حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد گذری بر تاریخ انتشار نخستین نشریه‌های طنز در مشهد| تلخ و شیرین فکاهی نامه‌ها در ارض اقدس ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
سرخط خبرها

توافق برای تخریب «دیوار نامهربانی»

  • کد خبر: ۳۳۱۰۲
  • ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
توافق برای تخریب «دیوار نامهربانی»
موضوع دیوار میان شهرک شهید بهشتی و شهرک پردیس مشهد، سال‌های سال است که به یکی از دغدغه‌های جدی اهالی شهرک شهید بهشتی تبدیل شده؛ موضوعی که با وجود پیگیری‌های فراوان برای برچیدن شدن این دیوار، هنوز به جایی نرسیده است.
مهدی عسکری/ شهرآرانیوز - موضوع دیوار میان شهرک شهید بهشتی و شهرک پردیس، سال‌های سال است که به یکی از دغدغه‌های جدی اهالی شهرک شهید بهشتی تبدیل شده؛ موضوعی که با وجود پیگیری‌های فراوان برای برچیدن شدن این دیوار، هنوز به جایی نرسیده است. در جدیدترین اقدام، اهالی این شهرک، طی نامه‌ای به رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، خواستار پیگیری موضوع ازسوی وی و حل و فصل این ماجرا شده اند.
اما محتوای نامه چیست؟ در این نامه، خطاب به سرلشکر محمد باقری این گونه آمده است: «اکنون که ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی و مهاجرت مردم مظلوم و جنگ زده خوزستان به شهرک شهیدبهشتی مشهد مقدس می‌گذرد، مسئولان شهرستان توجه ویژه‌ای به این منطقه داشته و در پی حل مسائل اجتماعی و رفع محرومیت‌های ساکنان این شهرک هستند و طرح توسعه شهری این منطقه نیز تدوین شده و به تأیید اهالی این منطقه رسیده است و در دست اجرا قرار دارد. همچنین مقرر شده این مجموعه مسکونی به منظور برخورداری از خدمات مختلف شهری، با برداشته شدن دیوار‌های حائل، به بافت شهری ملحق شود.»
در بخش دیگری از این نامه آمده است: «با وجوداین هوانیروز ارتش که تنها مالک ۲ بلوک از مجموعه ۴۲ بلوک شهرک است، مانع از اجرای طرح توسعه و ارائه خدمات به بیش از ۷ هزار ساکن شهرک شهیدبهشتی شده و باعث استمرار طعم تلخ جنگ زدگی و محرومیت در کام این مردم مظلوم شده است. ما از حضرت عالی استدعا داریم با ورود به این مسئله، بار دیگر ایثارگری ارتش ولایت مدار و خدمتگزار را به منصه ظهور رسانده و دستورات لازم را جهت اجرای هر چه سریع‌تر این طرح که بهره مندی ساکنان از خدمات شهری گسترده و بی سابقه را به دنبال خواهد داشت، صادر کنید.»
اهالی شهرک در رونوشت نیز این نامه را خطاب به دفتر مقام معظم رهبری، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مشهد در مجلس، استاندار خراسان رضوی، فرمانده سپاه امام رضا (ع)، مدیرکل اطلاعات استان، فرماندار مشهد و رئیس صدا و سیمای استان ارسال کرده اند. پیش از این و روز ۲۱ خرداد امسال نیز اهالی این شهرک طی نامه‌ای خطاب به استاندار خراسان رضوی، خواهان توجه علیرضا رزم حسینی برای برچیده شدن این دیوار شدند. اهالی شهرک شهید بهشتی در بخش‌هایی از این نامه مطالبات خود از استاندار را این گونه بیان کرده بودند: «ما اهالی شهرک شهیدبهشتی که ۱۳۵۰ واحد از کل ۱۸۹۰ واحد موجود در شهرک شهید بهشتی و پردیس هستیم، اکنون به دلیل وجود دیوار غیرمجاز در داخل بولوار شهرک که در مشاعات احداث شده است، متأسفانه از بهره برداری از نیمی از این بولوار محروم هستیم. در ضمن ما اهالی شهرک شهید بهشتی، دغدغه خود را با قاطعیت اعلام می‌کنیم و قاطعانه مطالبه گریم. چرا تصمیم برداشتن دیوار غیرقانونی بین شهرک ما و پردیس، این همه سال طول کشیده است؟ پشت داستان تخریب نکردن این دیوار چه کسانی هستند؟».

