

پیرایش با ارائه توضیحاتی درمورد حادثه بهبهان، گفت: باید در این موضوع نخست بررسی شود؛ آیا ایربگ‌های سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر (!) چرا که امکان قفل شدن ایربگ وجود دارد، شاید در این حادثه برخی از خودرو‌ها ایربگ سمت سرنشین را قفل کرده باشند.

وی اضافه کرد: البته باید دقت کرد خودرو‌های حادثه‌دیده قبل از سال ۸۹ تولید شده‌اند یا خیر، زیرا نصب ایربگ از سال ۹۲ اجباری شده و از سال ۸۹ استاندارد‌های اجباری برای شماره‌گذاری خودرو مورد تصویب قرار گرفته است.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی با اعلام "باید توجه کنید که این حادثه بسیار شدید بوده است"، گفت: پلیس راهور مورد به مورد اگر گزارشی مبنی بر تخلف خودروساز در این حادثه دارد به ما اعلام کند که ما از مراجع قضایی پیگیری کنیم، به‌عنوان نمونه اگر برخورد از روبه‌رو صورت گرفته و ایربگ باز نشد و پشت و سقف خودرو سالم است تخلف انجام شده است و باید پیگیری لازم صورت گیرد.

راستی آزمایی نصب ایربگ در خودرو

با گذشت سه روز از تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در محور بهبهان – اهواز که منجر به کشته شدن ۵ نفر شد، دیروز رئیس پلیس راهور انتظامی گفت که ایربگ خودرو‌ها در این حادثه باز نشده است.

نصب ایربگ در خودرو‌های داخلی همچون دیگر استاندارد‌های اجباری از سال ۸۵ به خودروسازان تکلیف شد. این در شرایطی است که همراه با مقاومت خودروسازان در این زمینه، از سال ۸۹ کیسه هوا به‌طور اجباری در تمامی خودرو‌های داخلی نصب شد.

نصب این آپشن از ابتدا نیز با پیگیری پلیس راهور اجرایی شد و حالا، اما رئیس پلیس راهور می‌گوید که خودروسازان در این زمینه تعلل کرده‌اند. هر چند تا دیروز که سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا مدعی تخلف تولیدکنندگان خودرو در این زمینه شد، خودروسازان واکنشی نشان ندادند، اما یک مقام مسوول در سازمان ملی استاندارد در گفتگو با خبرگزاری تسنیم با تاکید بر بررسی بیشتر در این مورد اظهار کرد که اگر پلیس گزارش تخلف خودروساز را بدهد، از مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم.

اما یک مقام مسوول در قوه قضائیه به یک نکته دیگر نیز در مورد این حادثه اشاره کرده و آن اینکه ممکن است کیسه خودرو‌ها به عمد قفل شده باشند، موضوعی که به دلایلی در بین مالکان خودروی کشورمان رواج دارد.

دوشنبه گذشته به دلیل مه گرفتگی، تصادف زنجیره‌ای در محور بهبهان – اهواز رخ داد، تصادفی که آتش‌سوزی تعدادی از خودرو‌ها را دربرداشت و برخی دیگر را به دلیل شدت برخورد خودرو‌ها مصدوم کرد. در این تصادف نیز کارشناسان پلیس راهور ضمن شناسایی عامل انسانی، موضوع دیگری را که همیشه بر آن تاکید دارند، مورد هدف قرار دادند و آن کیفیت خودرو‌های تولیدی بود. با این حال، اما تخلف خودروسازان در نصب ایربگ موضوعی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. این ادعا نگرانی‌های زیادی بین خریداران خودرو‌های داخلی ایجاد می‌کند. آنچه مشخص است از سال ۸۹ همراه با نصب ایربگ، مرگ و میر ناشی از تصادفات به‌طور چشمگیری کاهش یافته است و حالا عدم‌نصب آن می‌تواند تهدید دیگری برای مالکان خودرو باشد. طی سه سال گذشته با اعمال تحریم‌های بین‌المللی و به دنبال آن خروج شرکای خارجی و محدودیت در واردات بسیاری از قطعات، از یکسو تولید به میزان چشمگیری کاهش یافته و از سوی دیگر کیفیت نیز در سطح نازلی قرار گرفته است. خودروسازان نیز در این سال‌ها بیشتر بر تولید تمرکز کردند و کیفیت در اولویت دوم است. با این شرایط در صورت تایید اظهارات رئیس پلیس راهور انتظامی، نصب ایربگ نیز به دیگر چالش‌های تحریم صنعت خودرو خواهد پیوست.

