بار کج به منزل نرسید!

درپی قطعی‌شدن فروش امتیاز پیام توس مشهد، پروژه احیای این باشگاه قدیمی با شکست روبه‌رو شد

مرتضی اخوان - هنوز زمان زیادی از هیاهوی تبلیغاتی «احیای پیام» نمی‌گذرد که این باشگاه تازه‌تأسیس مشهدی که قرار بود جای آن پیام محبوب در دهه60 را بگیرد، با شکست روبه‌رو شد. تیم فوتبال پیام توس خراسان سال گذشته با هدف احیای نام پیام بزرگ، به‌دست گروهی از بازیکنان تیم جوانان پیام در دهه80 تشکیل شد و انتظار می‌رفت باتوجه‌به زرق‌وبرق و شروعش، دست‌کم چند سالی برای رسیدن به لیگ‌برتر فوتبال تلاش کند، اما یک‌باره و از میانه‌های راه بار کج این باشگاه مسیر اشتباه در پیش گرفت تا امروز که مالک آن رسما از فروش امتیاز این تیم خبر می‌دهد. پیام درحالی به ورطه نابودی افتاده است که کسی انتظار نداشت همه آن هیاهو و ادعاها فقط یک فصل باشد! پروژه‌ای که البته پیش از این هم یک‌بار دیگر با شکست روبه‌رو شده بود و تیم «پیام وحدت» در اواسط دهه90 با شعار احیای پیام تشکیل شد، اما آن مجموعه هم نتوانست ره به جایی ببرد و فرجامش چیزی به‌جز ناکامی نبود؛ ناکامی‌ای که برای فوتبال خراسان دیگر به امری بدیهی تبدیل شده است!

 

از «پیام وحدت» تا «پیام توس»
دهه80 برای فوتبال خراسان رؤیایی شروع شد، اما به بدترین شکل ممکن به پایان رسید؛ شروعی با سال‌های موفقیت ابومسلم در لیگ‌برتر و پایانی با سقوط مشکی‌ها و سبزهای فوتبال این شهر. تیم پیام یک‌سال زودتر از ابومسلم در سال‌های پایانی دهه80 به لیگ دسته‌یک سقوط کرد و اگرچه حضورش در لیگ‌برتر فقط یک‌سال طول کشید، واقعیت آن بود که این سقوط آغاز نابودی رسمی این باشگاه بود. شاید اگر پیام هیچ‌وقت لیگ‌برتری نمی‌شد، می‌توانست هنوز هم حیات داشته باشد. با این همه بعد از سقوط پیام تا چند سال اختلافات مالکیتی درباره این تیم وجود داشت تا اینکه گروهی با شعار احیای پیام، تیم «پیام وحدت» را تشکیل دادند و در اواسط دهه90 حیات داشتند. حیاتی که البته خیلی سریع به ممات گرایید و آن پیام هم ره به جایی نبرد تا اینکه سال گذشته گروهی دیگر باز با شعار احیای پیام به عرصه وجود پا گذاشت و یک‌سال هم در لیگ دسته‌دوم فوتبال کشور حضور داشت. حضوری که حالا به نابودی کشیده شده است.


ادعای فروش دستوری پیام به خارج استان
هیوا حسین‌زاده، مالک باشگاه پیام توس مشهد که روز اول با وعده‌های عجیب‌وغریب ساخت ورزشگاه اختصاصی باشگاه و صعود به لیگ‌برتر، با برنامه پنج‌ساله وارد این کارزار شد، حالا به‌راحتی از فروش امتیاز پیام به خارج از استان سخن می‌گوید. او درباره این مسئله گفت: «روز گذشته کارهای فروش امتیاز را انجام دادیم و به مبلغ 6میلیاردونیم این انتقال صورت خواهد گرفت.» مالک باشگاه پیام توس مشهد افزود: «سال گذشته یکی از کارخانه‌‎های بزرگم با مشکلات مالی روبه‌رو شد و تعطیلی آن سبب شد نتوانیم منابع مالی لازم را برای اداره باشگاه تأمین کنیم. این شد که به فکر فروش افتادیم.» وی اذعان کرد: «از مسئولان فوتبال استان خواستیم وامی 10میلیاردی برای ما بگیرند تا بتوانیم نصف آن را برای باشگاه بگذاریم و با بقیه هم معوقات بانکی کارخانه را بدهیم. آن‌ها هم نامه‌ای به ما دادند که به یکی از بانک‌های مشهور بردیم، اما گفتند چون حساب باشگاه معدل لازم را برای گرفتن وام ندارد، نمی‌توانند به ما وام بدهند.» حسین‌زاده تصریح کرد: «واقعیت این است که پولی ندارم تا باشگاه را ساپورت کنم. به همین دلیل باشگاه را فروختم.» وی درباره اینکه هیئت فوتبال استان می‌گوید اجازه انتقال تیم به خارج از استان را ندارند، گفت: «از استانداری بابت این مسئله مجوز دستوری گرفتم و این مسئله دیگر به هیئت فوتبال ارتباطی ندارد.»


