سازمان ملل: پاکسازی نوار غزه از آوار و بمب‌های منفجر نشده احتمالا ۱۴ سال طول بکشد اعلام آمادگی روسیه برای گسترش همکاری‌های نظامی با ایران انسیه خزعلی: دشمن درحال ترویج معضل بی هویتی در بین جامعه است رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند وزیر کشور: آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هستیم شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
سرخط خبرها

سفر رئیسی به روسیه و آغاز فصلی نو در روابط تهران- مسکو

  • کد خبر: ۹۶۰۶۱
  • ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
  • ۱
سفر رئیسی به روسیه و آغاز فصلی نو در روابط تهران- مسکو
ماه گذشته میلادی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، از سفر حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهوری ایران به مسکو خبر داد و گفت که دعوت رسمی وی از همتای ایرانی اش پذیرفته شده است و در ابتدای سال ۲۰۲۲  این سفر انجام خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران، نیز چندی پیش با اعلام خبر برنامه سفر رئیس جمهوری به روسیه، گفت در این سفر درباره مسائل دوجانبه و همکاری‌های تجاری و اقتصادی تهران و مسکو گفتگو خواهد شد.

همچنین دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، در روز‌های اخیر اعلام کرد که مقدمات سفر رئیسی به مسکو در حال انجام است.

روسیه نخستین کشوری بود که رسما از انتخاب رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران و شروع به کار دولت جدید به گرمی استقبال کرد.

مقامات روس روابط تهران-مسکو در دوره دولت کنونی ایران به ریاست رئیسی را مستحکم‌تر پیش بینی کرده اند و از این رو کارشناسان، مسیر پیش روی روابط را فصلی نو همراه با تحولات مهم در زمینه همکاری‌های دوجانبه در موضوعات گوناگون برای دو کشور پیش بینی می‌کنند.

کارشناسان همچنین سفر قریب الوقوع رئیس جمهور به مسکو و دیدار با پوتین را که برای نخستین بار در کسوت ریاست جمهوری انجام می‌شود، نقطه عطفی در روابط دو کشور می‌دانند.

به اعتقاد این کارشناسان، سفر رئیس جمهوری به روسیه به دعوت پوتین، نشان دهنده عزم جدی دو کشور برای پیگیری توافق‌های صورت گرفته در جهت گسترش همکاری‌های سیاسی و اقتصادی تهران و مسکو است.

با این حال، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از دستورکار نبودن امضای سند راهبردی بیست ساله ایران و روسیه در سفر آتی رئیس جمهور به مسکو خبر داد.

محمود عباس زاده مشکینی گفت: این سند به دلیل بررسی‌های بیشتر و انجام توافقات ابتدایی هنوز به مرحله نهایی برای امضای سران نرسیده است؛ از این رو سند بیست ساله ایران و روسیه هنوز در مرحله ابتدایی قرار دارد و به این سفر رئیس جمهور به روسیه نخواهد رسید. در این سفر درباره مقدمات این سند بحث و تبادل نظر و بر مقدمات آن توافق خواهد شد.

نقطه عطفی در روابط نوین ایران و روسیه

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، سه روز پیش در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره اهمیت سفر رئیس جمهوری کشورمان به مسکو گفت: دیدار رئیس جمهوری ایران از مسکو رویدادی بسیار مهم است. باید تماس‌های سیاسی بین تهران و مسکو از سر گرفته شود. در دیدار سران ایران و روسیه، همه مسائل در روابط ایران و روسیه مطرح و بررسی خواهد شد.

ایران و روسیه طرح‌های مشترک زیادی دارند و دو کشور روی این طرح‌ها کار می‌کنند و در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه نیز دراین زمینه اقدامات جریان دارد. بدون شک بین مسائل بین المللی، موضوعاتی همچون برجام و امنیت خلیج فارس در دیدار سران ایران و روسیه مطرح خواهد شد.

