شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) عملیات «وعده صادق» و آینده نظم منطقه‌ای صباح زنگنه: اسرائیل به‌دنبال تنش در منطقه است| نیاز به فهم بهتر روابط بین‌الملل داریم صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
سرخط خبرها

نگاهی به دستاوردها و پیامدهای سفر وزیر خارجه ایران به چین

  • کد خبر: ۹۵۹۴۳
  • ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
نگاهی به دستاوردها و پیامدهای سفر وزیر خارجه ایران به چین
با سفر حسین امیرعبداللهیان به چین همکاری ۲۵ ساله تهران-پکن در فاز اجرا قرار گرفته است و کارشناسان آینده‌ای متفاوت را برای ایران و چین پیش بینی می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که بامداد جمعه ۲۴ دی، بنا به دعوت رسمی وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در صدر یک هیئت بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد این کشور شد، هم زمان با حضور در پکن، یادداشتی در «گلوبال تایمز» درباره روابط دوجانبه ایران و چین منتشر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «حال که در شرف آغاز دومین سده هستیم، ایران به عنوان شریک راهبردی، با داشتن سیاست خارجی برپایه دیپلماسی هوشمندانه و متعادل، دفاع از منافع منطقه‌ای خود و همسایگانش در کنار چین می‌ایستد. مهم نیست چه اتفاقی در حوزه روابط بین الملل رخ دهد؛ چین و ایران به همراه دیگر شرکای تجاری و منطقه‌ای خود همیشه در سمت درست تاریخ قرار خواهند داشت.»

در ادامه این یادداشت آمده است: «در نیمه دوم سده، مشترکات سیاسی و فرهنگی مختلف میان ایران و چین، زمینه تداوم همکاری در حوزه‌های مختلفی را که از اولویت بالایی برخوردار هستند، فراهم خواهند کرد: توسعه همکاری اقتصادی و تجاری و اجرای برنامه همکاری جامع، اجماع و رایزنی بر سر مسائل منطقه‌ای و بین المللی متعدد و ایفای نقش مؤثر در میانجیگری در روابط جهت حل وفصل مؤثر چالش‌ها و تنش ها، نبرد علیه کووید ۱۹ و همکاری در پروژه‌های تولید واکسن مشترک، کمک رسانی در تقویت سازوکار همکاری جهت پیشبرد توسعه جهانی، ترویج چندجانبه گرایی و مقابله با استاندارد‌های دوگانه از طریق پیشنهاد ترمیم سیستم حکومت جهانی، مقابله با تروریست‌ها و افراط گرایان و کمک رسانی جهت آوردن تمامی کشور‌های سرکوب شده به جامعه بین المللی، همکاری سازنده و مؤثر در حوزه ابتکار کمربند و جاده و کمک به چین برای استفاده مؤثر از این پروژه، تداوم مقدمات اجرایی جهت عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگ‌های و بهره بری از فرصت همکاری با کشور‌های عضو در راستای ابتکار توسعه جهانی.»

عزم دولت ایران بر اجرایی کردن توافقات زیرساختی با پکن

امیرعبداللهیان در دیدار با همتای چینی خود بر آمادگی تهران برای توسعه همه جانبه روابط تأکید و با تشریح آخرین وضعیت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف، بر عزم دولت ایران بر اجرایی کردن همه توافقات زیرساختی با پکن اشاره کرد. وزیر خارجه چین نیز در این ملاقات، بر آمادگی پکن برای توسعه همکاری‌ها در حوزه تأمین مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی علی رغم تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران تأکید کرد. وی همچنین ضمن اعلام حمایت کامل چین از مواضع منطقی ایران در قبال سیاست‌های قلدرمآبانه آمریکا در برجام، سیاست اصولی پکن را ادامه حمایت از مواضع ایران در مذاکرات برجام دانست گفت که آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند.

