شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد
سرخط خبرها

مرثیه‌ای برای خانه‌های تاریخی مشهد

  • کد خبر: ۹۶۳۱۷
  • ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
مرثیه‌ای برای خانه‌های تاریخی مشهد
ماجرای اندک خانه‌های تاریخی مشهد که این سال‌ها نه از رنج کهنه‌خشتی، که با زخم خنجرِ بی‌اعتنایی در پهلو یکی‌یکی بر خاک می‌افتند، دیگر دارد تبدیل به یک پرونده جنایی می‌شود.

هما سعادتمند | شهرآرانیوز؛ ماجرای اندک خانه‌های تاریخی مشهد که این سال‌ها نه از رنج کهنه‌خشتی، که با زخم خنجرِ بی‌اعتنایی در پهلو یکی‌یکی بر خاک می‌افتند، دیگر دارد تبدیل به یک پرونده جنایی می‌شود و آیارخدادی بزرگ‌تر ازمرگ تاریخ و هویت در شهری هزارساله که همه داشته‌هایش سه دهه است به کام طرح‌های بی‌مطالعه و ناآگاهانه به تاراج رفته است؟ از بین رفتن پیرمرد‌های خشت‌و‌گلیِ تکیه‌داده به دیوار روزگار که از بد حادثه در خاکِ یک طرح یا پروژه عظیم بی‌سرانجام ریشه دوانده‌اند!

ماجرا از این قرار است که دیروز با فاصله کمتر از یک ساعت، دو خبر بر درگاه‌های فضای مجازی قرار گرفت که یکی از تخریب قریب‌الوقوع خانه‌ای قجری در نزدیکی حرم مطهر حکایت می‌کرد و دیگری به نشانه‌گذاری پیشگاه خانه ثبت‌ملی‌شده «اکبرزاده» در کوچه ساسان (خیابان‌بهجت ۳) اشاره داشت، آن هم به بهانه کندن خط لوله فاضلاب. اتفاقی که اگر رخ بدهد، با‌توجه‌به سستی بنا، قطعا منجر به ریختن سردر قاجاری این خانه می‌شود؛ سردری که نمونه آن دیگر در مشهد وجود ندارد.

جالب است بدانید خانه اکبرزاده که سال ۱۳۸۳ با شماره ۱۱۰۱۶ ثبت ملی شده، سال‌هاست بدون کاربری مانده و تبدیل به مخروبه شده است، با این همه سردر آن که مزین به کاشی‌های الوان و نگارین است، هنوز شکوه پیشینِ آن را به رخ می‌کشد. ناگفته نماند، طی چند سال اخیر، تعدادی از کاشی‌های این سردر نیز به‌علت نبود رسیدگی و نظارت فرو ریخته و برخی به سرقت رفته است.

حالا باید از متولیان امر پرسید وقتی این اتفاق‌ها رخ می‌داده و می‌دهد، شما بزرگواران کجا بوده و چه مسئولیتی داشته‌اید و حالا چه می‌کنید؟ واضح است که همین بی‌توجهی‌ها و نبود نظارت و رسیدگی است که سبب می‌شود در شهر پرکرامتی مثل مشهد که افتخار قرب به امام مهربانی‌ها را دارد و معدن جود و سخاست، همیشه مالکان چنین بنا‌هایی درمقابل ثبت ملی‌شدن و تغییر کاربری آن جبهه بگیرند.

باید پرسید واقعا از شمار همه خانه‌هایی که ثبت شده‌اند، جز دو یا سه مورد محدود، باقی بنا‌های هویتی و تاریخی شهر چه سرنوشت مطلوبی پیدا کرده‌اند؟

البته تخریب خانه‌های تاریخی شهر در همین پنج‌سال گذشته به این یکی‌دو مورد ختم نمی‌شود، که شمار آن از تعداد انگشت‌های دو دست هم فراتر رفته است. حدود هشت‌ماه پیش بود که کمر خانه «کوزه‌کنانی» که پسوند «بزرگ‌ترین خانه تاریخی مشهد» را کنار نام خود دارد، با تخریب یکی از دو ساختمان دارای هویتش، شکست.

خانه «نیلی» را که تنها یادگار دوره افشاری بود، نیمه دوم دهه ۹۰ تخریب کردندو بعد از آن، سقف خانه «بیداری» را برای همیشه خواباندند. چهارسال پیش هم، خون خانه «سیدان»، کوچک‌ترین خانه تاریخی شهر، روی زمین ریخت.

برابر آمار‌ها در سال ۱۳۹۸ از شمار خانه‌های ثبت‌ملی‌شده شهر که تعدادشان به ۶۱ بنا می‌رسد، دو تن مرده‌اند و حداقل ۱۰‌مورد با خطر تخریب جدی روبه‌رو هستند و این سوای نابود کردن دسته‌جمعی خانه‌های تاریخی‌ای بوده است که متأسفانه عمرشان به ثبت‌ملی‌شدن قد نداده و تعدادشان هم هرگز مشخص نشده است.

بماند که وضعیت خانه‌های باقی‌مانده هم نه‌تنها خوب نیست، که اسفناک است. همه‌شان به حال بسمل افتاده‌اند و همین روزهاست که سربریده شوند. برای نمونه خانه موسوم به «تهرانی» در خیابان نواب‌صفوی که تنها یادگار باقی‌مانده دوره زند و افشار در ارض اقدس است و تزیینات چوبی آن بی‌نظیر، بخشی از سقفش ریخته و اگر کاری نشود، به‌زودی ستون‌هایش زانو خم می‌کنند.

خانه «بلخاسب» هم حالی شبیه تهرانی دارد و در آستانه تخریب است. خانه «طلایی» در خیابان نوغان که دوسال پیش، مجاورش یک گودبرداری عظیم اتفاق افتاده، نیز چنین است.

چند خانه دیگر را نام ببریم که در شهر غریب‌نوازان، غریب افتاده‌اند و مددرسانی برایشان نیست؟ گویا این‌گونه که پیش می‌رود، تنها باید دست شست از این یادگاران گران‌سنگی که بازار نازشان بی‌رونق و زمستان گذشته بر آن‌ها طولانی و بس ناجوانمرد است.

مرثیه‌ای برای خانه‌های تاریخی شهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->