هشدار ۱۶ برنده نوبل اقتصاد درباره تبعات سیاست‌های ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات سوریه: منطقه عربی با تداوم جنایت اسرائیل شاهد مرحله جدیدی از بی ثباتی و تنش است حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان کره شمالی، موشک بالستیک جدید آزمایش کرد نماینده فلسطین: برای ناکام گذاشتن نتانیاهو نیازمند استقرار آتش بس در غزه هستیم لاوروف: بریکس پذیرش عضو جدید را موقتا متوقف می کند شهادت ۸۰ عضو خانواده هنیه از ابتدای جنگ رژیم صهیونیستی خشم کابینه نتانیاهو از مشاور امنیت داخلی به دلیل اعتراف به ناتوانی ارتش اسرائیل سفیر آمریکا: زمان آتش بس در غزه و پایان ناسازگاری حماس فرا رسیده است قالیباف: کناره‌گیری من شایعه است + فیلم حمله موشکی یمن علیه رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن یک کشتی (۵ تیر ۱۴۰۳) آمریکا: اسرائیل راه حل دیپلماتیک را بر درگیری با حزب الله ترجیح می دهد حماس: مردم فلسطین برای روز بعد از جنگ تصمیم می‌گیرند هنیه: توافقی که آتش‌بس و پایان تجاوزها را شامل نشود، قابل پذیرش نیست وزیر دفاع آمریکا:جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله می تواند به جنگ منطقه‌ای منجر شود تلفات جسمی و روانی ۶۲ هزار صهیونیست‌ در جنگ غزه خصوصیات شخصیتی شهید جمهور همانند شهید بهشتی بود | وجود رابطه تعاملی میان مدیریت خراسان رضوی و دستگاه قضایی کانادا خواستار خروج شهروندانش از لبنان شد وزیر خارجه آلمان: تنها با راه حل سیاسی می توان به رنج غزه پایان داد تهدید کاخ سفید: اوکراین در نشست سران ناتو دعوتنامه عضویت دریافت نخواهد کرد
سرخط خبرها

نگاهی به تذکرات نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی در حوزه‌های مختلف

  • کد خبر: ۹۷۵۹۸
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
نگاهی به تذکرات نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی در حوزه‌های مختلف
شاید خاص اقتصادی کشور، وضعیت اسفبار خودروهای داخلی و شرایط کرونا از جمله مهمترین تذکرات نمایندگان مجلس به مسئولان اجرایی کشور است. تذکراتی که به نظر می‌رسد اقبالی به پذیرش و پیگری آنها از سوی مسئولان اجرایی وجود ندارد.

عرب هاشمی | شهرآرانیوز؛ «کرونا» و «معیشت»، دو کلیدواژه اصلی اتفاقات و مباحث دیروز پارلمان بود. از ۳۰ نماینده‌ای که به کرونا مبتلا شده اند و چه بسا در روز‌های آتی تست نمایندگان دیگری هم مثبت شود تا فریاد‌های نمایندگان از وضعیت معیشتی مردم بر سر مسئولان، اهم رخداد‌هایی بود که یکشنبه در مجلس رخ داد. شنبه شب هم کمیسیون تلفیق بودجه۱۴۰۱ مجلس با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرد.

گویا مسئولان مرض «بی خیالی» گرفته اند

به گزارش «ایسنا»، مسئله معیشت مردم و هشدار به دولت درباره تصمیم گیری و سیاست‌های حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از مهم‌ترین تذکر‌های شفاهی نمایندگان در روز گذشته بود. صدیف بدری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد شدید از مسئولان متذکر شد: همه اقلام ضروری مردم چندبرابر شده است، ولی گویا مسئولان کشور مرض بی خیالی گرفته اند. از هر بخشی که می‌پرسیم چرا اقلام ضروری مردم چندبرابر شده، می‌گویند شرایط کشور این گونه است.

ادامه این مسیر، شورش‌های اجتماعی در ۱۴۰۱ است

احمد نادری، عضو کمیسیون آموزش، نیز به دولت هشدار داد: وقتی نگاهی به لایحه بودجه ۱۴۰۱‌ می‌اندازیم، می‌بینیم که ریل گذاری در برخی موارد درست نیست؛ مثلا در بحث بودجه آسیب‌های اجتماعی، درصد کمی به این حوزه اختصاص داده شده یا در موضوع مهم و حساس ارز ترجیحی، دولت دچار اشتباه شده است. هشدار می‌دهم این رویکرد‌ها اگر ادامه پیدا کند، به سمتی خواهیم رفت که سال ۱۴۰۱ شاهد شورش‌های عظیم اجتماعی باشیم.

نباید ارز ۴۲۰۰ تومانی از بخش‌های کلیدی حذف شود

جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد، در تذکری به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خواستار توجه ویژه به موضوع اشتغال جوانان شد و با انتقاد از سیاست‌های دولت درباره حذف ارز ترجیحی، گفت: اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز آزاد تبدیل شده و یارانه از دارو، نان و کالا‌های اساسی برداشته شود، درست نیست؛ زیرا در حال حاضر قیمت نهاده‌های دامی سرسام آور است و همچنین مردم برای تأمین دارو در داروخانه‌ها سرگردان هستند. این موضوع را که در ارز ۴۲۰۰ تومانی احتمال فساد وجود دارد، باید با تشدید نظارت‌ها کنترل کرد و نباید ارز دولتی را از بخش‌های کلیدی حذف کرد و مردم را با چالش مواجه کنیم.

