سرخط خبرها
واکاوی آنچه باعث شد تیم «تا ثبت جهانی توس» از رفتن روی سکو بازماند

مسئله وزن ۹۷ کیلو!

  • کد خبر: ۹۷۹۳
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۳
مسئله وزن ۹۷ کیلو!
زنگ پایان لیگ برتر کشتی آزاد نواخته می‌شود و کشتی خراسان در بهت و حیرتِ از دست رفتن سکو در این فصل از مسابقات می‌ماند...
مرتضی اخوان - زنگ پایان لیگ برتر کشتی آزاد نواخته می‌شود و کشتی خراسان در بهت و حیرتِ از دست رفتن سکو در این فصل از مسابقات می‌ماند، تیمی که برای موفقیت، هم پلنگ مازندران و هم فیل آذربایجانی را برای گردن‌کشی در اوزان خود در اختیار داشت. شاگردان مجید خدایی برای خدایی کردن در لیگ برتر امسال، هیچ کم نداشتند. با این حال، تیم «تا ثبت جهانی توس» در کمال ناباوری از رفتن روی سکو بازماند و به عنوان چهارمی در لیگی ده‌تیمی که ۳ تیم آن هم در میانه راه انصراف داده بودند رسید! داستان ناکامی تیم مشهد در لیگ برتر بی‌تردید علل فنی و غیرفنی زیادی داشت، اما در میان تمام حواشی دور نهایی لیگ برتر کشتی آزاد، مسئله نجاتیان مسئله‌ای بود که نماینده استان را در مسیر رسیدن به موفقیت، بیش از هر عاملی متضرر کرد. حقیقت ماجرای اسماعیل نجاتیان، کشتی‌گیر مشهدی تیم مشهد که تا قبل از رده‌بندی تمام رقابت‌ها را با برد پشت سر گذاشته بود، چه بود؟

حاشیه‌های فلفلی قبل از شکست ناباورانه
نام ویژه تیم مشهد در لیگ برتر کشتی آزاد گواهی بر این گمانه بود که به احتمال فراوان، فدراسیون کشتی بابت حرکتی که تیم مشهد انجام داده و نام «تا ثبت جهانی توس» را در مسیری فرهنگی خرج نام خود کرده بود، با میزبانی این تیم در دور نهایی موافقت کند، اما این اتفاق رخ نداد و با وجود امکانات مناسب و ابعاد فرهنگی برگزاری دیدار‌های دور نهایی در مشهد، فدراسیون بدون هیچ قرعه‌کشی‌ای، تصمیم به برگزاری دیدار‌های نهایی در تهران گرفت تا تیم بازار بزرگ ایران میزبان این مسابقات باشد! همچنین اعلام کناره‌گیری اترک خراسان شمالی و بازگشت دقیقه نودی این تیم به مسابقات از حواشی دیگری بود که برای تیم خراسان که تصور می‌کرد بدون برگزاری دیدار نیمه‌نهایی در فینال خواهد بود گران تمام شد. با این حال، اتفاقات اصلی در آغازین روز از آذرماه ۱۳۹۸ برای تیم مشهد رقم خورد، روزی که هنگام برگزاری مراسم معارفه دیدار دور نیمه‌نهایی میان اترک خراسان شمالی و «تا ثبت جهانی توس» مشهد، به ادعای مسئولان تیم مشهدی، در رختکن این تیم اسپری فلفل زدند. مجید خدایی، سرمربی تیم کشتی آزاد مشهد، در این باره گفت: «بعد از اینکه بازیکنان از مراسم معارفه به رختکن برگشتند، شدت اسپری فلفل به قدری بود که چشم و سینه بچه‌ها می‌سوخت.»، اما این پایان ماجرا نبود و بعد از شکست ناباورانه در امتیازشماری میان ۲ تیم و باخت ۲۱ بر ۲۰ تیم مشهد، در غروب جمعه، اتفاقی بزرگ‌تر رقم خورد، جایی که ستاره مشهدی تیم «تا ثبت جهانی توس» که تا اینجای کار تمام رقبا را از لب تیغ گذرانده بود، یکباره اعلام کرد به دلیل مصدومیت نمی‌تواند در دیدار رده‌بندی روی تشک برود!

غرق شدن با کشتی نجاتیان؟
اسماعیل نجاتیان در دور گروهی و در دیدار دشوار برابر دانشگاه آزاد اسلامی مازندران توانست نقش ناجی را ایفا کند و با پیروزی خوبش برابر حریف، زمینه پیروزی تیم مشهد را فراهم آورد. با وجود این، ستاره مشهدی وزن ۹۷+ کیلوگرم «تا ثبت جهانی توس» در دیدار رده‌بندی مقابل حریفش از دانشگاه آزاد اسلامی با توجیه مصدومیت حاضر نشد به میدان برود و در نهایت هم تیم مشهد شکست خورد، اتفاقی که از سوی کادر فنی غیرمنتظره تلقی شد.

