سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جایگاه خانواده در آیات الهی

  • کد خبر: ۹۹۷۱۰
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
جایگاه خانواده در آیات الهی
سیدمهدی واعظ موسوی - مشاور خانواده

«الرجال قوامون على النساء؛  مردان تکیه گاه و کارگزاران زنان اند.» مفسر بزرگ معاصر، آیت ا... جوادی آملی، مرد را مظهر جلال الهی می‌داند. ازاین رو، قوّام و پابرجا چونان کوهی استوار (کالجبل الراسخ) است و در نگاه همسرش معتبر، مقبول و مایه افتخار است. زن نیز مظهر جمال الهی است. ازاین رو دوست داشتنی، محبوب و معشوق مرد است.

بعد از انقلاب صنعتی که زن در نقش‌های مردانه ظاهر و از استقلال اقتصادی برخوردار شد، قوامیت و مسئولیت پذیری مرد کاسته شد. زن امروز دیگر نمی‌تواند به شوهرش افتخار کند، زیرا در نقش‌های مردانه با او رقابت و برابری می‌کند. جالب آنکه کم کم مردان نیز در کسوت و نقش‌های زنانه ظاهر می‌شوند و از زیر بار مسئولیت اداره زندگی همسر و فرزندانشان شانه خالی می‌کنند.

زنان بسیاری از اینکه همسرشان پیش بند آشپزخانه را پوشیده یا پای تلویزیون دراز کشیده یا بچه داری می‌کند، شاکی اند. درحالی که آن‌ها باید تا پاسی از شب بیرون از خانه کار کنند و با مرد و زن روبه رو باشند. برخی شاکی اند که شوهرم به بهانه اینکه کار نیست، کنج خانه پنهان شده و رنج روبه روشدن با نامحرمان را بر من تحمیل کرده است.

می‌گویند بار‌ها برای او کار پیدا کرده ام، اما گویا خانه نشینی به کام او مزه کرده است و حاضر نیست آرامش بودن در خانه را به این سادگی از دست دهد.

مرد سنتی از مسئولیت پذیری لذت می‌برد و از اینکه می‌توانست تکیه گاه استواری برای همسر و فرزندانش باشد، احساس خوبی داشت. اما رقابتی که انقلاب صنعتی بین مردان و زنان ایجاد کرد و آنان را به مسابقه برای به دست آوردن فرصت‌های شغلی موجود در کارخانه‌ها واداشت، این احساس زیبا را از مردان گرفت. زنان سنتی برای همسرانشان ناز می‌کردند و شوهرانشان ناز می‌خریدند و به قول حافظ شیرین سخن شیرازی، «میان عاشق و معشوق فرق بسیار است/چو یار ناز نماید شما نیاز کنید»، اما گویا انقلاب صنعتی تفاوت زن و مرد را منکر شد، لطافت و ظرافت او را نادیده گرفت و هردو را دوش به دوش هم به کار طاقت فرسا در کارگاه‌های خشک و خشن و بی روح واداشت.

در نتیجه به تعبیر ویل دورانت در کتاب «لذات فلسفه»، تیشه به ریشه خانواده و آداب ورسوم و سنت‌های حکیمانه زد. گویا باید برگردیم و دوباره مرد را به مسئولیت پذیری و قوامیت و زن را به تمکین زیرکانه فرابخوانیم؛ زن را به ناز و مرد را به نیاز.

والدین گرامی و مربیان عزیز! پسران را پسرانه و برای قوامیت و دختران را دخترانه و برای فروتنی دلبرانه تربیت کنیم، زیرا تربیت دخترانه و پسرانه یکسان نیست. خداوند دو آفریده مساوی نیافریده است. دو سرانگشت مانند هم نیست، وگرنه انگشت نگاری بیهوده بود.

دو چشم مثل هم نیافریده است، وگرنه چشم نگاری عبث بود. دوقلو‌های همسان مساوی نیستند، دو مرد مانند هم نیستند، دو زن مثل هم نیافریده است؛ پس چگونه زن و مرد مساوی باشند؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->