بانیان وضع موجود هرچه سریع‌تر تغییر کنند

محمد سرگزی، نماینده مردم زابل، تغییر نیافتن بانیان وضع موجود را از دلایل وضعیت فعلی کشور دانست و تصریح کرد: تغییر نیافتن بانیان وضع موجود باعث نگرانی مردم شده است؛ لذا از رئیس جمهور خواهشمندم به وزرا تأکید کنند که برای تغییر افراد و بانیان وضع موجود هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

دولت به شعارهایش درزمینه مبارزه با فساد عمل کند

سیدحمزه امینی، نماینده هشترود، نیز درباره رفتار‌های تبعیض آمیز بیان کرد: گلایه و نارضایتی مردم از ناعدالتی اجتماعی و بعضی تبعیض هاست که موجب شده در این جامعه، غنی روز به روز غنی‌تر و فقیر روز به روز فقیرتر شود. این ضعف مدیریتی بعضی دولت هاست که جرئت «نه» گفتن به اطرافیان خودشان را ندارند و زیر چتر حمایت برخی از سران، بیت المال را غارت می‌کنند. انتظار از دولت انقلابی آقای رئیسی، این است که به شعار انتخاباتی خود که مبارزه با فساد است، با جدیت و قدرت تمام ادامه دهند. فشار بی امان بانک ها، آرامش بدهکاران خُرد را بر هم زده است.

نباید دولت دچار روزمرگی شود

سید رضا تقوی، نماینده تهران، برهم زدن آرامش روانی جامعه را از برنامه‌های دشمنان کشور برشمرد و تأکید کرد: اگر روان جامعه برهم خورد، زندگی سخت می‌شود. ما نمایندگان مراقب باشیم نیاز‌های جامعه را متناسب با امکانات مطرح کنیم و توقعات و انتظارات را بیش از اندازه بالا نبریم. نباید دولت برای اداره کشور به روزمرگی دچار شود؛ روزمرگی آفت کار‌های بنیادی است. باید کار‌های روزانه را پیگیری کرد، اما در عین حال هم باید زمانی را برای اقدامات بنیادی مانند تحول در نظام اداری کشور اختصاص داد.

شأن خانوده ایرانی، ارابه مرگ ۱۸۰ میلیون تومانی نیست

خودروسازی و مسئله مذاکرات ایران با کشور‌های دیگر در مسائل مختلف، از دیگر اظهارات نمایندگان در این جلسه پارلمان بود.

سیداحمد آوایی، نماینده مردم دزفول، با تأکید بر اینکه «ناکارآمدی خودروسازان بلای جان ملت شده است» خواستار واردات خودرو‌های با کیفیت شد و افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل تلفات جانی، تصادفات جاده‌ای در ایران، ایمنی اندک و کیفیت نازل خودرو‌های داخلی است. آیا شأن خانواده شریف ایرانی استفاده از خودرو با قیمت بالغ بر ۱۸۰ میلیون تومان است که از آن با نام «ارابه مرگ» یاد می‌شود؟ راه حل این موضوع مشخصا خصوصی سازی واقعی شرکت‌های خودروسازی و همچنین اجازه واردات خودرو‌های باکیفیت و با تعرفه‌های منصفانه است.

بعد نظارتی مجلس بسیار ضعیف است

ابراهیم عزیزی، نماینده شیراز، نیز از ضعیف بودن اقدامات نظارتی مجلس انتقاد کرد و متذکر شد: نمایندگان در طول دوره فعلی چند مصوبه قانونی ازجمله قانون مالیات بر خانه‌های خالی به منظور حل مشکل مسکن و تبدیل وضعیت ایثارگران داشتند، اما به درستی اجرا نشده است. بعد نظارتی مجلس بسیار ضعیف است و در چنین شرایطی باید پرسید قانون بدون ضمانت اجرایی به کجا راه می‌برد؟

حمایت مشروط از مذاکرات وین

سیدعلی موسوی، نماینده ملکان با اشاره به مذاکرات هسته ای، خطاب به تیم مذاکره کننده ایرانی، بیان کرد: ما از مذاکرات وین حمایت می‌کنیم، اما به شرطی که خطوط قرمز رعایت شود. ما تجربیات زیادی در این حوزه داریم. آمریکا و کشور‌های اروپایی، امتحان خود را بار‌ها پس داده اند؛ لذا ضروری است که تیم مذاکره کننده در وین خطوط قرمز را در نظر بگیرند و با احتیاط مذاکرات را انجام دهند.

مفاد معاهده نامه‌ها هم باید قرائت شود

مالک شریعتی نیاسر، نماینده تهران، بر شأن و جایگاه مجلس تأکید و با مطالبه شفافیت از دولت در زمینه قرارداد‌های بین المللی عنوان کرد: اینکه در اصل ۷۷ قانون اساسی گفته می‌شود معاهده نامه‌ها و موافقت نامه باید به تصویب مجلس برسد، صرفا به این معنا نیست که عنوان آن در مجلس قرائت شود و مفاد آن به پیوست بماند، بلکه این لوایح موافقت نامه باید در مجلس بررسی شود. وقتی اصول قانون اساسی رعایت نمی‌شود به یک باره با قرارداد و موافقت نامه‌ای شبیه قرارداد کرسنت روبه رو می‌شویم که ده‌ها میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌کند.

طویله‌ای را به عنوان اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسیم

حجت الاسلام جواد نیک بین، نماینده کاشمر، نیز با اشاره به ارتباط با کشور‌های دیگر گفت: ما با همه کشور‌های جهان می‌توانیم ارتباط داشته باشیم؛ البته اینکه می‌گوییم کشور‌ها یعنی منهای رژیم صهیونیستی. ما هیچ کشوری، هیچ سرزمینی، هیچ استان، هیچ شهر و حتی هیچ طویله‌ای را در جهان به عنوان اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->