خدایی: نجاتیان مبارزه می‌کرد روی سکو می‌رفتیم
مجید خدایی، سرمربی تیم کشتی آزاد مشهد، درباره حواشی به‌وجودآمده اظهار کرد: «حقیقت این است که اگر نجاتیان مقابل کشتی‌گیر دانشگاه به میدان می‌رفت، روی سکو می‌رفتیم و دیدار رده‌بندی را می‌بردیم.» وی افزود: «عصر روز جمعه اسماعیل نجاتیان یکباره گفت که مصدوم است و نمی‌تواند روی تشک برود و هرقدر من و کادر فنی از او تقاضا کردیم که دست‌کم برای مراسم معارفه روی تشک برود، قبول نکرد!» خدایی تصریح کرد: «اصرار او برای نرفتن روی تشک برای ما عجیب بود. کشتی‌گیر دانشگاه آزاد (علی قاسمی) با کتف دررفته مقابل جبرئیل حسن‌اف روی تشک رفت، اما نجاتیان به‌هیچ‌وجه حاضر نشد روی تشک برود.» روایت مجید خدایی از مسئله اسماعیل با تعجب آمیخته بود. وی خاطرنشان کرد: «به نظرم تیم ما از خودمان ضربه خورد وگرنه می‌توانستیم روی سکو برویم.» خدایی تأکید کرد: «ابتدای فصل می‌خواستیم کشتی‌گیر آذربایجانی به خدمت بگیریم، اما خود نجاتیان اصرار داشت که من خودم هستم و کشتی می‌گیرم.»

فیلابی: نجاتیان تقاضای ما را رد کرد!
اسماعیل فیلابی، از مربیان کهنه‌کار مشهدی، درباره ماجرای نجاتیان گفت: «اصرار اسماعیل برای نرفتن روی تشک زیاد بود. هرقدر به او گفتیم بگذارد دست‌کم اسمش را برای مراسم معارفه در تیم بگذاریم گفت روی تشک نمی‌رود. پایش می‌لنگید و در مرحله نیمه‌نهایی مصدوم شده بود.» وی افزود: «به او گفتیم اگر تیم مقابل بداند شما هستی، از نظر روحی و روانی تضعیف می‌شود، اما گفت پایش درد می‌کند و حاضر نشد نامش را در ترکیب قرار دهیم. حالا پشت پرده را من غیب نمی‌دانم. خدا می‌داند.»

ریاضی: امیدوارم نجاتیان مصدوم بوده باشد
رئیس هیئت کشتی خراسان رضوی درباره این اتفاقات نظر متفاوتی دارد. سید مسعود ریاضی گفت: «برد اسماعیل نجاتیان برای ما خیلی مهم بود و با توجه به اینکه پیش از این توانسته بود چند بار گودرزی، رقیبش در دانشگاه آزاد، را ببرد فکر می‌کنم می‌توانستیم به مقام سوم برسیم، اما ظاهرا به مربیان گفته بود مصدوم است و نمی‌تواند به میدان برود.» وی افزود: «نمی‌توانم بگویم نجاتیان تمارض کرده است یا نه، اما امیدوارم مصدوم بوده باشد و به‌زودی بهبودی خود را به دست آورد.» ریاضی درباره نبودِ جانشین برای نجاتیان در وزن ۹۷+ کیلوگرم گفت: «شاید مقصر این مسئله من باشم. ما گفتیم نجاتیان کشتی‌گیری مشهدی است که سال‌هاست به تیم ملی دعوت نشده است. به او میدان دادیم تا دیده شود. حتی از مربیان تیم ملی قول گرفته بودم در صورت درخشش نجاتیان، او را به اردو دعوت کنند.»

نجاتیان: می‌خواهند شکست را گردن من بیندازند
ستاره مشهدی تیم کشتی آزاد در واکنش به حواشی ایجادشده درباره کشتی نگرفتنش در دیدار رده‌بندی لیگ برتر کشتی آزاد گفت: «همه ایران می‌دانند رباط من از سال‌ها قبل مشکل دارد و در اردوی ساری که دیدار با ستارگان ساری لغو شد، در جریان تمرینات از ناحیه پا دچار مصدومیتی جزئی شدم. در دیدار نیمه‌نهایی به‌سختی مقابل قهرمان امید‌های جهان کشتی گرفتم و توانستم او را شکست دهم، اما همان‌جا از روی تشک که پایین آمدم روی صندلی نشستم و گفتم نمی‌توانم در رده‌بندی کشتی بگیرم.» اسماعیل نجاتیان درباره تمکین نکردن برای مبارزه در دیدار رده‌بندی تصریح کرد: «من گفتم: وقتی قرار است روی تشک نروم و امتیاز فنی ۵ بر صفر به نفع حریف بخورد، چرا باید این کار را بکنم و نامم در فهرست باشد؟ بگذارید دست‌کم یک کشتی‌گیر دیگر در فهرست باشد.» نجاتیان یادآور شد: «تیم ما در وزن ۹۷+ کیلوگرم فقط من را در اختیار داشت و آقایان به جای گرفتن ۴ بازیکن در برخی اوزان که دست آخر یک نفر فقط روی تشک می‌رفت، می‌توانستند یک جایگزین برای وزن من بگیرند.» وی تأکید کرد: «ابتدای فصل می‌خواستند شریف شریف‌اف از آذربایجان را در وزن من به عنوان جانشین به خدمت بگیرند که دست آخر گفتند خود تو یک چهره بومی و قهرمان ایران هستی و می‌توانی کشتی بگیری.» ستاره کشتی آزاد مشهد افزود: «من برای ۷ مبارزه فقط ۴۵ میلیون از تیم مشهد پول گرفتم در حالی که اترک خراسان شمالی و بازار بزرگ به من ۱۰۰ میلیون پیشنهاد داده بودند. فقط مصدوم بودم و این واقعی‌ترین دلیل حضور نیافتن در دیدار رده‌بندی بود. باقی حرف‌ها برای این است که شکست را گردن من بیندازند.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->