همچنین کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، درباره اهمیت سفر رئیس دولت سیزدهم به مسکو گفت: این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط نوین بین روسیه و ایران باشد. این سفر از ابعاد مختلف دارای اهمیت است و در همین چارچوب شاهد برخی حساسیت‌ها و بعضا حتی بغض نسبت به این سفر هستیم؛ غربی‌ها به این سفر چشم دوخته اند و تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که این سفر تضعیف شود. این سفر در دوران کرونا انجام می‌شود، ولی دو رئیس جمهور اراده کرده اند که با یکدیگر گفتگو و برای آینده همکاری‌های دو کشور برنامه ریزی کنند. از این رو فکر می‌کنم این سفر از سوی غربی‌ها از ابعاد مختلف بررسی شود و ممکن است سعی کنند که فضاسازی خبری نیز درباره آن ایجاد کنند، ولی ان شاء ا... این سفر می‌تواند موجب برکت برای کشورمان و گسترش روابط دو کشور شود.

همچنین اسماعیل شعبانف، عضو شورای روابط بین اقوام که زیر نظر دفتر ریاست جمهوری روسیه فعالیت می‌کند، در گفتگو با «ایرنا» درباره اهمیت دیدار پیش روی رئیسی و پوتین گفت: دیدار آتی رئیس جمهور ایران و روسیه آثار و نتایج شایان توجهی در تقویت روابط دو کشور خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران از کشور‌های توانمند منطقه و خاورمیانه است و این موقعیت و توانایی ایران، اهمیت روابط با آن برای روسیه را دوچندان می‌کند و به همین دلیل مقام‌های روس برای سفر رئیس جمهوری ایران و فراهم آوردن مقدمات این سفر آماده شده و دو طرف برای این منظور بسیار تلاش کرده‌اند.

غلبه بر فشار کشور‌های غربی با منطقه گرایی

علاء الدین بروجردی، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مجلس دهم، در گفتگو با «ایلنا»، در ارزیابی اهداف و برنامه‌های سفر رئیس جمهور به روسیه گفت: سفر آقای رئیسی به روسیه سفر بسیار مهمی است؛ این سفر به دعوت آقای پوتین انجام خواهد شد که این امر نشان دهنده اهمیتی است که روسیه برای جایگاه ایران در عرصه تحولات منطقه و سیاست خارجی این کشور قائل است. باتوجه به دو سندی که ظرف دو دهه گذشته با روسیه برای همکاری مشترک امضا کردیم، معتقدم باید یک سند جامع همکاری دوجانبه را نیز با روس‌ها امضا کنیم که قطعا در این سفر این گونه مطالب مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به عضویت دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل و اهمیت تحولات منطقه و تحولات راهبردی که در عرصه جهانی درحال وقوع است ارتباط با این کشور بسیار حائز اهمیت است. باتوجه به افول قدرت آمریکا و ظهور قدرت‌های جدید مانند چین و روسیه و انتقال محور قدرت در عرصه جهانی از غرب به شرق، این سفر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ما باید بتوانیم به طور متقابل در چارچوب منافع ملی خودمان روابط را با این کشور‌ها هرچه بیشتر تقویت کنیم.

مهدی خورسند، کارشناس مسائل بین الملل، نیز در گفتگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، با اشاره به سفر رئیس جمهور به روسیه، گفت: دولت سیزدهم از همان زمان که آغاز به کار کرد، در تلاش بود تا با سرلوحه قرار دادن تعاملات، کاهش تنش‌های منطقه‌ای و حضور در پیمان‌های منطقه ای، سطح تعاملات اقتصادی، سیاسی و امنیتی ما را بالاتر ببرد. با توجه به منطقه گرایی می‌توان بر فشار کشور‌های غربی فائق آمد، اما ما تا کنون از همه ظرفیت خود برای ارتباطات منطقه‌ای استفاده نکرده ایم؛ بنابراین باید روابط منطقه‌ای خود را افزایش دهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
0
0
نمیشه اسمش را روابط خوب گذاشت چون روسیه ثابت کرده میخواد ایران را لخت کنه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->