مالکیت مادی علیه مالکیت معنوی
در این میان، هیوا حسین‌زاده به‌عنوان مالک مادی این باشگاه، از فروش امتیاز تیم به خارج از استان خبر می‌دهد، اما جامعه ورزش مشهد بابت امتیاز معنوی این تیم نگران است. محسن حیدری، دبیر هیئت فوتبال خراسان‌رضوی، دراین‌باره گفت: «هیئت فوتبال بابت اینکه سال پیش هیوا حسین‌زاده آمد و برای فوتبال این شهر و تشکیل تیم پیام هزینه کرد، از او سپاسگزار است. ما شرایط اقتصادی او را می‌فهمیم و می‌دانیم که نیازمند پول این امتیاز هستند. اما ما هم به‌عنوان جامعه ورزش استان مخالف خروج امتیاز معنوی تیم از خراسان‌رضوی هستیم.» وی افزود: «ایشان می‌گویند از مسئولان عالی‌رتبه استان مجوز خروج گرفته‌اند. اگر این‌طور است، ما هم مشکلی نداریم؛ اما از حیث فوتبالی ما مخالف این انتقال هستیم. درست است هیوا حسین‌زاده مالک این تیم است، اما این تیم متعلق به فوتبال خراسان است و یک سرمایه‌ اجتماعی محسوب می‌شود که باید امتیازش در داخل استان فروخته شود.»


خریدار مشهدی در بند کرونا!
این همه درحالی است که گفته می‌شود یک خریدار مشهدی برای گرفتن امتیاز پیام پا پیش گذاشته و توافق اولیه در این زمینه صورت گرفته است، اما ابتلای این خریدار به بیماری کرونا سبب شده است برای یک هفته جلسه این انتقال منتفی باشد و همین مالک پول‌‌لازم، پیام را به تقلای فروش امتیاز تیم به خارج از استان بیندازد. نکته جالب آنکه در توافق اولیه خریدار مشهدی و مالک پیام بنا شده است 2میلیارد نقد و بقیه حق امتیاز به‌صورت چک پرداخت شود.


پیام جدید؛ شاید از لیگ3
یونس مسعودی، مدیرعامل باشگاه پیام توس، در کشاکش این اتفاقات، خبری تازه به شهرآراورزشی می‌دهد. او می‌گوید اگر امتیاز پیام حفظ نشود، خودش برای حضور دوباره پیام در لیگ کشوری دست به کار خواهد شد. مسعودی دراین‌باره گفت: «توانایی خرید امتیاز لیگ‌دویی ندارم، اما با کمک دوستان همه تلاشم را به کار می‌گیرم که اگر تیم در مشهد نماند، یک امتیاز مرحله اول لیگ دسته‌سوم بگیرم تا این راه ادامه داشته باشد و پروژه پیام زمین نماند.» مسعودی که از نفرات هسته اولیه تشکیل پیام توس است، خاطرنشان کرد: «امتیاز یک تیم لیگ دسته‌سوم، هفتصدهشتصد میلیون است و برای حضور در مرحله اول لیگ دسته‌سوم هم باید همان‌قدر هزینه کنی و می‌شود با یک‌ونیم تا دو میلیارد نومان تیم را حفظ کرد.»

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->