آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟ «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت حامد بهداد و سحر دولتشاهی با «مفت بر» در راه سینما انتشار فیلم سینمایی «همسر» ویژه نابینایان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مروری بر جدیدترین سریال‌های تلویزیون پربازدیدترین شبکه تلویزیون در ماه نخست سال ۱۴۰۳ معرفی شد نماهنگ جدید ابوذر روحی رونمایی می شود
سرخط خبرها

مرگ و اصالت زندگی

  • کد خبر: ۹۵۸۱۶
  • ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
مرگ و اصالت زندگی
دکتر مهراب صادق نیا - عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب

پدرم نماز مغرب و عشایش را تمام کرده، ولی همچنان روی سجاده‌اش نشسته است و دعا می‌کند. دعا‌های او ساده و بی‌پیرایه‌اند. دعا می‌کند باران بیاید، آبرویی از کسی ریخته نشود، رزق حلال نصیبش شود، تنش سالم باشد و عاقبتش خیر، و‌... دعاهایش که تمام می‌شود، شروع می‌کند برای مرده‌ها دعا‌کردن.

بلند‌بلند نام امواتی را که می‌شناسد، ردیف می‌کند و برای همه طلب بخشایش و مغفرت می‌کند. از پدر و مادرش گرفته تا همسایه‌های قدیم و جدیدی که دستشان از دنیا کوتاه شده است. از کسانی اسم می‌برد که چهل‌پنجاه‌سال پیش سلام‌و‌علیکی با او داشته است یا به قول خودش، دِینی به گردنش دارند.

اسم‌ها که تمام می‌شود، برای اینکه کسی را از قلم نینداخته باشد، سر آخر می‌گوید «هر کس را که حقی و یا حقوقی به گردن من دارد، ببخش و بیامرز.» چه دعا‌های خوبی هم برایشان می‌کند. دعا می‌کند «خدایا ازشان راضی باش! هر چه از دستشان بر‌می‌آمده خوبی کرده‌اند؛ تو هم از گناهانشان درگذر.» بعد هم برای همه آن‌ها فاتحه‌ای می‌خواند و می‌گوید «خدایا همه‌شان را بر سفره پیامبر و خاندانش میهمان کن.» این مراسم که بیش از ۲۰ دقیقه به درازا می‌کشد، کار هر‌شب اوست.

برای پدر هشتاد‌و‌هفت‌ساله من، جهان مرده‌ها، جهان رحم است و رحمت. تا یادم هست اموات پدرم بخشی از خانواده ما بوده‌اند. بعد از هر وعده غذا یک «خدایا شکر» می‌گوید و شروع می‌کند به فاتحه‌خواندن برای به قول خودش «اولیا و انبیا و شهدای دشت کربلا و پدر و مادر و برادر‌ها و خواهرش.» او با یاد درگذشتگان خود، از امر قدسی تجربه عمیق‌تری می‌یابد.

این مهم‌ترین کارکرد مرگ برای زندگی است. مرگ و مردن، ما را از جهان ماده رها می‌کنند. به ما کمک می‌کنند تا تجربه‌های ناب‌تری از امر مقدس داشته باشیم. آن‌ها که با مرگ مواجهه نزدیک‌تری داشته‌اند، اخم و تَخم زیستن را یک شوخی زودگذر می‌دانند. به قول هایدگر، جهان زندگان بدون اندیشیدن به مرگ از اصالت خود تهی می‌شود. زندگی بدون اندیشیدن به مرگ، از معنای اصلی خود به دور است. آنان که به مرگ فکر نمی‌کنند، تمرکز خود را بر هسته زندگی از کف می‌دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->