پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (دوشنبه، ۲۶ خرداد ۱۴۰۴) | تداوم روند افایش دما تا فردا امروز (۲۶ خرداد ۱۴۰۴) آخرین مهلت ثبت‌نام در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش + جزئیات سرقت‌های سریالی با  خودرو‌های سرقتی حمله اسرائیل به کنار بیمارستان فارابی کرمانشاه سامانه ۱۱۰ فعال است | درخواست سخنگوی فراجا از مردم برای اعلام فعالیت‌های مشکوک دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی بر تشدید رصد و نظارت بر فضای مجازی تأکید کرد توصیه‌های طب سنتی به سالمندان در شرایط جنگی لغو موقت امتحانات پایان ترم در دانشگاه ملی مهارت خراسان رضوی وضعیت ذخایر خونی در کشور مطلوب است آیا زمان مصرف مکمل ویتامین دی مهم است؟ حدود ۴۰ درصد از سیگاری‌ها دچار ناتوانی هستند ساعت کار متروی تهران تغییر کرد (۲۶ خرداد ۱۴۰۴) موج انفجار‌ها چه عوارضی برای سلامت دارد؟ ذخایر دارویی و تجهیزات پزشکی به اندازه نیاز کشور تأمین شده است فعالیت مدارس مشهد و تبادکان امروز (دوشنبه، ۲۶ خرداد ۱۴۰۴) با ۵۰ درصد عوامل اجرایی انجام می‌شود  اسماعیل فکری، جاسوس موساد، به دار مجازات آویخته شد | ضربه مهم اطلاعاتی به شبکه جاسوسی صهیونیست‌ها در داخل تأمین اجتماعی به جای دو سال آخر، مزد و حق بیمه پرداختی ۵ سال آخر را ملاک مستمری قرار می‌دهد!   زلزله‌ای خفیف در قم (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) لغو تمامی پرواز‌های کشور تا ساعت ۱۴ دوشنبه (۲۶ خرداد ۱۴۰۴) تمدید شد امدادرسانی ۶۹۷ تیم تخصصی هلال احمر به مصدومان حملات وحشیانه اسرائیل جاده چالوس یکطرفه شد (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) آزمون ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی لغو شد آیا امتحانات دانش آموزان در مشهد و خراسان رضوی برگزار خواهد شد؟ کودکان را نترسانید؛ ولی برای پذیرش شرایط جنگی خاص آموزش بدهید | آمادگی بدون نگرانی آزمون‌های آموزش‌وپرورش تا اطلاع ثانوی لغو شد آیا اسرائیل به مجلس شورای اسلامی و میدان بهارستان حمله کرده است؟ (۲۵ خرداد ۱۴۰۴) زمان برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و سمپاد استان مازندران مشخص شد متهم در آخرین جلسه بازپرسی پرونده در روستای جغری مشهد: برای آشتی رفته بودیم! آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش، فردا (۲۶ خرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

دانشگاه نسل سه؛ کلید رسیدن به استقلال و خودکفایی

  • کد خبر: ۹۷۷۴۷
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
دانشگاه نسل سه؛ کلید رسیدن به استقلال و خودکفایی
علی جاهدی - مدیر پردیس ICT پارک علم و فناوری خراسان

از نظر کمی در دهه‌های گذشته تعداد زیادی دانشگاه و مراکز علمی به نظام آموزش عالی کشورمان اضافه شده‌اند، اما رویکرد کلی اداره این مجموعه‌ها به طور عمده یا از نسل یک (آموزشی) یا در برخی موارد از نسل دو (پژوهشی) بوده است.

در دانشگاه‌های نسل یک، سیاست‌گذاری کلی بر مبنای آموزش بنا شده و مهم‌ترین هدف رسیدن به مقاله‌های علمی است. دانشگاه‌های نسل دو در کنار بار آموزشی، فضای پژوهش را هم مبنای کار قرار داده و تلاش می‌کنند که به تولید فناوری‌های مختلف بپردازند.

این در حالی‌ست که حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل بعدی یعنی دانشگاه‌های کارآفرین در دنیا در سال‌های گذشته جدی گرفته شده و مسیر جدیدی را پیش‌روی مجموعه‌های آموزش عالی باز کرده است.

دانشگاه نسل سوم، فضایی است که در آن مباحث علمی به فناوری‌های کاربردی تبدیل می‌شوند، اما هدف اصلی در این مجموعه‌ها تنها ثبت اختراع، بدون در نظر گرفتن نیاز بازار و صنعت نیست.

در واقع در نسل سوم مراکز آموزش عالی، محور به جای علوم و فناوری، بر مبنای نوآوری شکل می‌گیرد. نوآوری به معنای توان تبدیل دانش و فناوری به ثروت و حل مسائل اصلی مردم و جامعه با هدف به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصاد کشور است.

امروز در دانشگاه‌های پیشرو کشور، برنامه‌ریزی‌های اولیه‌ای برای حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سه انجام شده است، اما هنوز تا رسیدن به این هدف فاصله داریم.

البته امروز هم در دانشگاه‌های ما محصولات جدید با فناوری‌های تازه تولید می‌شود، با این‌حال این مراکز علمی هنوز هم در همان نسل دو دسته‌بندی می‌شوند. در واقع زمانی می‌توانیم این دانشگاه‌ها را نسل سه بنامیم که خروجی پژوهش‌های آن‌ها به راه‌حل‌های مختلف برای مسائل جامعه تبدیل شده و وارد بازار شود.

در واقع قرار است علم دنیا را به جای بهتری برای زندگی کردن تبدیل کند. این وظیفه تنها با حل مسائل مختلف مردم در دل دانشگاه‌ها شدنی است. تا امروز دانشگاه‌های حوزه پزشکی در کشورمان تا حدودی توانسته‌اند به سمت انجام این مهم حرکت کنند.

چون در این مجموعه‌ها، علم دقیقا در راستای کسب‌وکار‌های حوزه سلامت در حال استفاده است و به تولید محصولاتی منجر می‌شود که به‌طور مستقیم در کسب‌وکار‌های درمانی استفاده می‌شود. در دانشگاه‌های پزشکی، علم واقعا در حال حس مسئله‌های جامعه و نیاز‌های مردم است، اما در حوزه‌های دیگر نیاز داریم که خیلی بیشتر از امروز به سمت استفاده از ظرفیت‌های علمی کشور برای حل نیاز‌های جامعه حرکت کنیم.

در واقع استقلال و خودکفایی کشور یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های وقوع انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و برای اینکه امروز بتوانیم در حوزه‌های مختلف خودکفا شده و به استقلال برسیم، نیاز داریم که با سرعت بیشتری به سمت برقراری ارتباط دانشگاه‌ها و مسائل جامعه حرکت کنیم تا بتوانیم از خروجی دانشگاه‌های نسل سوم در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان، برای رفع نیاز‌های مختلف کشور استفاده کنیم.

برای رسیدن به این هدف دانشگاه‌های کشور باید با سرعت بیشتری آموزش‌ها، پژوهش‌ها و نظام ارتقای دانشجویان و اعضای هیئت علمی خود را با فضای نوآوری تنظیم کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->