2 رویداد بزرگ ادبی برای مشهد

با حمایت مدیریت شهری رویدادهای «جایزه ادبی مشهد» و «نقاشی ملی توس و شاهنامه» برگزار می‌شود

یکصدوشصت‌وپنجمین نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد، با رونمایی از پوسترهای جایزه ادبی مشهد و رویداد ملی نقاشی توس روزگذشته برگزار شد. تقدیر از یک چهره ادبی و یک چهره شاخص شاهنامه‌پژوه از دیگر رویدادهای این نشست بود. همچنین در این جلسه اعضای حاضر به بررسی گزارش معاون شهردار و رئیس سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد درباره اجرای تبصره ۲۵ بودجه سال جاری و نظریه مشترک کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی و مناطق پیرامونی با موضوع جانمایی گرمخانه‌ها پرداختند.


آیندگان ملزم به اجرای این طرح هستند
محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در این نشست با برشمردن سیاست‌های جدی و محوری شورای پنجم بر برند‌سازی، تقویت هویت و تعلق خاطر به شهر تأکید کرد و گفت: در کنار اقدامات عمرانی در شهر نیاز به اقدامات فرهنگی و زیربنایی است: به یاد دارم هر دیداری که با شعرا و ادیبان داشتیم آنان مطالبه‌گر رویداد جایزه ادبی مشهد بودند. او همچنین تأکید کرد ویژگی بارز این اقدامات فرهنگی این است که مداوم است و آیندگان نیز ملزم به اجرای آن هستند. به گفته حیدری مسئولان شهری باید فرهنگ و مفاهیم شاهنامه را به جامعه تزریق کنند: امیدوارم با همت و همراهی همه بخش‌های مؤثر در حوزه فرهنگ جایزه ادبی مشهد و رویداد ملی نقاشی توس در شأن این شهر و شهروندانش انجام شود. رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بر این باور است که برخلاف محدودیت‌هایی که کرونا ایجاد کرده است اما جنس این فعالیت‌ها به‌گونه‌ای است که می‌شود برای هنرمندان انگیزه ایجاد کرد تا در دوران قرنطینه فعال باشند و فضای فرهنگی و هنری نیز زنده و شاداب بماند.


زبان و ادبیات فارسی یکی از مزیت‌های فرهنگی مشهد
احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد درباره رویداد جایزه ادبی مشهد توضیح داد: برگزاری این رویداد در سطح ملی، یکی از مطالبات جدی صاحب‌نظران، استادان و پیش‌کسوتان ادبیات شهر بوده است؛ به همین دلیل، سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد یک سال روی برگزاری این رویداد متمرکز شد و جوانب مختلف آن را بررسی کرد که سرانجام امروز شاهد رونمایی از پوستر و آغاز کارهای اجرایی آن هستیم. اصولی با بیان اینکه جایزه ادبی مشهد در حوزه‌های مختلف اعم از شعر، داستان کوتاه، نمایش‌نامه‌نویسی و ... برگزار خواهد شد که هرکدام به نام یکی از شخصیت‌های ادبی منتسب به مشهد و خراسان است، خاطرنشان کرد: زبان و ادبیات فارسی یکی از مزیت‌های بی‌بدیل فرهنگی مشهد است. بنابراین روی این موضوع به عنوان یک مزیت هویتی و فرهنگی تأکید ویژه داشته‌ایم. رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد یادآور شد: اقداماتی چون تأسیس خانه ادبیات و جایزه ادبی مشهد، تکریم شعرا و ادبا و احیای انجمن‌های شعر و ... از جمله اقداماتی بوده که به همین منظور انجام شده است. اصولی در ادامه با اشاره به منعطف بودن زمان‌بندی برگزاری این رویداد، گفت: کارهای داوری و فراخوان این رویداد در حال انجام است ولی تاریخ برگزاری رویداد و اهدای جوایز به دلیل شرایط خاص کنونی مشخص نیست.


بانک تصویری برای توس و شاهنامه
رونمایی از پوستر نقاشی ملی با موضوع توس و شاهنامه، دیگر دستورکار جلسه روز گذشته بود و اصولی در‌این‌باره گفت: در حوزه توس اقدامات عمرانی و توسعه‌ای بی‌نظیری داشته‌ایم و درباره این بخش، رویدادها و فعالیت‌های فرهنگی نیز ساماندهی شده و در حال اجراست؛ نقاشی ملی با موضوع شاهنامه یکی از همین موضوعات بوده که فراخوان آن نیز صادر شده و نقاشان و هنرمندان علاقه‌مند در سراسر کشور می‌توانند در این رویداد مشارکت کنند. به گفته او کارهای نهایی این رویداد پس از جمع‌آوری آثار انجام خواهد شد و افراد برتر نیز معرفی می‌شوند. رئیس کمیسیون فرهنگی همچنین تأکید کرد: با برگزاری این رویداد، بانک تصویری از آثار هنری و هنر تجسمی نقاشی درباره توس و شاهنامه خواهیم داشت که در سطح شهر، اماکن عمومی و نگارخانه‌ها و ... امکان بازتاب آن‌ها وجود دارد.


