برای اولین‌بار طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تصویب شد انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شنیدن شهر

  • کد خبر: ۹۹۴۴۰
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
شنیدن شهر
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

شاید زمانی که اصطلاح «شنیدن شهر» به گوشمان می‌رسد، گمان کنیم با مفهومی کاملا انتزاعی روبه روییم که نمی‌توان برای آن مابه ازای عملیاتی تعریف کرد. اما باید گفت هرچند در نگاه اولیه شاید این موضوع چنان که عرض کردم به نظر برسد، معنای گسترده و اثرگذاری دارد که از طریق آن شهروندان می‌توانند جریان «حفظ میراث ناملموس و حافظه تاریخی شهرها» را مطالبه کنند.

این دقیقا همان چیزی است که سبب هویت بخشی و اصالت بخشی به فرایند‌ها و رویکرد‌های شهری می‌شود. اصطلاح «شنیدن شهر» مفهوم پیچیده‌ای است که اولین بار در کتابی به همین نام مطرح شد. این کتاب شامل پنج مقاله با همین رویکرد است و هدفش فهم روایی شهر‌ها و حرکت به سوی شهرسازی روایت محور است.

این عنوان با خود معنای مفهومی جالبی به همراه دارد که به وسیله آن از حضور پررنگ روایت و عناصر روایی در دانش و کنش شهرسازی سخن گفته می‌شود. این حضور پررنگ خود می‌تواند جزوی از یک تحول بزرگ‌تر باشد؛ تحولی شگرف در چرخش زبان شناختی، ارتباطی، استدلالی، اجتماعی و روایی در علوم انسانی، جامعه شناسی و مردم شناسی.

بیان روایی و مفهوم شنیدن شهر ابزار کارآمدی برای ایجاد تغییر در اختیارمان قرار می‌دهد و به دنبال تغییراتی گسترده در مفهوم شهرسازی است که از طریق آن شهر‌ها انسان مدارتر شده و شهروندان و شهرسازان فرایند‌هایی دموکراتیک تر، همه شمول‌تر و کثرت گراتر را تجربه می‌کنند.

روایت‌ها می‌توانند پایه برنامه ریزی و طراحی شهری باشند و نشان دهند که چه نسبتی باید میان سیاست گذار، شهرساز و شهروند در این مسیر برقرار شود؛ مقوله مهمی که ضمن انتقال تجربیات ارزشمند گروه‌های بشری سبب حفظ میراث گران بهای نسل‌ها می‌شود. این جریان ضمن اصالت آفرینی برای شهر، سبب می‌شود شهروندان به انتقال دستاورد‌های خود برای آیندگان امیدوار گردند و سرمایه‌ای معنوی و ارزشمند فراهم شود.

در عصر فرانوگرایی که بشر در اقیانوس پدیده‌های فرامدرن غرق شده است، سخن از روایتگری و شنیدن شهر امری عجیب به نظر می‌رسد، ولی امروزه آدمی به خوبی دریافته است که فناوری و دستاورد‌های آن لزوما نمی‌تواند عاملی برای دوام و بقای شهر‌ها باشد؛ هرچند ممکن است سطح کیفیت زندگی جاری را در اندازه قابل قبولی ارتقا دهد.

مدیریت شهری علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی متنوعی که دارد، باید به این موضوع که عامل مهمی در حفظ هویت و تعلق شهری است، توجه کند و ضمن برآورد مبانی علمی آن، زمینه اثرگذاری روایتگری در نگاه طراحی و توسعه شهری را دنبال کند. به ویژه شهر‌های کشور ما که از تاریخچه غنی، آداب، رسوم، سنن و داستان‌ها و روایت‌های ارزشمندی بهره مندند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->