کار دشوار سرخ‌ها در آبادان

صنعت نفت برای فرار از سقوط از پرسپولیس امتیاز می‌خواهد


علی رضوی
هفته بیست‌وچهارم لیگ‌برتر فوتبال کشورمان امروز از ساعت16:30 با دیدار پیکان و هوادار آغاز می‌شود و پس از آن گل‌گهر از ساعت17:45 میزبان استقلال خوزستان است. مهم‌ترین مسابقه امروز به جدال دو تیم پرسپولیس و صنعت نفت آبادان مربوط می‌شود؛ تیم‌هایی که در وضعی متفاوت و با انگیزه‌هایی متضاد از ساعت19 در آبادان رودرروی هم قرار خواهند گرفت. سرخ‌پوشان پایتخت درحالی به مصاف حریفشان می‌روند که فقط یک رتبه با صدر جدول فاصله دارند و در رقابت قهرمانی به‌دنبال کسب همه امتیازهای ممکن هستند. در طرف مقابل، حریف آبادانی هم فقط یک رتبه با قعر جدول فاصله دارد و برای فرار از کابوس سقوط به گرفتن امتیاز از حریف امروزش چشم دوخته است.


برنامه اوسمار برای تمدید روزهای درخشان
پرسپولیسی‌ها درحالی عازم آبادان شده‌اند که مانند یکی‌دو بازی گذشته، بازهم علیرضا بیرانوند و وحدت هنانوف را به‌دلیل مصدومیت در اختیار ندارند و باید بدون این دو مهره به میدان بروند. شاگردان اوسمار ویرا در پنج مسابقه گذشته‌شان در لیگ به‌جز تساوی در شهرآورد پایتخت برابر استقلال، چهار برد کسب کرده‌اند و این روند درخشان آن‌ها را به صدر جدول نزدیک و نزدیک‌تر کرده است. با وجود این، سرخ‌پوشان به‌خوبی می‌دانند که در هفته‌های رو به پایان لیگ حق هیچ لغزشی ندارند و برای تکرار قهرمانی و گرفتن صدر جدول از رقیب سنتی باید تک‌تک امتیازهای ممکن را در هفت بازی باقی‌مانده تا انتهای لیگ به دست آورند. اوسمار، سرمربی برزیلی پرسپولیس که فصل را با دستیاری گل‌محمدی آغاز کرد و پس از کناررفتن او سرمربی این تیم شد، به‌خوبی می‌داند که فقط در صورت قهرمانی در این فصل جایگاهش را روی نیمکت سرخ‌پوشان پایتخت برای فصل آینده هم تثبیت خواهد کرد و هر نتیجه‌ای به‌جز این به‌منزله خداحافظی احتمالی او با سرمربیگری در پرسپولیس خواهد بود.


کمالوند در فکر تکرار تاریخ
با وجود موقعیت صنعت نفت آبادان در جدول که از 22بازی قبلی‌اش فقط شانزده امتیاز به دست آورده است و در مکان پانزدهم جدول قرار دارد، به نظر نمی‌رسد سرخ‌ها برای پیروز بیرون‌آمدن از آبادان کار راحتی داشته باشند. صنعت نفت پس از تغییرات دوباره و حضور فراز کمالوند در رأس کادرفنی این تیم دست به کار بزرگی زد و در آبادان سپاهان پرستاره را مغلوب کرد، اما هفته پس از آن در اهواز مقابل استقلال خوزستان بازی شش‌امتیازی را باخت. با این حال، صنعت نفت در همین مسابقه هم نمایش قابل‌قبولی ارائه داد و درحالی مغلوب گل دقیقه پایانی حریف شد که پیش از آن دست‌کم در سه یا چهار موقعیت عالی می‌توانست گل برتری را به ثمر برساند. با توجه به کیفیتی که صنعت نفت در بازی قبلی ارائه داد و البته میزبانی‌اش در آبادان، به نظر می‌رسد پرسپولیس برای پیروزی در این دیدار کار بسیار دشواری خواهد داشت. زیرا در وضعیت کنونی ازدست‌دادن امتیاز برای کمالوند و یارانش در حکم نزدیک‌ترشدن به سقوط خواهد بود.
نکته جالب اینکه صنعت نفت در بازی رفت در تهران مقابل پرسپولیس یک امتیاز به دست آورد، درحالی‌که چهار بازی قبلی‌اش مقابل سرخ‌ها را واگذار کرده بود. پرسپولیس تا به اینجای کار در فاصله هفت هفته مانده به پایان فصل بیش از سه‌برابر صنعت نفت امتیاز دارد، اما روی کاغذ در این مسابقه ازپیش‌برنده نیست و به نظر می‌رسد مصاف با صنعت نفت از دو دیدار قبلی‌اش با گل‌گهر و ملوان بالای‌جدولی برایش دشوارتر باشد.
5.5سال پیش فراز کمالوند و صنعت نفت در آبادان موفق به حذف پرسپولیس در مرحله یک‌چهارم‌نهایی جام‌حذفی شدند. در آن سال تیم قدرتمند پرسپولیس با اقتدار قهرمان لیگ شد تا دوران طلایی پنج‌ساله این باشگاه آغاز شود، اما کمالوند و بازیکنانش دست به کار بزرگی زدند و با حذف پرسپولیس در ضربات پنالتی، خاطره تلخی برای پرسپولیس در آبادان رقم زدند.
البته از آن تیم فقط علیرضا بیرانوند در پرسپولیس مانده است و سیدجلال حسینی هم روی نیمکت حضور دارد، اما پرسپولیس اگر مقابل کمالوند و تیم باانگیزه‌اش امتیاز از دست بدهد، کارش را برای رقابت با استقلال سخت خواهد کرد.

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->