هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی
سرخط خبرها

باید‌ها و نباید‌های رویارویی با پیامک‌های جعلی

  • کد خبر: ۹۶۳۰۳
  • ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
باید‌ها و نباید‌های رویارویی با پیامک‌های جعلی
رئیس پلیس فتای خراسان رضوی از شگرد‌های کلاهبرداران پیامکی می‌گوید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در کسری از ثانیه با یک اشتباه حسابت را خالی می‌کنند یا اطلاعات گوشی ات دست افراد نااهلی می‌افتد که هدفشان کلاهبرداری مالی است و در مواردی اخلاقی و اجتماعی. آن‌ها کارشان را خوب بلدند؛ برعکس قربانیان که به اندازه آنان به جزئیات دقت ندارند، آنان گاهی حتی با پس وپیش کردن یک نقطه یا یک واژه در آدرس درگاه یا لینک خدمات عمومی، مراکز دولتی، بانکی و ... خیلی موذیانه صفحاتی جعلی را با ظاهری شبیه به صفحه اصلی طراحی می‌کنند.

حتی در محتوا نیز از همان واژه‌ها و تعیین مراحل و شیوه‌های مرسوم در خدمات دهی الکترونیکی استفاده می‌کنند تا مخاطب در نگاه اول تصور نکند که ممکن است این درگاه یا لینک، جعلی و راهی برای کلاهبرداری از او باشد. برای همین، هستند افرادی که در نگاه اول متوجه این نیرنگ نمی‌شوند و در کسری از ثانیه با لمس لینک‌ها و درگاه‌ها در صفحه گوشی تلفنشان و واردکردن اطلاعات موردنیاز، به فهرست قربانیان پیامکی اضافه می‌شوند.

اعلام بیشترین کلاهبرداری‌های سایبری

در این میان آگاهی و نوع مواجهه با این پیامک‌های جعلی و لینک‌های آلوده، نقشه‌های فیشینگ باز‌ها و سوءاستفاده کنندگان مالی و اخلاقی را نقش برآب و از همه مهم‌تر از مال باخته شدن یا گرفتار شدن افراد در دام این کرکس ها، جلوگیری می‌کند. برای دانستن باید‌ها و نباید‌های مواجهه با پیامک‌های جعلی و آلوده با سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، گفتگو می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا مربوط به جرائم اقتصادی و مالی و ۴۰ درصد مربوط به جرائم سایبری حوزه‌های اجتماعی و غیراخلاقی است، می‌گوید: از ابتدای نیمه دوم سال تاکنون، پیامک‌های جعلی شما برنده شده اید، بیعانه دادن به کالایی در سایت دیوار که تبلیغات دروغین بوده است و جعل و سوءاستفاده به نام سامانه ثنا برای ابلاغ‌های قضایی و جرائم حوزه رمز ارز‌ها چهار موردی بودند که بیشترین حجم پرونده‌های کلاهبرداری را در پلیس فتای استان تشکیل دادند.

سه باید مهم، برای نیفتادن در دام کلاهبرداران پیامکی

سرهنگ جهانشیری در ادامه اولین باید مهم را برای اینکه شهروندان در دام کلاهبرداران پیامکی نیفتند، بالابردن دقت و جزئی نگری در خواندن هر آدرس، لینک یا درگاه داده شده در پیامک‌های دریافتی می‌داند و می‌گوید: قبلا کلاهبرداران، پیامک‌ها و لینک‌های آلوده را بیشتر از سرشماره‌های شخصی ارسال می‌کردند، اما با حساس شدن مردم در جدیدترین شگردهایشان این لینک‌های آلوده را از سامانه‌های پیامکی انبوه یا در پیام رسان‌های اجتماعی با لگوی سازمان‌ها هم ارسال می‌کنند.

وی دومین باید را شیوه درست استفاده از نرم افزار‌ها ذکر می‌کند و تأکید می‌کند: شهروندان برای استفاده از نرم افزار‌های مربوط به هر نوع خدمات اداری، بانکی، مالی و ... حتما این نرم افزار‌ها را از سایت اصلی دانلود کنند، نه اینکه در صفحه گوگل سرچ بزنند و از هر سایتی نرم افزار موردنیازشان را دانلود کنند. حتی برای پرداخت قبوض مختلف هم از هر نرم افزاری استفاده نکنند. چون مواردی داریم که از طریق پیامک‌های جعلی وعده تخفیف‌های ویژه در پرداخت قبوض به شهروندان داده می‌شود؛ شهروندانی که از طریق این نرم افزار‌ها پول قبض را پرداخت کردند، در دام فیشینگ افتادند.

