اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

شهردار منطقه ۹ مشهد: کرامت هیچ شهروندی نباید آسیب ببیند

  • کد خبر: ۹۶۱۷۶
  • ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
شهردار منطقه ۹ مشهد: کرامت هیچ شهروندی نباید آسیب ببیند
پیگیری گلایه اهالی محله شقایق مشهد درباره برخورد کارشناسان نظارت شهرسازی این منطقه.

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ سلسله جلسات «پای حرف مردم» فرصت خوبی است برای اینکه ارتباط میان مردم و مسئولان بی پرده و صریح شود و گلایه‌های مردمی بی کم وکاست به گوش مسئولان برسد. دوشنبه‌هفته پیش نیز ساکنان محله شقایق در سومین جلسه از سلسله نشست‌های «پای حرف مردم» در مسجد موسی بن جعفر (ع) میزبان اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و شهردار منطقه ۹ بودند.

در آن نشست رئیس شورای اجتماعی محله شقایق با تأکید بر مشکلات پیش روی اهالی منطقه در زمینه دریافت پروانه ساخت و لغو تجاری موقت‌ها اعلام کرد که «تاکنون پاسخ درستی برای دریافت سند و مجوز ساخت دریافت نکرده ایم و علاوه بر این موضوع، اهالی از نحوه برخورد و نظارت کارشناسان معاونت شهرسازی گلایه دارند که امیدواریم به این مسئله رسیدگی شود.»

انتقادات به عملکرد و نحوه پاسخگویی برخی کارشناسان اداره نظارت شهرسازی منطقه ۹ در عین قدردانی از رفتار و عملکرد مناسب دیگر بخش‌های شهرداری منطقه باعث شد تا ماجرا را دقیق‌تر از رئیس شورای اجتماعی محله شقایق پیگیری کنیم.

رکن الدین رحمانی با بیان اینکه دیگر بخش‌های شهرداری نیز درگیر مشکلاتی هستند یا برخی اوقات قوانینی دست وپایشان را بسته است، اما هیچ وقت برخورد نادرستی با این مردم نداشته اند، می‌گوید: در محله ما شاید به علت برخی کم کاری‌ها و فراهم نکردن زیرساخت برای صدور مجوز ساخت وساز باعث شده است تا زمانی که مردم برای دریافت مجوز به شهرداری منطقه مراجعه‌ می‌کنند، نه تنها جوابی نگیرند، بلکه با بی احترامی نیز روبه رو شوند و در برخی موارد همین برخورد‌ها باعث شده است تا مردم عطای کار قانونی را به لقایش ببخشند و به ناچار به ساخت وساز غیرمجاز اقدام کنند.

وی اظهار می‌کند: محله شقایق شامل دو قسمت صیاد (برخوردار) و بخش شهرک صابر و شقایق (کم برخوردار) است که در این قسمت، زمین به نسبت دیگر نقاط ارزان‌تر است و به دلیل اینکه مردم توانایی مالی خرید خانه در منطقه دیگری را ندارند، می‌خواهند همان خانه‌ای را که دارند، نوسازی کنند یا یک طبقه روی آن بسازند.

مجوز نمی‌دهند

وی ادامه می‌دهد: درباره دلیل مخالفت و صادرنکردن مجوز ساخت وساز نیز به ما گفته می‌شود که در سال ۱۳۷۰ مردم سند گرفتند و از شهرداری خواستند که به آن‌ها مجوز بدهد، اما به آن‌ها گفته شده است که خارج از محدوده قرار دارند و به همین دلیل مجوز داده نمی‌شود. از همان زمان انگیزه دیگر افراد برای اینکه مجوز بگیرند، از بین رفته و خیلی از خانه‌هایی که در اینجا غیرمجاز ساخته شده، به این دلیل است که هیچ توجهی به صدور مجوز ساخت وساز نمی‌شود.

رحمانی که ۱۰ سالی می‌شود نماینده مردم این محله است و از سال ۱۳۹۸ نیز به عنوان رئیس شورای اجتماعی محلات انتخاب شده است، بیان می‌کند: در این سال‌ها تغییرات زیادی را شاهد بوده ایم، اما هیچ کس برای تغییر وضعیت به نفع اهالی کاری نکرده است. حرفمان این است که حتی اگر اجازه ساخت وساز به ما داده نمی‌شود، احتراممان حفظ شود.

مردم ساخت وساز غیرمجاز انجام ندهند

درمقابل شهردار منطقه ۹ معتقد است که کرامت هیچ شهروندی در هیچ وضعیتی نباید آسیب ببیند و اینکه کارکنان وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهند، نباید موجب شود که در حین انجام وظیفه کرامت فردی شهروندان آسیب ببیند.

سعید حسینقلی زاده مقدم می‌گوید: هیچ کدام از کارکنان شهرداری یا نیروی پیمانکار اجازه ندارند که در حین انجام وظیفه با شهروندی فراتر از آن چیزی که به آن‌ها تکلیف شده است، برخورد کنند.

وی اظهار می‌کند: ذات تکلیف اداره نظارت شهرسازی، برخورد با تخلفات ساختمانی است و طبیعی است که هرجا برخورد با تخلف صورت بگیرد، فرد متخلف مقابل این ماجرا موضع می‌گیرد. در ابتدا برخورد محترمانه این است که اخطار ابلاغ شود تا ساخت وساز غیرمجاز را ادامه ندهند.

معمولا پلیس ساختمان برای جمع آوری لوازم به ملکی مراجعه می‌کند که برای جمع آوری وسایل سه اخطار دریافت کرده و مالک آن را نادیده گرفته است. درنهایت مقام قضایی برای برخورد به ما دستور می‌دهد و درواقع شهرداری برای جلوگیری از تخلف، مجری است.

وی ادامه می‌دهد: بخشی از مشکلات در این حوزه مربوط به سال‌های قبل است و شاید به تعارضاتی که در طرح تفصیلی وجود داشته است، برمی گردد و اکنون نباید تخلف جدیدی رخ بدهد.

مردم برای دریافت راهنمایی و پاسخ سؤال هایشان می‌توانند به کارشناسان شهرسازی در محلات مراجعه کنند و حتی اگر پاسخی دریافت نکردند، به شهرداری منطقه ۹ مراجعه کنند. مشکل اینجاست که مردم توضیح را می‌شنوند، اما قانع نمی‌شوند. راهکار این است که مردم ساخت وساز غیرمجاز نکنند.

حسینقلی زاده مقدم درباره پایش کارکنان شهرداری اظهار می‌کند: علاوه بر اینکه به کارکنان و پیمانکاران نظارت داریم، مهم‌ترین دستگاه نظارت، مردم هستند و هر شکایتی داشتند، با شماره تلفن بازرسی شهرداری منطقه ۹، ۳۱۲۹۵۳۱۴ و تلفن روابط عمومی ۳۱۲۹۵۳۱۷ تماس بگیرند. صحبت مردم را پیگیری می‌کنیم و پس از بررسی اقدام لازم انجام می‌شود.

مواردی بوده است که نیروی پیمانکار از آن منطقه جابه جا شده یا به همکاری که تکرار پرونده زیاد داشته است، اخطار داده می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->