واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در ایام شب قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳) یک کشته و ۲ زخمی در تصادف ۲ موتور سیکلت با پاترول در جاده بابل (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار هولناک مسجد موسی بن جعفر تبریز + ویدئو افزایش مبلغ وام خرید و ودیعه مسکن نخبگان ویدئو | خفگی چوپان همراه با ۱۰۰ رأس گوسفندش در تریلی (۸ فروردین ۱۴۰۳) تعیین تکلیف معوقات مالیاتی ۱۵ هزار میلیارد ریالی گروه موسوم به امیرمنصور آریا وزیر کشور: برخی از جرایم رانندگی خیلی قدیمی است؛ بازدارندگی ندارد
سرخط خبرها

تنهایی چه بلایی سر آدم می‌آورد؟

  • کد خبر: ۹۹۴۲۸
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
تنهایی چه بلایی سر آدم می‌آورد؟
انسان عمیقا موجودی اجتماعی است؛ اما اگر مدتی طولانی در تنهایی به سر ببرد چه اتفاقی برای او خواهد افتاد؟

به گزارش شهرآرانیوز؛ انسان عمیقا موجودی اجتماعی است؛ اما اگر مدتی طولانی در تنهایی به سر ببرد چه اتفاقی برای او خواهد افتاد؟ اجتماعی بودن انسان از شیوه زندگی آن‌ها آشکار است؛ اما کلید اصلی زندگی اجتماعی درون مغز انسان مخفی شده است. طبق شواهد، رابطه‌ای وجود دارد بین اندازه مغز نخستی سان‌ها و اندازه جوامعی که تشکیل می‌دهند. هرچه مغز بزرگ‌تر باشد، دنیای اجتماعی آن‌ها بزرگ‌تر است. به همین ترتیب انسان بزرگ‌ترین گروه نخستی سان‌ها را تشکیل داده است؛ گروه‌هایی که به طور میانگین ۱۵۰ عضو دارند.

به سختی می‌توان گفت فاصله گذاری اجتماعی چه تأثیری بر مهارت‌های اجتماعی می‌گذارد؛ اما سرنخ‌هایی دراین باره وجود دارد. اغلب پژوهش‌ها متمرکز بر دیدگاه انسان نسبت به موقعیت خود هستند. «خلوت» کردن با خود لزوما به معنی احساس تنهایی نیست؛ اما احساس تنهایی کاملا متفاوت است. در این شرایط است که شخص احساس انزوا می‌کند و بیشتر به دنبال برقراری رابطه اجتماعی است.
بر اساس پژوهش ها، افراد تنها حتی زمانی که فرصت برقراری رابطه اجتماعی دارند، احساس تنهایی می‌کنند. به بیان ساده تر، با اینکه بسیار مشتاق برقراری روابط اجتماعی هستند، توانایی برقراری روابط عادی با دیگران ندارند.

برای مثال افرادی که احساس انزوا دارند، آگاهی بالایی نسبت به تهدید‌های اجتماعی مثل نقل حرف اشتباه دارند. آن‌ها به راحتی در دام «انحراف تأیید» گرفتار می‌شوند. به این صورت که اقدام‌ها و سخنان دیگران را به گونه‌ای تعبیر می‌کنند که تأییدی برای نگاه منفی آن‌ها نسبت به وضعیت یا توانایی اجتماعی شان است. آن‌ها با پایین آوردن انتظارات خود از دیگران و نگاه ناعادلانه به خود، دیگران را دعوت به بدرفتاری با خود می‌کنند.

افراد تنها هم به سختی می‌توانند افکار، احساسات و رفتار خود را مدیریت کنند. هر شخصی باید مهارت تطبیق با هنجار‌های اجتماعی را در خود تقویت کند. به طور کلی انزوا می‌تواند به حلقه تنهایی منجر شود و پیامد‌هایی مثل عزت نفس پایین، دشمنی با دیگران، استرس، بدبینی و اضطراب اجتماعی به دنبال خواهد داشت و نتیجه آن شخصی منزوی است که روزبه روز از دیگران دورتر می‌شود. در بدترین سناریو، تنهایی می‌تواند به افسردگی منجر شود و یکی از نشانه‌های رایج افسردگی؛ کناره گیری از جامعه است.

سال هاست انزواطلبی به گزینه‌ای انتخابی برای بسیاری از افراد تبدیل شده است. تنهایی انتخاب بسیاری از فیلسوف ها، و هنرمندان بوده است؛ اما طبق شواهدی، کناره گیری از اجتماع می‌تواند پیامد‌های ناخواسته‌ای به دنبال داشته باشد.

منبع: زومیت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->