قصه «دیوار نامهربانی»
اما ماجرای این دیوار و گلایه سال‌های دور و نزدیک ساکنان شهرک شهید بهشتی چیست که ناامیدی از اجابت درخواستشان برای برداشتن این دیوار، آن‌ها را به سوی ارسال نامه به رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح کشانده است؟
درباره دیواری که تعداد زیادی از اهالی این شهرک، از آن با تعبیر «دیوار نامهربانی» یاد می‌کنند، ما نیز مانند سایر رسانه‌های استان بار‌ها نوشته ایم؛ گزارش‌هایی طولانی و مفصل که آخرین نمونه اش، ۱۲ مرداد سال گذشته با همین عبارت آشنای «دیوار نامهربانی» به چاپ رسید. شهرک شهید بهشتی، امسال به چهل و چهارمین سال ساختش رسیده است؛ شهرکی با ۴۲ بلوک مسکونی سیمانی در مساحتی ۲۰۶ هزار متری است و هر بلوک ۴۵ واحد یک، دو یا سه خوابه دارد و نزدیک به ۷۵۰۰ نفر را در خود جای داده است. ۳۰ بلوک از این تعداد را به نام شهرک بهشتی و ۱۲ بلوک دیگر را با نام شهرک پردیس می‌شناسیم.
آن گونه که از سال‌ها قبل، اهالی شهرک شهید بهشتی می‌گویند، ساکنان هر دو طرف این دیوار عرب زبان هستند، اما مسکن در شهرک پردیس گران‌تر است و خرید و فروش خانه، آن طرف دیوار رونق بیشتری دارد. برپایی این دیوار باعث گسترش حضور موادفروشان و اعمال خلاف شده است، ارائه نشدن خدمات مطلوب ازسوی شهرداری به اهالی شهرک را در پی داشته و در کل، بودنش عاملی برای تبعیض میان دو شهرک است. برخلاف آن ها، اهالی شهرک پردیس همچنان بر برپایی این دیوار تأکید می‌کنند و می‌گویند وجود این دیوار باعث امنیت آن هاست.

اجرا نشدن عملیات تخریب به شهرداری ارتباط ندارد
طی دوره‌های گذشته هریک از مدیران شهری و کشوری تلاش کردند با رفع برخی از مشکلات این شهرک، آرامش خاطر بیشتری برای ساکنان شهرک شهید بهشتی فراهم کنند؛ د رهمین راستا مرداد ماه ۶ سال قبل، وزیر کشور در سفر به مشهد و بازدید از این شهرک، برای رفع مشکل این شهرک و مشکلات بخش‌های دیگری از حاشیه مشهد، وعده‌هایی را مطرح کرد. ۴ سال قبل و در دوره مدیریت صولت مرتضوی نیز طرح «خدمت بی منت» در این شهرک آغاز شد؛ طرحی که منجر به راه اندازی خط اتوبوس به این شهرک، ایجاد پاسگاه پلیس و پارک کودک و چند خدمت دیگر شد، اما باز هم نتوانست از نارضایتی اهالی این شهرک به دلیل باقی ماندن این دیوار بکاهد. با این حال برآورد‌ها برای برداشتن این دیوار و تصمیم قطعی برای نبودنش به دو سال قبل باز‌ می‌گردد؛ اولین بار ۱۹ شهریور دو سال قبل بود که محمد بخشی محبی، معاون سابق دادستان مشهد، اعلام کرد مجوز تخریب، یک سال قبل (سال ۹۶) به شهرداری ابلاغ شده است و اجرا نشدن عملیات تخریب به شهرداری ارتباطی ندارد.

