عادل نجفی | شهرآرانیوز؛ در سال ۲۰۱۹ که هنوز دنیای ترافیک دچار کووید نشده بود، تنها در ایالات متحده ۸۴۶ نفر جان خود را براثر تخلفات ناشی از عبور از چراغ قرمز از دست دادند. دوربینهای کنترل ترافیک که به صورت اختصاصی در تقاطعها به عبور از چراغ قرمز نظارت دارند ابزاری کارآمد برای جلوگیری از این تخلف شناخته میشوند.
به طور کلی، تجربه نشان داده است استفاده از قوانین بازدارنده بهویژه با توجه به اینکه نیروهای راهور نمیتوانند همیشه و همهجا حاضر باشند، میتواند نقشی بسزا در پیشگیری از تلفات و سوانح داشته باشد. گزارش مؤسسه بیمه و ایمنی بزرگراههای ایالات متحده نشان میدهد دوربینهای ناظر بر تخلفات عبور از چراغ قرمز در کلانشهرهای این کشور در مجموع تا ۲۱ درصد از میزان تلفات و سوانح جرحی مرتبط با این تخلف کاسته است. بررسی سوانح و تلفات این تخلف حاوی نکته تأثربرانگیزی نیز هست.
بیش از نیمی از جانباختگان و مصدومان این سوانح عابران پیاده، دوچرخهسواران و سرنشینان دیگر خودروها هستند که به گمان داشتن حق تقدم وارد تقاطع میشوند.
در ایالات متحده نخستین دوربینهای کنترل ترافیک تقاطعها در سال ۱۹۹۲ میلادی در شهر نیویورک نصب و تا سال ۲۰۲۰ به تقاطعهای ۳۴۵ شهر آمریکا اضافه شدند. اگرچه پژوهشهای میدانی و علمی حاکی از اثرگذاری آنها بر افزایش ایمنی است، به نظر میرسد در واقعیت، اتفاق دیگری در حال وقوع است.
همانطور که در نمودار مشاهده میشود، تعداد دوربینهای کنترل عبور از چراغ قرمز در این کشور از سال ۲۰۱۲ در این کشور رو به کاهش گذاشته است. بررسیها نشان میدهد دلایل کاهش فعالیت این دوربینها را میتوان در عوامل اقتصادی جستوجو کرد. نهتنها هزینههای تعمیر و نگهداری دوربینهای قدیمی و راهاندازی دوربینهای جدید گران است، شهروندان نیز به شیوههای مختلف از پرداخت جرائم خود طفره میروند.
اعداد پرداختی هم با نهادهای حاکمیتی بهجز شهرداریها تقسیم میشوند. در ایالات متحده، به طور میانگین، جریمه عبور از چراغ قرمز ۱۰۰ دلار است که امکانسنجی مالی آن را چندان مقرونبهصرفه نشان نمیدهد. بیشترین نرخ جریمه این تخلف بین ۱۰ کشور اول، به یونان با ۸۱۹ دلار و پس از آن نروژ با ۸۱۶ دلار تعلق دارد.