نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند
سرخط خبرها

آغاز دومین روز گفتگوهای مقام‌های طالبان با نمایندگان آمریکا و اروپا در اسلو

  • کد خبر: ۹۶۹۱۶
  • ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
آغاز دومین روز گفتگوهای مقام‌های طالبان با نمایندگان آمریکا و اروپا در اسلو
دومین روز نشست اسلو درباره وضعیت افغانستان در حال برگزاری است. امروز (دوشنبه) "مهمترین" روز گفتگوهای هیات طالبان با نمایندگان کشورهای غربی خوانده شده است. این گروه قرار است درخواست دسترسی به میلیاردها دلار دارایی افغانستان را مطرح کند که در بانک‌های آمریکایی مسدود شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این نخستین نشست مقام‌های طالبان با نمایندگان اروپا و آمریکا در یک کشور غربی است.

این گفتگوها که روز یکشنبه شروع شده و قرار است سه روز طول بکشد؛ حقوق بشر و بحران انسانی در افغانستان از محورهای اصلی آن است.

پس از بازگشت مجدد طالبان به قدرت در اواسط اوت ۲۰۲۱ و پس از توقف میزان قابل ملاحظه‌ای از کمک‌های خارجی، افغانستان شاهد افزایش بیکاری و فقر بوده است و در حالی که ارزش پول ملی رو به کاهش است بانک‌ها محدودیت‌هایی را برای برداشت سپرده‌ها تعیین کرده‌اند.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که گرسنگی بیش از نیمی از جمعیت این کشور را تهدید می‌کند.

همزمان شماری از اعتراضات در کشورهای مختلف اروپا نسبت به این نشست برگزار شده و منتقدان می‌گویند که طالبان نباید با این ملاقات‌ها پاداش بگیرند.

عبدالطیف نظری، معاون وزارت اقتصاد طالبان و عضو هیات طالبان از اسلو در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت که "شاهد یک تنش خفته هستیم که تاکنون قدرت‌های غربی، پس از خروج آمریکا و ناتو حاضر به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان نشده‌اند."

شفیع الله اعظم، یک عضو هیات طالبان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که "ما از آنها می‌خواهیم که دارایی‌های افغانستان را آزاد کنند و مردم عادی را به دلیل گفتمان سیاسی مجازات نکنند."

او افزوده که "به دلیل گرسنگی، به دلیل زمستان مرگبار، فکر می‌کنم زمان آن فرا رسیده است که جامعه جهانی از افغان‌ها حمایت کند، نه اینکه آنها را به خاطر اختلافات سیاسی‌شان مجازات کند."

انتظار می‌رود که در این گفتگوها نمایندگان کشورهای غربی نیز بر اهمیت یک تشکیل دولت فراگیر طالبان و احترام به حقوق بشر تأکید کنند.

از زمان به دست گرفتن قدرت، طالبان به اکثر کارمندان زن گفته است که در خانه بمانند مدارس متوسطه فقط برای پسران و معلمان مرد باز است. شماری از زنان معترض که با این اقدامات مخالفت می‌کنند، هدف قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود که برخی ناپدید شده‌اند و طالبان دست داشتن آنها را رد می‌کند. طالبان به کوئنتین سامرویل، خبرنگار بی‌بی‌سی در کابل گفتند که این ادعاها "جعلی" است.

در حالی که روز یکشنبه در اسلو شماری از زنان نیز با هیات طالبان جلسه رودرو برگزار کردند دستکم دو فعال زن در کابل در چند روز اخیر ناپدید شده‌اند و از آنها خبری نیست. بنا به گزارش‌ها، "طالبان" تمنا پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل را دیروقت چهارشنبه شب بازداشت کرده‌اند. گفته شد افراد مسلح شبانه آنها را از خانه‌شان برده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به خبرگزاری فرانسه گفته است که مسئولان طالبان حق "دستگیری و بازداشت مخالفان یا کسانی که قانون را نقض می‌کنند"، دارند.

پیش‌تر، او بازداشت شبانه فعالان زنان در کابل را تکذیب کرده بود.

مجاهد گفته است که "هیچ کس نباید آشوب ایجاد کند، چراکه صلح و نظم را مختل می‌کند."

در حال حاضر هیچ کشوری حکومت جدید افغانستان را به رسمیت نشناخته است.

آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه نروژ تاکید کرده است که این نشست‌ها "معنای مشروعیت یا به رسمیت شناختن طالبان نیست".

دعوت از مقام‌های طالبان به اروپا اعتراض شماری از افغان‌های مقیم در اروپا را برانگیخته است.

لیز دوست، گزارشگر بی‌بی‌سی می‌گوید برخی اصرار دارند که طالبان نباید به پایتخت‌های اروپایی دعوت شوند در حالی که آنها به طور سیستماتیک حقوق بشر را در داخل کشور نقض می‌کنند.

تجمع‌های اعتراضی در سراسر اروپا روز یکشنبه برگزار شد.

در اسلو، یکی از معترضان به خبرگزاری فرانسه گفت که این گفتگو به مثابه "خندیدن به رنج‌های" افغان‌هایی است که اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند.

این خانم افزود: "با تروریست‌ها صحبت نکنید".

طالبان اظهار امیدواری کرده است که در آغاز سال تحصیلی جدید که از بهار آغاز می‌شود، مدارس دخترانه نیز در تمام کشور بازگشایی شوند، در حالی که در چند ماه گذشته، تنها در پنج ولایت عمدتا در شمال و مرکز کشور، دختران توانستند در مدارس حضور یابند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->