شهرآرانیوز

تبلیغات محیطی؛ آفت ترافیک

درباره جانمایی اشتباه برخی تبلیغات در شهر که سبب حواس‌پرتی رانندگان می‌شود

ملیحه ابراهیمی - برابر ماده 180 آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، هر چیزی باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده شود، ممنوع است‌ و رانندگان موظف‌اند در هر حال به طور کامل به جلو توجه داشته باشند. جالب است که ابزارهای تبلیغات محیطی یکی از مصادیق حواس‌پرتی رانندگان در زمان رانندگی است. به گفته سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره فرهنگ و ترافیک و آموزش پلیس راهور خراسان رضوی، در شهرهای بزرگ شرکت‌های تبلیغاتی برای جلب توجه دست به هر روشی می‌زنند تا به هدف خود برسند. تابلوهای تبلیغاتی، بیل‌بوردها و تلوزیون‌های شهری ابزارهای این هدف به شمار می‌آیند که بعضا در برخی جانمایی‌های اشتباه آفت‌هایی برای ترافیک شهر‌ها به وجود می‌آورند. در ادامه به چند نکته کارشناختی در این خصوص اشاره خواهیم کرد.

 

وجود تلویزیون‌های شهری به علت روشنایی بعضا خارج از حد استاندارد به‌ویژه در شب برای رانندگانی که در گروه سنی مسن یا عینکی قرار گرفته‌اند مشکلات بینایی به بار می‌آورد. برای نمونه، تحقیقات علمی ثابت کرده است افرادی که دچار بیماری چشمی آب مروارید هستند با نشانه‌های چون تار شدن دید، دیدن هاله یا روشنایی زیاد در اطراف منبع نوری رنج می‌برند. هم‌چنین از دیگر مشکلات این بیماری که ممکن است در بین رانندگان نهفته و دید آن‌ها را سخت‌تر کند، زمان رانندگی در شب یا در آب‌وهوای بد است که در نهایت می‌تواند به‌تدریج قابلیت تشخیص رنگ را از بین ببرد.

 

یکی از مشکلات کاربردی در حوزه ترافیک امروز شهرمان به‌روز نشدن قوانین و روند اداری اموری است که مطابق سال‌های گذشته در جریان هستند. تأییدیه جانمایی هر نوع تابلوی تبلیغاتی باید از همه ابعاد از جمله میزان روشنایی، ابعاد، محل نصب و ... از سوی پلیس راهور قرار کارشناسی شود. با این اتفاق، کمترین حواس‌پرتی شامل حال کاربران ترافیکی می‌شود. فراموش نکنیم این روزها آمار چشمگیری از مجروحان و فوتی‌های رانندگی در شهرمان مربوط به عابران پیاده است که قربانی مصادیق حواس‌پرتی رانندگان وسیله نقلیه موتوری می‌شوند.

 

%60
بیش از 60 درصد از علت اصلی تصادفات شهری بی‌توجهی به جلو هنگام رانندگی گزارش شده است که مشهد از هم این مهم مستثنا نیست.

 

در کنار تبلیغات محیطی که البته نمی‌توان از نقش مدیریت شهری و همسو شدن آن با پلیس راهور به منظور کاهش آمار ترافیک و تصادف چشم‌پوشی کرد، نوعی دیگر تبلیغات را در شهر شاهد هستیم که درصدی از مشکلات ترافیکی را به خود اختصاص داده‌اند. این نوع تبلیغات شامل بغل‌نویسی خودروها می‌شود که باید برای پیش‌گیری از ثبت تخلف، موارد زیر رعایت شود (ماده 270 آیین نامه راهنمایی و رانندگی مفصل به آن اشاره کرده است):
1- مدارک لازم برای صدور مجوز بغل‌نویسی: ارائه درخواست کتبی مجوز از شرکت، عدم خلافی خودرو، کپی کارت خودرو، ارائه لگو رنگی شرکت در ابعاد 3 در 3.
2- قوانین موجود: در لوگو و نام شرکت حروف لاتین، نشانی، تلفن، سایت و هرگونه تصویر محصول و تبلیغات ممنوع است.
3- ابعاد بغل‌نویسی: سواری 20 در 30 روی درهای طرفین جلو، مینی‌بوس50 در 100 روی طرفین بدنه، اتوبوس 70 در 150 روی طرفین بدنه، وانت‌بار 25 در 35 روی درهای طرفین یا به ابعاد 50 در 100 روی طرفین اتاق بار (چادر یا یخچال) و کامیونت، کامیون و کشنده 40 در 50 روی درهای طرفین یا به ابعاد 70 در 150 روی طرفین بار.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} {*End Google Analytics Code*}