فروشندگان محتاط شهروندان بی‌احتیاط

فروشندگان بازارچه مشاغل خانوادگی محله آب و برق برای ادامه کسب و کار، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند

نجمه موسوی کاهانی|باز هم شهر مشهد به رنگ قرمز درآمده و به گفته متولیان بهداشت، گویا قرمزش پررنگ‌تر از دفعات گذشته است و آمارهای کرونایی رکوردشکنی کرده‌اند. هر بار با تغییر رنگ کرونایی، شاهد یک‌سری تعطیلی‌ها در شهر هستیم که بر اساس تجربه اوج قبلی، این روال نیز تغییر می‌کند. این بار در موج پنجم خبری از تعطیلی بوستان‌ها و بازارچه‌های فضای باز نیست.

به بوستان لاله می‌رویم تا هم وضعیت توجه عمومی به مراقبت‌های بهداشتی را در بوستان بررسی کنیم و هم در بازارچه‌ای که هر پنجشنبه با مشارکت سازمان میادین، دفاتر بازآفرینی و شهرداری منطقه9 با عنوان بازارچه مشاغل خانگی در حاشیه این پارک در محله آب و برق برپاست با فروشندگان و خریداران همراه شویم.

 

غرفه‌ها با فاصله است و فروشندگان ماسک دارند
بیشتر فروشندگان بانوانی هستند که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند و تقریبا تمام آن‌ها از ماسک استفاده کرده‌اند. به نظر می‌رسد بعد از 17ماه حضور بیماری کرونا در شهرمان، مردم متوجه شده‌اند که اگر به مسائل بهداشتی که در صدر آن‌ها استفاده از ماسک است بی‌توجه باشند، اولین آسیب آن به خودشان برمی‌گردد. معصومه امینیان، فروشنده غرفه بدلیجات، می‌گوید: غرفه‌های ما با فاصله از هم قرار دارد و از ماسک هم استفاده می‌کنیم.

ما همه موارد توصیه شده را رعایت می‌کنیم تا بازار تعطیل نشود و از نان خوردن نیفتیم. اینجا در محیط باز کنار پارک مشکلی وجود ندارد که بگوییم ویروس منتقل می‌شود. ببینید مردم در پارک و خیابان هم قدم می‌زنند، اگر قرار به تعطیلی باشد همه ضرر می‌کنند.

صبا مرادی که با داشتن ماسک دولایه از مسیر بازارچه عبور می‌کند می‌گوید: بیشتر مردم متوجه شده‌اند چطور رفتار کنند تا به بیماری مبتلا نشوند. مشکل که در بازارها و پارک‌های فضای باز نیست، من هر پنجشنبه با رعایت موارد بهداشتی و زدن ماسک به این بازارچه می‌آیم.

 

ازدحام در بوستان و ماسک‌های زیر چانه
هر چند بازار به دلیل قرار گرفتن در موقعیت مناسب و جانمایی درست در مسیر تردد عابران زیادی است اما شلوغی اصلی در بوستان لاله است؛ افراد مسنی که روی نیمکت‌ها نشسته‌اند و جوانانی که در زمین ورزشی مشغول بازی هستند. بیشترین ازدحام هم مربوط به وسایل بازی بچه‌هاست. برخلاف بازار که همه جوانب بهداشتی رعایت می‌شود در این قسمت بیشتر افراد ماسک هم ندارند. کهنسالانی که ماسک‌ها را زیر چانه گذاشته‌اند روی نیمکت‌هایی با فاصله زیاد نشسته‌اند اما کودکانی که یکی در میان ماسک بر صورت دارند همگی به دنبال هم و با فاصله‌ای اندک روی سرسره‌های این پارک مشغول بازی هستند.شاید این بیماری کودکان را به طور جدی تهدید نکند اما بی‌شک جوانانی که مشغول بازی فوتبال و والیبال هستند و به زدن ماسک توجهی ندارند در معرض خطر ابتلا قرار دارند. این بخش نه به قانون برمی‌گردد و نه به اعمال تعطیلی‌ها. بلکه نیاز به پذیرش عمومی برای مهار بیماری دارد.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->