اما سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا روز گذشته در ششمین مرحله از رزمایش توان و تحرک عملیاتی پلیس راهور تاکید کرده که در حال حاضر در کشور ٣٧‌میلیون وسیله نقلیه وجود دارد که ٣٢‌درصد از فوتی‌ها مربوط به سرنشینان است که کمربند ایمنی استفاده نمی‌کنند و ۲۵‌درصد هم مربوط به رانندگان و ١٩‌درصد هم شامل عابران می‌شود. رئیس پلیس راهور انتظامی سومین عامل مرگ و میر در کشور را مربوط به تصادفات خوانده است. وی با ارائه آماری در زمینه فوتی‌های تصادفات کشوری عنوان کرده که در سال ۱۴۰۰ رشد ١٢‌درصدی در تردد‌های کشور داشتیم و ١١‌هزار و ۱۴۷ نفر جان باخته‌اند. وی به حادثه تصادف بهبهان اشاره و تصریح کرده که در همین حادثه بهبهان که بسیار دلخراش بود، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ چرا استاندارد‌ها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟ حتما باید خودروساز‌ها در این حادثه به مراجع قضائی معرفی شوند؟ اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته اند درست است، اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟

غیرفعال کردن کیسه هوا؟

اما ادعای رئیس پلیس راهور انتظامی مبنی بر بازنشدن ایربگ خودرو‌ها موضوعی بود که دیروز با واکنش سازمان ملی استاندارد ایران مواجه شد. در این زمینه پیمان پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد تاکید کرده که ابتدا باید این موضوع بررسی شود که آیا ایربگ‌های سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر؟ در ضمن اگر پلیس گزارش تخلف خودروساز‌ها را به ما ارائه کند، از مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم. وی اظهار کرده که تمام خودرو‌های تولیدی از سال ۱۳۸۹ مشمول استاندارد‌های اجباری هستند و باید آزمون‌های لازم را انجام دهند. وی با بیان اینکه حتی برخی از آزمون‌ها در خارج از کشور بر روی محصولات اعمال می‌شود، افزود: تازمانی که این آزمون‌ها انجام نشود گواهی لازم برای اخذ مجوز شماره‌گذاری صادر نخواهد شد. بر اساس همین مطلب اینکه محصولی از شرکت خودروساز بدون لحاظ استاندارد‌ها خارج شود غیرممکن است.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید براینکه در آزمون‌ها برخورد از روبه‌رو، عقب و سمت راست و چپ خودرو انجام می‌شود، گفت: این آزمون‌ها نشان می‌دهد که در نهایت محصول امکان شماره‌گذاری دارد یا خیر. وی با تاکید دوباره بر اینکه باید در این موضوع نخست بررسی شود آیا ایربگ‌های سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر، به شبهه دیگری نیز اشاره و اظهار کرده که البته باید دقت کرد خودرو‌های حادثه‌دیده قبل از سال ۸۹ تولید شده‌اند یا خیر؟ زیرا نصب ایربگ از سال ۹۲ اجباری شده و از سال ۸۹ استاندارد‌های اجباری برای شماره‌گذاری خودرو مورد تصویب قرار گرفته است. مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی با اعلام اینکه باید توجه کنید که این حادثه بسیار شدید بوده است تاکید کرده که پلیس راهور اگر گزارشی مبنی بر تخلف خودروساز در این حادثه دارد به ما اعلام کند که ما از مراجع قضایی پیگیری کنیم. به عنوان نمونه اگر برخورد از روبه‌رو صورت گرفته و ایربگ باز نشد و پشت و سقف خودرو سالم است تخلف انجام شده و باید پیگیری لازم صورت گیرد. 

همانطور که این مقام در سازمان ملی استاندارد اشاره کرده، برخی از رانندگان خودرو به دلایلی اقدام به غیرفعال‌کردن ایربگ خودروی خود می‌کنند. برخی صاحبان خودرو بر این باورند که به علت مشکل در سنسور‌های کیسه‌های هوای موجود در خودرو‌های داخلی، این کیسه‌ها با ضربات بسیار کم نیز روشن شده و موجب تحمیل هزینه می‌شوند؛ بنابراین کیسه ایربگ را غیرفعال می‌کنند. از سوی دیگر برخی ایربگ خودروی خود در سمت شاگرد را به منظور جلوگیری از خسارتی که باز شدن ایربگ به خودرو وارد می‌کند خاموش می‌کنند، زیرا در صورت فعال شدن ایربگ خودرو در برخی از خودروها، مالک خودرو مجبور است کل داشبورد خودرو را عوض کند که هزینه‌های گزافی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

منبع: ایران جیب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->