سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

مطالبات تولید خراسان رضوی روی میز مجلس شورای اسلامی

  • کد خبر: ۸۴۱۱۱
  • ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
مطالبات تولید خراسان رضوی روی میز مجلس شورای اسلامی
نشست هم اندیشی اعضای کمیسیون ویژه رونق تولید مجلس با هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ از تحریم، خشک سالی و کرونا بگیرید تا مشکلات کمبود ارز و مهاجرت نخبگان و خروج سرمایه از کشور به دلیل شرایط سخت تولید و تجارت، کلیدواژه‌های مشترک تعدادی از روسای تشکل ها، کمیسیون‌ها و فعالان اقتصادی استان است که روز پنجشنبه در اتاق بازرگانی استان در جلسه هم اندیشی با اعضای کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی مطرح شد.

در این نشست، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با گلایه از عملکرد دولت ها، با هر گرایش و رویکرد فکری درباره مسئله اقتصادی گفت: اقتصاد نیاز به اصلاحات ریشه‌ای دارد و اکنون مشکل اول کشور است، اما آن طور که پیداست، سیاست داخلی و خارجی کشور در خدمت مشکلات اقتصادی نیست. اکنون هرگونه خطای راهبردی می‌تواند حجم نقدینگی در کشور را افزایش دهد و تورم سرسام آوری را به وجود آورد.

غلامحسین شافعی با بیان اینکه فقط ۳۵درصد از کل صادرات کشور مربوط به بخش خصوصی، واقعی است، افزود: ۶۵درصد دیگر صادرات مربوط به واحد‌های دولتی و خصولتی است که از مجموع صادرات آن ها، بیش از ۹۰درصد ویژه صادرات مواد خام است.
وی همچنین در سخنانش از نبود نگاه نظام‌مند علمی و همه جانبه به اقتصاد، طولانی شدن فرآیند تصمیم گیری به دلیل تقسیم قدرت در دستگاه‌های مختلف و توجه نکردن به استفاده از ارز در اقتصاد ملی و به جای آن تمرکز بر کنترل قیمت، انتقاد کرد.

دشواری آغاز کسب وکار، رتبه ایران را پایین آورد

رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید مجلس هم در این جلسه با تاکید بر اینکه در این کمیسیون قصد داریم تسهیل تولید را به صورت ویژه دنبال کنیم، گفت: در بسیاری از مواقع، فعالان اقتصادی از حقوق خود آگاه نیستند. اتاق بازرگانی می‌تواند در این زمینه برای ترویج و معرفی مواد قانونی کمک کند.

شمس الدین حسینی افزود: دلایل مختلفی باعث شده است که ایران در حوزه سهولت انجام کسب وکار در بین ۱۹۰کشور رتبه۱۲۷ را کسب کند که مهم‌ترین این دلایل، دشواری آغاز کسب وکار در کشور و تامین مالی است. به همین دلیل تلاش می‌کنیم با ارائه طرحی، موضوع سامان دهی و بازآفرینی نظام تامین مالی کشور را به ثمر برسانیم.

او همچنین پس از شنیدن سخنان فعالان اقتصادی تاکید کرد: ما بر بهره گیری از نظر بخش خصوصی برای تصمیم سازی تاکید ویژه داریم که البته این موضوع در متن قانون نیز ذکر شده است. در این راستا، هیچ جلسه‌ای در کمیسیون جهش و رونق تولید بدون حضور نماینده اتاق ایران برگزار نشده است.

از تغییر در نگرش تا بهبود محیط کسب؛ راهکار‌های رسیدن به توسعه

در این جلسه همچنین محمد امیرزاده، نایب رئیس اتاق ایران، با انتقاد از نگرش تبعیض آمیز موجود در محیط اقتصادی گفت: راهکار رسیدن به توسعه اقتصادی و جهش در تولید، تغییر در نگرش و رسیدن به یک تفاهم در درون نظام است.

محمدعلی چمنیان، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی خراسان رضوی، نیز گفت: همیشه به مشکلات مشخص مثل تامین مالی توجه می‌شود، اما اکنون نقطه تاریک حوزه اقتصاد، افزایش مهاجرت نخبه ‎ها و سرمایه داران اقتصادی است.

توجه به قانون بهبود محیط کسب وکار دیگر موضوعی بود که مهدی مدنی، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش بنیان خراسان رضوی، بر آن تاکید کرد و گفت: باید از موازی کاری اجتناب کنیم و همه زیر سایه این قانون قرار گیریم. در ادامه جلسه، محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی، با انتقاد از اینکه حمایت از تولید محدود به چند کالا مانند خودرو، لوازم خانگی، محصولات پتروشیمی و فولاد است که بیشتر نیز تحت حمایت دولت هستند، گفت: منتظر حل مشکلات در بخش‌های دیگر مانند بورس و همچنین متصل شدن به اقتصاد دنیا هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->