ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ آیا قرار است همان بلایی که سر صنعت خودرو آمد، سر لوازم خانگی هم بیاید؟ شاید اگر شما هم خبر افزایش ۸ تا ۱۲ درصدی قیمت لوازم خانگی در چند روز اخیر را شنیده باشید، این سوال با پاسخی نامعلوم برایتان پیش آمده باشد. البته رفتار تولیدکنندههای لوازم خانگی بعد از ممنوعیت واردات محصولات کره ای، این شائبه را پیش آورده است که شاید داستان خودروسازی درحال تکرار است، اما آنها برای هر اتفاقی که در این سه ماه ونیم افتاده است، دلیلی میآورند و تاکید میکنند که این اتفاقها هیچ ربطی به ممنوعیت ورود کالای کرهای ندارد.
تولیدکنندههای لوازم خانگی بعد از نامه نگاری با رهبر معظم انقلاب و حمایت ایشان از تولید داخلی و ممنوعیت ورود لوازم خانگی کره ای، قرار بود فرصت را مغتنم بشمارند و از آن کمال استفاده را ببرند. همان موقع ما در گزارشی با تیتر «گام بلند به سوی حمایت از تولید داخلی» از زبان کارشناسان نوشتیم که تولیدکنندگان لوازم خانگی باید قدر این حمایت را بدانند و این موضوع نباید منجر به انحصارطلبی تولیدکنندگان، کاهش کیفیت کالا و افزایش قیمت شود. همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت باید درکنار جلوگیری از واردات، پیگیر افزایش کیفیت و بهبود خدمات باشد. حالا نتیجه همه این حرف وحدیث ها به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، افزایش ۸ تا ۱۲ درصدی قیمت لوازم خانگی در چند روز گذشته بوده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، اکبر پازوکی گفته است که بیشترین افزایش قیمت مربوط به یخچال و فریزر و کولر آبی بوده و قیمت ماشین لباس شویی و ماشین ظرفشویی فعلا افزایش نیافته است.
گشت وگذار ما در سایتهای فروش لوازم خانگی هم مهر تاییدی است بر این ماجرا؛ مثلا قیمت یک یخچال فریزر دوقلو نسبت به یک ماه قبل حدود ۸ درصد افزایش یافته و از ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۲۹ میلیون تومان رسیده است یا یخچال فریز دوقلو با برندی دیگر از ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۲۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است که این یعنی افزایش قیمت ۱۲ درصدی.
سری به ماشین لباس شوییها هم میزنیم. تنوع کالا در این بخش زیاد است، اما افزایش قیمت اینجا هم به چشم میآید. مثلا نرخ یک ماشین لباس شویی ۸ کیلوگرمی از ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان در کمتر از یک ماه به ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است که این یعنی حدود ۶ درصد افزایش قیمت.
برخی افزایش قیمتها در انواع لوازم خانگی نیز در حد یک یا ۲ درصد بود، اما نکته مهم، کاهش تخفیفاتی است که تا دو هفته قبل برای برخی کالاها تا ۵۰ درصد هم رسیده بود. شاید یکی از دلایل حذف تخفیفات، قانون جدید درج قیمت تولیدکننده روی کالا، شفاف سازی و حذف تخفیفهای غیرمنطقی باشد که البته فعلا تولیدکنندههای لوازم خانگی با این نحوه قیمت گذاری مخالفت کرده اند.
اصلا یکی از حاشیههایی که در این مدت در بازار لوازم خانگی پیش آمد، نامه فعالان این حوزه به وزیر صمت بود که با درج قیمت تولیدکننده روی لوازم خانگی مخالف بودند. برای این مخالفت هم دلایل مختلفی ازجمله خواب چندساله برخی کالاها در انبار، ترویج و کمک به قاچاق کالا، کاهش تولید و ایجاد چالش و درگیری بین مصرف کننده، فروشنده و تولیدکننده مطرح کردهاند.
در سه ماه گذشته، این بار دومی است که خبر افزایش قیمت لوازم خانگی منتشر میشود. بار اول، خبر افزایش ۵ درصدی قیمت این محصولات را در ۲۴ مهر شنیدیم که البته دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در این باره گفت: هیچ کارخانه، درخواستی برای افزایش قیمت به این انجمن نفرستاده است. البته عباس هاشمی همان موقع به ایسنا گفته بود: باتوجه به افزایش ۳۹درصدی هزینههای دستمزد و تورم سالانه، انتظار افزایش ۱۵درصدی قیمت انواع لوازم خانگی دور از انتظار نیست.
فعالان صنعت تولید لوازم خانگی میگویند که درخواست افزایش قیمت یا مخالفت با نحوه درج قیمت، هیچ ربطی به موضوع ممنوعیت ورود کالاهای کرهای به بازار ندارد، اما برخی کارشناسان، خلاف این نظر را دارند و اظهار میکنند که این بازیها به پشتوانه قانون ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی است، با این حال بازهم دومینوی گرانی این بار در حوزه لوازم خانگی درحال فروریختن به سمت مردم است.