آغاز عملیاتی شدن توافق ۲۵ ساله

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان دیدار‌های تفصیلی با همتای چینی خود گفت: در این سفر توافق کردیم که دو طرف، اجرایی شدن و شروع عملیاتی شدن توافق همکاری‌های راهبردی و جامع ۲۵ ساله دو کشور را اعلام کنیم. همچنین برای عملیاتی کردن قرارداد ۲۵ ساله و موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین المللی، حامل پیام کتبی جناب آقای دکتر رئیسی، رئیس جمهور محترم، به جناب آقای شی، رئیس جمهور چین، بودیم.
یادآور می‌شود که سند همکاری جامع ایران و چین، هفتم فروردین سال جاری توسط محمدجواد ظریف، وزیر خارجه وقت ایران و وانگ یی، وزیر خارجه چین، در تهران امضا شد. هدف از امضای این قرارداد، تعمیق روابط دوجانبه ایران و چین در بخش‌های مختلف مانند زیرساخت‌های دفاعی و اقتصاد اعلام شده است.

اهداف وزیر خارجه کشورمان در سفر به پکن

احمد فاطمی نژاد، استاد روابط بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد، در گفتگو با «ایسنا» درباره دیدار اخیر وزرای امور خارجه ایران و چین در پکن و تأثیر آن بر روابط دو کشور گفت: سفر آقای امیرعبداللهیان را باید در قالب سایر سفر‌های او در یکی دو هفته اخیر بررسی کرد.

وی اخیرا به عمان و قطر نیز سفر کرد که این‌ها همه بازیگران مؤثر در ارتباط ایران با غرب به شمار می‌آیند و می‌توانند در روند مذاکرات وین نیز مؤثر باشند. یکی از اهداف سفر به چین نیز در همین چارچوب تحلیل می‌شود. هدف دیگر در این سفر، عملیاتی سازی توافق ۲۵ ساله با چین است. همچنین با توجه به نقش پررنگ چین در خرید نفت ایران می‌توان این سفر را تلاشی دیگر ازسوی ایران برای خنثی سازی تحریم‌ها نیز ارزیابی کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه چین، تنها قدرت بزرگی است که روابط گسترده‌ای با ایران دارد، افزود: چین حتما تلاش می‌کند این روابط را حفظ و از آن استفاده کند؛ در نتیجه هر فشار و تحریمی که از طرف قدرت‌های بزرگ علیه ایران وضع شود، چین بیش از سایر کشور‌ها ضرر می‌بیند؛ زیرا از همه بیشتر با ایران ارتباط دارد و طبیعتا تلاش می‌کند جلو این ضرر را بگیرد؛ بنابراین تا جایی که برای چین امکان پذیر باشد، سعی خواهد کرد از منافع خود در روابطی که با ایران دارد، حفاظت کند و در مذاکرات وین نیز به دنبال حل یا کاهش مشکلات موجود در ارتباط با ایران است.

ظرفیت‌های چین برای ایران

حامد وفایی، تحلیلگر مسائل چین، نیز درباره ثمرات احتمالی توسعه روابط تهران-پکن برای کشورمان، به «ایسنا» گفت: با توجه به جایگاه چین در عرصه بین المللی می‌توانیم برخی تعاملات را در قالب سازمان‌های چندجانبه مثل سازمان همکاری‌های شانگ‌های با چین تعریف کنیم. ایران به عضویت دائم سازمان شانگ‌های درآمده است و به خوبی می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند یا همکاری‌های گسترده‌ای با چین درزمینه مسائل آسیای مرکزی داشته باشد و دراین راستا همکاری‌های چندجانبه‌ای تعریف شود؛ مثلا بین ایران، چین، روسیه یا بین ایران، چین یا آسیای مرکزی در فرم‌های مختلف این همکاری‌ها تعریف شود.

همچنین سازمان ملل متحد یکی از مکان‌هایی است که ایران می‌تواند همکاری گسترده‌ای با چین در عرصه بین المللی داشته باشد. جایگاه چین در شورای امنیت و علاقه این کشور برای ایفای نقش در سازمان‌های بین المللی مثل سازمان تجارت جهانی، سازمان بهداشت جهانی و... نیز ظرفیت و فرصت خوبی است که در موضوع همکاری‌های بین المللی می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->