۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تردید در کارآمدی دوربین‌های چراغ قرمز

  • کد خبر: ۹۸۱۷۳
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
تردید در کارآمدی دوربین‌های چراغ قرمز
عبور از چراغ قرمز در شهر‌های هرج‌و‌مرج‌زده این روز‌های جهان تخلف چندان عجیبی نیست.

عادل نجفی | شهرآرانیوز؛ در سال ۲۰۱۹ که هنوز دنیای ترافیک دچار کووید نشده بود، تنها در ایالات متحده ۸۴۶ نفر جان خود را براثر تخلفات ناشی از عبور از چراغ قرمز از دست دادند. دوربین‌های کنترل ترافیک که به صورت اختصاصی در تقاطع‌ها به عبور از چراغ قرمز نظارت دارند ابزاری کارآمد برای جلوگیری از این تخلف شناخته می‌شوند.

به طور کلی، تجربه نشان داده است استفاده از قوانین بازدارنده به‌ویژه با توجه به اینکه نیرو‌های راهور نمی‌توانند همیشه و همه‌جا حاضر باشند، می‌تواند نقشی بسزا در پیش‌گیری از تلفات و سوانح داشته باشد. گزارش مؤسسه بیمه و ایمنی بزرگراه‌های ایالات متحده نشان می‌دهد دوربین‌های ناظر بر تخلفات عبور از چراغ قرمز در کلان‌شهر‌های این کشور در مجموع تا ۲۱ درصد از میزان تلفات و سوانح جرحی مرتبط با این تخلف کاسته است. بررسی سوانح و تلفات این تخلف حاوی نکته تأثر‌برانگیزی نیز هست.

بیش از نیمی از جان‌باختگان و مصدومان این سوانح عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و سرنشینان دیگر خودرو‌ها هستند که به گمان داشتن حق تقدم وارد تقاطع می‌شوند.

دوربین‌های کنترل ترافیک تقاطع‌ها جمع می‌شوند؟

در ایالات متحده نخستین دوربین‌های کنترل ترافیک تقاطع‌ها در سال ۱۹۹۲ میلادی در شهر نیویورک نصب و تا سال ۲۰۲۰ به تقاطع‌های ۳۴۵ شهر آمریکا اضافه شدند. اگر‌چه پژوهش‌های میدانی و علمی حاکی از اثرگذاری آن‌ها بر افزایش ایمنی است، به نظر می‌رسد در واقعیت، اتفاق دیگری در حال وقوع است.

تردید در کارآمدی دوربین‌های چراغ قرمز

همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود، تعداد دوربین‌های کنترل عبور از چراغ قرمز در این کشور از سال ۲۰۱۲ در این کشور رو به کاهش گذاشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد دلایل کاهش فعالیت این دوربین‌ها را می‌توان در عوامل اقتصادی جست‌وجو کرد. نه‌تن‌ها هزینه‌های تعمیر و نگهداری دوربین‌های قدیمی و راه‌اندازی دوربین‌های جدید گران است، شهروندان نیز به شیوه‌های مختلف از پرداخت جرائم خود طفره می‌روند.

اعداد پرداختی هم با نهاد‌های حاکمیتی به‌جز شهرداری‌ها تقسیم می‌شوند. در ایالات متحده، به طور میانگین، جریمه عبور از چراغ قرمز ۱۰۰ دلار است که امکان‌سنجی مالی آن را چندان مقرون‌به‌صرفه نشان نمی‌دهد. بیشترین نرخ جریمه این تخلف بین ۱۰ کشور اول، به یونان با ۸۱۹ دلار و پس از آن نروژ با ۸۱۶ دلار تعلق دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->