«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

آیات خانواده در قرآن (قسمت سوم)

  • کد خبر: ۹۶۵۹۳
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
آیات خانواده در قرآن (قسمت سوم)
سیدمهدی واعظ موسوی - مشاور خانواده

«الرجال قوامون على النساء؛ مردان تکیه گاه و کارگزاران زنان اند.»

آیت‌ا... شهیدمرتضی مطهری (ره) می‌فرماید: «مرد کوهسار و زن چشمه است، فرزندان گل‌ها و شکوفه‌های اطراف چشمه اند.»

باران عواطف کوهسار، چشمه وجود زن را لبریز می‌کند. ازاین رو گل و گیاه اطراف چشمه (فرزندان) شاداب و باطراوت اند.
بعضی مردان با ادای روشن فکری و به نام آزادی زن، او را به حال خویش رها می‌کنند و با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت، بر زنان منت نیز می‌گذارند که تو آزادی هرجا که می‌خواهی، بروی و هر کاری که می‌خواهی، بکنی.

زنان هیجان مدار، خوش حال، ولی غافل از اینکه چنین مردانی با این بهانه درپی آزادی و ولنگاری خویش اند، از آزادی شان سرمست اند. در مراکز مشاوره زنان بسیاری را دیده ام که خسته و درمانده از این آزادی، ناخرسند، ناراضی و افسرده اند.
«مردی به زنش گفت اختیار با خودت، تو مختار و آزادی. امام باقر (ع) فرمود: چگونه چنین چیزی ممکن است، درحالی که خداوند می‌فرماید: مردان تکیه گاه و کارگزاران زنان اند!»

امیر بیان و بنان، امام علی (ع)، در نامه ۳۱ نهج البلاغه برای فرزند بزرگ و بزرگوارش امام مجتبی (ع) که رهبر آینده مردم است، می‌نویسد: «خانم‌ها را به کاری وادار مکن که از توانشان خارج است. زیرا رعایت این دستور به حالشان مفیدتر خواهد بود و برای حال دلشان بهتر است و زیبایی شان را بادوام‌تر می‌کند. زیرا زن گل خوش بوی بهاری است و کارگزار نیست.»

اجازه دهید ترجمه ۴ واژه هم خانواده «قائم»، «قوّام»، «قیّم» و «قیّوم» را با هم مقایسه کنیم.
قائم: آنکه روی پای خودش ایستاده است.
قوام: تکیه گاه یک نفر.
قیم: تکیه گاه چند نفر.
قیوم: تکیه گاه هستی.
از این مقایسه دانسته می‌شود که قوام افزون بر قائم، تکیه گاه نیز هست.

بد نیست بدانیم که در گذشته نه چندان دور، برادر را خان داداش، دایی را خان دایی و عمو را خان عمو خطاب می‌کردند و از این رهگذر، مسئولیت پذیری و قوامیت مرد را به او متذکر و یادآور می‌شدند.

اما امروزه مرد را با نام کوچک صدا می‌زنیم و اقتدار و قوامیت او را می‌شکنیم. ویل دورانت در کتاب معروفش، «لذات فلسفه»، معتقد است: بعد از انقلاب صنعتی، زن مرد ناقص، یعنی مردانه و مرد زنانه شد و به تعبیر زیباتر رهبر معظم انقلاب، زن «مردواره» شد.

دختران و خانم‌های محترم! ستونی را که قرار است بدان تکیه کنید، با ژست مردانه نشکنید.
ادامه دارد...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->