شهرک شهید بهشتی یک ظرفیت است
اوایل تیر امسال نیز محمدرضا کلائی، شهردار مشهد هم پس از نشستن پای درددل اهالی شهرک شهید بهشتی و گوش دادن به دغدغه‌ها و مشکلات آن‌ها با بیان اینکه حل مشکلات این شهرک نیازمند حضور دستگاه‌های مرتبط است و شهرداری به‌تن‌هایی نمی‌تواند این مشکلات را رفع کند، گفت: شهرک شهید بهشتی یک فرصت است؛ فرصتی که می‌تواند این منطقه را تبدیل به بازار ماهی یا همانند لشکرآباد اهواز کند و کلی خلاقیتی که جوانان این محله دارند می‌تواند در صورت ایجاد فرصت به منصه ظهور برسد.
محمدرضا کلائی با بیان اینکه این محله دچار مشکلات و نواقصی نظیر مشکلات امنیتی، روشنایی، فضای سبز و مشکلات فیزیکی است که باید بهبود یابد، تصریح کرد: دفتر تسهیلگری محلات در این محله نیز فعال است و این دفتر به احتمال زیاد می‌تواند نظرات مردم را به‌خوبی جمع کرده و تبدیل به کار اجرایی کند؛ به طور قطع برای حل مشکلات این محله مشارکت مردمی در اولویت اصلی است.
وی با تأکید بر حل مشکل وجود دیوار این محله و ایجاد راه دسترسی برای اهالی شهرک شهید بهشتی گفت: این شهرک یک ظرفیت است، اما شهرک شهید بهشتی زمانی ایجاد شده که هنوز قواعد زندگی آپارتمانی پیشرفته وجود نداشته است، بنابراین اصصلاح کنش جمعی در این محله بسیار سخت است و دفتر تسهیلگری باید در این زمینه کمک کند.
کلائی تأکید کرد: به طور قطع مجموعه شهرک شهید بهشتی، مجموعه‌ای سرشار از انرژی است و امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌ها کمک کنیم تا اوضاع این محله بهتر شود.

در انتظار دستور فرمانده نیروی زمینی
فرماندار مشهد در‌این‌باره در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه جلسه روز گذشته (شنبه) با شهردار مشهد و مسئولان ارتش در استان، جلسه خوبی بوده است، گفت: نظر همه حاضران جلسه برای برداشتن دیوار مساعد بود و شهردار مشهد نیز در‌این‌خصوص قول همکاری داده است. سیدمحمدرضا هاشمی با اعلام این خبر افزود: به‌دلیل آنکه برای شروع عملیات اجرایی با‌وجود نظر مساعد نماینده هوانیروز، نیازمند تأیید آن‌ها هستیم و به‌همین‌دلیل باید منتظر ابلاغ تأیید تخریب باشیم، احتمال می‌رود این تأییدیه مدت ۱۰‌روز زمان ببرد و پس از آن بلافاصله عملیات اجرایی آغاز خواهد شد. از آنجا که مدیریت شهری برای برداشتن این دیوار اعلام آمادگی کرده است، با توجه به نامه اخیر اهالی شهرک به سرلشکر باقری، موضع مجموعه ارتش و هوانیروز برای این دیوار چیست و آیا آن گونه که در این نامه قید شده، آیا مجموعه هوانیروز ارتش مانع جدید برچیده شدن این دیوار است؟ برای پیگیری این ماجرا تلاش کردیم با امیر سرتیپ رضا آذریان، فرمانده قرارگاه ارتش در شمال شرق کشور، یا سرهنگ رحیم عینی، فرمانده هوانیروز خراسان رضوی، گفتگو کنیم، اما در نهایت روابط عمومی قرارگاه ارتش در شمال شرق این پاسخ را در اختیار ما قرار داد؛ «برای این موضوع، دیروز (شنبه) جلسه‌ای با حضور شهردار و فرماندار مشهد به همراه نماینده امور اراضی نزاجا و نماینده امور ارضی قرارگاه شمال شرق ارتش برگزار شد و حاصل این مذاکرات توافق برای برچیده شدن این دیوار بود. متن این توافق نیز برای اعلام نظر و دستور اجرا، یکشنبه برای دفتر امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش، ارسال شد تا دستورات مقتضی برای این مسئله صادر شود.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->