حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران مهروموم ۱۹ کافه سنتی و کافی‌شاپ در مشهد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیاده‌سازی امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت در ۶ بانک اعلام قیمت تضمینی ۱۲ محصول کشاورزی بازار مسکن همچنان در رکود تعطیلات آخر هفته همچنان یک روز است وزیر صمت: حجم واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم | افزایش قیمت خودرو به دلیل نوسانات دیگر بازار است هزار و ۴۱۷ پرونده تخلف تعزیراتی در طرح نوروزی خراسان رضوی تشکیل شد
سرخط خبرها

تغییر جهت بانک‌ها به‌سوی مردم

  • کد خبر: ۹۶۱۷۰
  • ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳
تغییر جهت بانک‌ها به‌سوی مردم
رضا کربلایی - کارشناس اقتصادی

انتظار همه دولت‌ها این بوده است که بانک‌ها در خدمت اقتصاد و مردم باشند و دست‌کم در چهار دهه گذشته انتقاد از وضعیت بانک‌ها شاه‌بیت نقد‌ها و نظر‌ها درباره نظام بانکی بوده است.

دیروز سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، در نشستی صریح با مدیران عامل بانک‌ها در حضور گروه اقتصادی دولت، محور مطالبات و انتظارات از نظام بانکی را تشریح و تأکید کرد که بانک‌ها باید به‌سمت مردم تغییر مسیر دهند و با آسان‌سازی مسیر اعطای تسهیلات به مردم، عرصه را بر بدهکاران کلان بدحساب بانک‌ها تنگ کنند.

محور مطالبه و انتظار رئیس‌جمهور را می‌توان در محور‌هایی مانند عدالت بانکی، سخت‌گیری بر بدحساب‌های حرفه‌ای، تغییر الگوی وام‌دهی بانک‌ها از ضامن و وثیقه‌محوری به‌سمت اعتبارسنجی و تشویق بانک‌ها به سرمایه‌گذاری سالم به‌جای بنگاه‌داری رصد کرد.

اکنون که مطالبه دولت از بانک‌ها بیان شده، ضروری است به‌جای تکیه بر دستورات رئیس‌جمهور و برخورد شعاری با این انتظارات، الگوی کسب‌وکار بانک‌ها بازنگری شود تا به‌گفته رئیس‌جمهور، نظام بانکی برمبنای عدالت و به‌نفع مردم متحول شود.

آنچه ضروری است، پرهیز از اعمال سیاست‌های دستوری، پولی و حرکت به‌سمت اصلاح نظام بانکی است. از قضا، می‌توان در کوتاه‌مدت بخشی از این مطالبات را با تغییر رفتار بانک‌ها محقق کرد. ازجمله اینکه در همه دنیا بانک‌ها در پرداخت تسهیلات، چه به مردم و چه به بنگاه‌های اقتصادی، براساس داده‌های دقیق و شفاف اعتبارسنجی اقدام می‌کنند و راه رانت پولی در دریافت تسهیلات و اعمال سلیقه بانک‌ها مسدود شده است.

نظام بانکی ایران هم نمی‌تواند از این قاعده کلی و اثبات‌شده مستثنا باشد و از قضا، اراده دولت و بانک مرکزی بر این اساس استوار شده است که اعتبارسنجی مشتریان دست‌کم در پرداخت تسهیلات خرد به مردم ملاک رفتار بانک‌ها باشد.

سنگ‌بنای اصلاح نظام بانکی و بازنگری در رفتار آن‌ها به‌نفع مردم زمانی صحیح گذاشته می‌شود که بپذیریم بانک امانت‌دار و واسطه وجوه است و هرگونه دخالت غیرکارشناسی و دستور مبنی بر پرداخت تسهیلات به‌صورت غیرشفاف، فقط به استمرار رویه کنونی و تشدید نارضایتی مردم از بانک‌ها می‌انجامد؛ بنابراین مطالبه مهم می‌تواند این باشد که درد‌ها و مشکلات حاکم بر محیط کسب‌وکار بانک‌ها شناسایی شود و از الگو‌ها و استاندارد‌های بین‌المللی درس بگیریم و مدل کسب‌وکار بانک‌ها مبتنی بر این استاندارد‌ها و الگوها، بومی‌سازی و اصلاح شود.

تردیدی وجود ندارد که هرگونه ریل‌گذاری غیرکارشناسی مبتنی بر دستور قانونی، اثرش را بر حساب سود و زیان بانک‌ها نشان خواهد داد.

در این چرخه معیوب بانک‌ها خواسته یا ناخواسته کوتاه‌ترین و درعین حال زیان بارترین مسیر را برای پوشش زیانشان انتخاب می‌کنند. چنین اقدامی اثرش را بر ناترازی بانک‌ها و استقراض آن‌ها از بانک مرکزی و تورم کشور نشان خواهد داد.

واقعیت این است که بدحساب‌های حرفه‌ای بانک‌ها و بنگاه داری بانکداران، نتیجه اشتباه در انتخاب الگوی بانکداری و میراثی تلخ از گذشته است و نمی‌توان رفتار مالی دولت‌ها را در تشدید این وضعیت کم رنگ دید.

بنابراین، انتظار می‌رود که کارگروه مدنظر رئیس جمهور برای اصلاح نظام بانکی، واقع بینانه و کارشناسانه نسخه‌ای جامع و نقشه راهی شفاف برای تغییر مسیر بانک‌ها به سمت مردم ارائه کند تا در سطوح مختلف تصمیم سازی و تصمیم گیری جلو انحراف‌ها گرفته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->