تلاش کردیم مفاهیم شاهنامه بین مردم جاری شود
مسعود ریاضی رئیس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس نیز در این نشست با بیان اینکه در سال‌های فعالیتش در شورای شهر مشهد همه تلاش خود را کرده تا مفاهیم شاهنامه، فردوسی و توس بین مردم جاری شود گفت: تاکنون اقداماتی که در شورای پنجم و با موضوع شاهنامه و توس انجام شده در بستری بوده که مردم با این دو مفهوم بیشتر از گذشته آشنا شوند: مثلا سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش منعقد شد که شاهنامه در مدارس آموزش داده شود. این اقدام بی‌نظیر بود و امیدوارم در سال‌های بعد هم مجوز بگیرد و مستمر باشد.


حمایت شهرداری باعث دلگرمی هنرمندان است
محمدجعفر یاحقی، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حاشیه این رویداد گفت: وقتی اهدای چنین جایزه‌ای مطرح می‌شود برای شاعران و نویسندگان ایجاد انگیزه می‌کند که اثری تولید کنند حتی اگر برنده نشوند: هرنوع حمایت و هدایتی از سوی متولیان فرهنگی شهر و کشور می‌تواند باعث دلگرمی و بالندگی هنرمندان شود. یاحقی همچنین شهرداری را یک نهاد مردمی متعلق به مردم دانست و گفت: شهرداری باید متولی امور فرهنگی باشد چون رونق فرهنگ منجر به تعالی تفکر و اندیشه در جامعه می‌شود که در نتیجه آن خیلی از مسائل ظاهری و فیزیکی در سطح شهر اصلاح می‌شود: خوشبختانه شهرداری مشهد و شورای پنجم در این موضوع پیش‌قدم هستند و قطعا اقداماتی که در حوزه فرهنگ و هنر انجام می‌دهند مؤثر خواهد بود. من امیدوارم دوره‌های بعدی شورای شهر نیز همین مسیر را ادامه دهند. 


تولید 10 تابلو نقاشی برای توس
ایرج خواجوی، نقاش پیش‌کسوت مشهدی درباره طرح ملی نقاشی توس گفت: من در سن هشتادوهفت سالگی هنوز ندیده‌ام یک شهرداری برای هنر شهرش تا این حد تلاش کند: به مسئولان شهری وعده دادم 10 تابلو از رویدادهای شاهنامه تولید و به شهرداری تقدیم می‌کنم. خواجوی همچنین با انتقاد از متولیان اصلی فرهنگ در مشهد شهرداری را فعال‌ترین نهاد در شهر دانست. او همچنین با یادی از هوشنگ سیحون معمار و طراح آرامگاه فردوسی گوشزد کرد نباید نام و یاد این هنرمند فقید را از یاد برد.  


فصل جدیدی از توجه به هویت و فرهنگ شهر
افشین تحفه‌گر، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل ارشاد خراسان رضوی نیز در حاشیه این نشست با تأکید بر اینکه توجه و نگاه ویژه به حوزه‌های فرهنگی و هنری یکی از اتفاقات خوبی است که در دوره شورای پنجم شهر مشهد شاهد آن هستیم، گفت: این توجه ویژه نشان از اشراف این دوره مدیریت شهری به پیشگامی مشهد در فرهنگ و زبان و ادب پارسی و نیز جایگاه والای هنری این شهر است. معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل ارشاد استان همچنین با بیان اینکه همراهی و همکاری‌های شورای شهر و شهرداری مشهد در طول 3 سال گذشته می‌تواند سرآغازی برای فصل جدیدی از توجه به هویت و فرهنگ شهر باشد، خاطرنشان کرد: این رویکرد و نگاه در آینده نیز می‌تواند تداوم پیدا کند زیرا زیرساخت‌های بسیار خوبی در این این زمینه ایجاد شده است. تحفه‌گر یادآور شد: چندین رویداد فرهنگی با همکاری مدیریت شهری مشهد در دست برنامه‌ریزی است که امیدواریم با توجه به شرایط ویژه‌ای که امسال در آن قرار داریم، از هر زمان دیگری این هم‌افزایی بیشتر و ضروری‌تر باشد و بتوانیم برنامه‌های خوبی تا پایان سال داشته باشیم.
لازم به ذکر است شهناز رمارم، سید محسن حسینی پویا و رمضانعلی فیضی از اعضای شورای شهر مشهد ، رضا خواجه نائینی معاون مالی شهردار، هادی خانیکی روزنامه نگار و استاد دانشگاه ، رضا دانایی معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد و صدرا یوسفی معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد از جمله حاضران در این نشست بودند. 

پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->