در برنامه میان‌مدت شهرداری مشهدمقدس، نوآوری و هوشمندسازی در اولویت قرار گرفته است دوره ششم مدیریت شهری مشهدمقدس به خلاقیت و نوآوری اهمیت ویژه‌ای می‌دهد باید ظرفیت‌های بسیج را به افراد فعال در عرصه علم و فناوری معرفی کنیم آغاز اولین رویداد خلاقیت و نوآوری در مشهدمقدس از امروز (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهره برداری از بوستان‌های ویژه بانوان در مشهدمقدس کشف‌رود، رودی به قدمت میلیون‌‌ها سال آغاز عملیات محلول‌پاشی برگی در فضای سبز شهری مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) متروی مشهد از واگن‌های ملی بهره‌مند می‌شود خلاقیت و نوآوری ضرورت توسعه شهری قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم
سرخط خبرها

گذری بر وضعیت خانه‌های تاریخی مشهد که هر لحظه بیم فرو‌ریختنشان است

  • کد خبر: ۸۴۸۵۹
  • ۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
گذری بر وضعیت خانه‌های تاریخی مشهد که هر لحظه بیم فرو‌ریختنشان است
بافت تاریخی شهر که دیگر بافت نیست و به گفته کارشناسان آن‌قدر تخریب شده که از آن به عنوان «لکه‌های تاریخی» یاد می‌شود، این سال‌ها دارد همان اندک‌داشته‌هایش را هم در نبودِ نظارت‌ها از دست می‌دهد.

هما سعادتمند | شهرآرانیوز؛ بافت تاریخی شهر که دیگر بافت نیست و به گفته کارشناسان آن‌قدر تخریب شده که از آن به عنوان «لکه‌های تاریخی» یاد می‌شود، این سال‌ها دارد همان اندک‌داشته‌هایش را هم در نبودِ نظارت‌ها از دست می‌دهد. در‌این‌میان، خانه‌های مسکونی تاریخی، از دیگر ابنیه دارای ارزش میراثی مظلوم‌ترند؛ زیرا داشتن مالک شخصی سبب شده است رسیدگی به وضع آنان و حتی تلاش برای خرید و تغییر کاربری‌شان به‌کندی صورت بگیرد.

در‌واقع می‌توان گفت خانه‌های تاریخی مشهد، حکم پیری را دارد که هرگاه به پهلو می‌افتد، دیگرانی جمع می‌شوند، شیونی سر می‌دهند، مرثیه‌ای می‌خوانند و بعد، همه این چیز‌ها که از فضای مجازی و شوآف‌هایش فراتر نمی‌رود، در غباری از فراموشی فرو می‌رود و محو می‌شود.

برای نمونه آخرین‌باری که در مشهد سر‌و‌صدا‌ها برای یک خانه تاریخی بالا گرفت، حدود یک‌سال پیش و در اعتراض‌ها به تخریب عمارت «کوزه‌کنانی» بود. پیش از آن هم چنین عملکردی را در تخریب خانه «سیدان» به سال‌۱۳۹۷ تجربه کرده بودیم. چه اتفاقی افتاد؟ همه آن فریاد‌ها و «وااسفا» گفتن‌ها طی دو‌سه روز خاموش شد تا اوایل این هفته که این واکنش دوباره با انتشار اخباری درباره «خانه سالاری» از سر گرفته شد.

پیران به‌پهلوافتادهنمایی از خانه کوزه کنانی

البته در این مورد، هنوز حرفی از تخریب به میان نیامده و تنها به‌فروش گذاشته‌شدنش که از لحاظ قانونی منعی ندارد، به این هجمه دامن زده است. ناگفته نماند که سوای این خانه‌ها در همین پنج‌سال اخیر، خانه‌های شاخصی، چون «بیداری» و «نیلی» که تنها نمونه از خانه‌های دوره زند-افشار در مشهد بودند، در سکوت کامل خبری تخریب شدند و کسی از اتفاق افتاده باخبر نشد.‌

می‌خواهیم بگوییم حفظ خانه‌های تاریخی با واکنش‌هایی از این دست که در ادامه‌اش راهکار و طرحی اصولی و قابل اجرا وجود ندارد، اتفاق نمی‌افتد. اگر دغدغه نگهداری از این میراث هویتی را داریم، واقعا باید فراتر از این‌ها کاری کرد که برنامه‌ریزی‌شده و ادامه‌دار باشد.

هم‌اکنون طبق آمار‌ها در پهنه ۳۷۴ هکتاری بافت تاریخی شهر، ۶۸‌خانه تاریخی ثبت‌شده وجود دارد که نیازمند رسیدگی، بهسازی و مرمت هستند. حال هیچ‌کدام از این خانه‌ها خوب نیست. برای نمونه «خانه تهرانی» که تنها یادگار باقی‌مانده و نادر از معماری دوره افشار است، رو به ویرانی گذاشته و اقدامی برای تملک و تغییر کاربری آن صورت نگرفته است، آن‌چنان‌که بخشی از این خانه در سال ۱۳۹۸ بر‌اثر بارندگی‌ها فرو ریخت.

همچنین است خانه «بلخاسب» که پلان راست بنای آن معماری دوره زندیه است. این بنا نیز با ۳۷۰‌متر مساحت و کاشی‌کاری‌های منحصربه‌فرد در وضعیت نابسامانی قرار دارد.

پیران به‌پهلوافتادهنمایی از خانه بلخاسب

حال خانه «اکبرزاده» در خیابان بهجت با ۷۵۶ متر مساحت نیز گفتن ندارد. این خانه که باقی‌مانده دوران قاجار است، از نظر معماری یکی از زیباترین و منحصر‌به‌فردترین نمونه‌های معماری و سال‌هاست با در‌های بسته، متروکه و رو به خرابی است. کاشی‌کاری‌های زرد و آبی خانه اکبرزاده چند‌سالی است به‌دلیل نبود رسیدگی‌ها در‌حال فرو‌ریختن است. علاوه‌بر‌این تاکنون گزارش‌هایی هم از سرقت کاشی‌های سردر آن، که نمونه آن در مشهد اندک است، منتشر شده است.

«خانه طلایی» را نیز که سال‌هاست در کوچه نوغان، فرسوده و رهاشده، باقی‌مانده است، باید در فهرست خانه‌های رو‌به‌تخریب شهر قرار داد. رخ‌بام این خانه با آجر‌های دندان موشی، کاشی‌های تک‌رنگ فیروزه‌ای و آجر‌های قلمدانی برش‌خورده همچون تاجی بر سر این خانه خودنمایی می‌کند که از ویژگی‌های خاص بناست.

پیران به‌پهلوافتادهنمایی از خانه طلایی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->