وی در ادامه، سومین باید مهم را برای جلوگیری از گرفتار شدن شهروندان در دام کلاهبرداران پیامکی، حذف سریع پیامک می‌داند و می‌افزاید: به هیچ وجه روی لینک‌های مشکوک و با سرشماره‌های ناشناس کلیک نکنید و بلافاصله پیامک را حذف کنید.

از سر کنجکاوی پیامک‌های جعلی را دنبال نکنید

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی درباره نباید‌های مهم در مواجهه با پیامک‌های جعلی و لینک‌های آلوده هم می‌گوید: شهروندان نباید برای کنجکاوی اینکه با رفتن به مرحله بعد چه خبر خواهد شد، وارد لینک‌های آلوده و جعلی شوند. یک کنجکاوی ساده هم باعث دستبرد به اطلاعات گوشی یا اطلاعات هویتی و سایر اطلاعات ثبت شده در تلفن شهروندان می‌شود. کلاهبرداران با دست یافتن به همین اطلاعات سوءاستفاده‌های مالی و در مواردی سوءاستفاده‌های اخلاقی و اجتماعی می‌کنند.

دومین نباید مهم که سرهنگ جهانشیری به آن تأکید می‌کند، بحث اعتماد نکردن به تبلیغات فریبنده و وسوسه کننده است. به طور نمونه در سایت دیوار یک دست مبل شیک و گران قیمت یا یک فرش زیبا و ارزشمند با قیمتی نازل گذاشته می‌شود. کلاهبردار این تبلیغ به طور هم زمان از افراد مختلف بیعانه‌های مختلف دریافت می‌کند. بعد از اینکه پرداخت کنندگان بیعانه به آدرس داده شده مراجعه می‌کنند اصلا چنین فرد و چنین کالایی برای فروش وجود ندارد. درصورتی که شهروندان برای خرید ابتدا باید بازدید حضوری و اطمینان حاصل و سپس وجه واریز می‌کردند.

وی سومین نبایدی را که خیلی در بحث کلاهبرداری‌های پیامکی اهمیت دارد وارد نشدن به هر فرایند الکترونیکی بدون تحقیق و آگاهی می‌داند و تأکید می‌کند: نباید بدون اینکه از آدرس دقیق، فرایند، مراحل و چگونگی خدماتی مطلع باشیم، به صرف آمدن پیامکی وارد انجام فرایند‌های آن بشویم. به طور نمونه اکنون کلاهبرداری با جعل نام سامانه ثنا که مربوط به ابلاغیه‌های الکترونیک قضایی است، زیاد به ما گزارش می‌شود. یک شماره پرونده و کد شناسه جعلی به افراد پیامک و ادعا می‌شود که چنین پرونده‌ای در دادسرا تشکیل شده است که برای جزئیات موردنیاز از این شکایت باید وارد لینک ارسالی در پیامک شوید.

افراد با کوچک‌ترین نگاه به سایت‌های رسمی دادگستری یا مشاوره گرفتن از افراد مطلع، قطعا سرشماره ارسالی سامانه ابلاغیه‌های ثنا و مراحل قانونی آن را با سامانه جعلی به راحتی تشخیص خواهند داد. سامانه ثنا برای ابلاغیه قضایی اصلا پول از شهروندان درخواست نمی‌کند درصورتی که در پیامک‌های ارسالی مبالغ جزئی یک هزار تومان و دو هزار تومان قید شده تا از این طریق افراد در لینک آلوده اطلاعات بانکی خود را وارد کنند. با وارد کردن اطلاعات، کلاهبرداران حساب شهروندان را خالی می‌کنند.

کودکان و مانور کلاهبرداران

سرهنگ جهانشیری از آغاز پویش کودکان سایبری در هفته جاری هم خبر می‌دهد و اعلام می‌کند: در پرونده‌های زیادی کلاهبرداران از طریق ناآگاهی کودکان به اهداف خودشان رسیده اند. به طور نمونه پرونده‌ای به تازگی در پلیس فتای مشهد داشتیم که کودک وارد لینک‌های بازی‌های تبلیغاتی شده بود و با دادن اطلاعات کارت بانکی پدرش ۸۰ میلیون تومان صرف خرید بازی شده بود. پدر کارگر این کودک این مبلغ را برای رهن خانه به سختی جور کرده بود و دنبال خانه استیجاری بود.

با این اقدام کودک، گرفتاری شدید و مال باخته شدن پدر رقم خورده بود. با مواردی ازاین قبیل که به ویژه در ایام کرونا با مجازی شدن کلاس‌ها والدین بدون نظارت گوشی‌های تلفن خودشان را در اختیار کودکان می‌گذارند، خیلی مواجه بودیم. در همین راستا پویش کودک سایبری در خراسان رضوی هم زمان با سراسر کشور آغاز شده است تا بحث اهمیت آموزش به والدین و کودکان برای استفاده از گوشی جدی گرفته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->