وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکرم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید کنایه همراه امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم ابراز نگرانی عراق از حمله به برخی مواضع در اصفهان حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) حمله به پایگاه نظامیان صهیونیست در شمال کرانه باختری پاسخ منفی انگلیس به «نتانیاهو» درباره سپاه خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ + فیلم واکنش حکیم به اقدام خصمانه آمریکا در شورای امنیت علیه فلسطین قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل کشی اسرائیل در غزه + فیلم ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) سی ان ان: هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است + عکس زمان تصمیم‌گیری برای تعطیلی پنجشنبه‌ها مشخص شد
سرخط خبرها

پروپاگاندا برای زدن ریشه قانون

  • کد خبر: ۱۰۰۱۹۳
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
پروپاگاندا برای زدن ریشه قانون
ماهان صفایی - پژوهشگر رسانه و مدرس دانشگاه

طرح صیانت یا اگر درست بخواهیم بگوییم «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» طرحی است که این روز‌ها صدای خیلی‌ها را در آورده است؛ جمعی که خودشان را فرهیخته حوزه‌های فضای مجازی و حتی رسانه می‌دانند و عده‌ای هم که تفکر و اندیشه اقلیتی دارند و به دنبال انجام کار‌های زیرزمینی و پنهانی پردرآمد بوده‌اند و هستند.

در این بین، برخی اعضای گروه‌های مختلف نیز چشم بسته سخنان بدون استدلال و دلیل و منطق و فقط پروپاگاندایی گروه‌های اول را قبول می‌کنند.

برخی سؤال‌های اصلی در حوزه فضای مجازی این هاست: آیا فضای مجازی عامل گسترش ناهنجاری‌ها و مشکلات برای مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نشده است؟ آیا در سال‌های گذشته مردم بیشتر از قبل گرفتار سرقت‌ها و کلاهبرداری‌ها و مال باختگی با استفاده از ابزار‌های مجازی نشده اند؟ آیا فضای مجازی عامل به دست آوردن ثروت‌های بادآورده، بدون مجوز و... برای تعداد انگشت شماری نشده است؟ آیا فضای مجازی ابزار دشمنان برای ضربه زدن به نظام و انقلاب در سال‌های گذشته نبوده است؟ آمار قربانیان و مقتولان و قاتلان بی قانونی در فضای مجازی چقدر است؟ تاکنون کانون گرم چند خانواده با وجود ولنگاری فضای مجازی از هم پاشیده شده است؟ (به دادگاه‌های خانواده سر بزنید.)

واقعیت تلخ این است که ده‌ها پرسش دیگر دراین زمینه در ذهن همه ماست که پاسخ‌های ناامیدکننده‌ای دارد.

امروز حامیان این طرح مقابل جنگ رسانه‌ای افسران و پیاده نظام‌هایی قرار گرفته اند که به صورت متحد با اغواگری، بیان و ارائه محتوا‌های گزینشی، دروغ و مخالف طرح یا با سخره گرفتن اظهارنظر‌های مستند و مستدل، حذف این طرح کاربردی را دنبال می‌کنند.

در چند روز گذشته فضا‌های مختلف رسانه‌ای پس از وقفه‌ای چندماهه از کلیپ‌ها و محتوا‌هایی پر شد که ابعاد منفی و مشکلات قانون گذاری برای استفاده از فضای مجازی را بیان می‌کنند.

گستردگی ابعاد این سناریو تخریبی از فرمایش حضرت‌امام (ره) درباره دخالت نکردن در قانون گذاری در زمینه آنچه مردم نمی‌خواهند، شروع می‌شود و تا بیانات و رأی مثبت دادن نمایندگان مجلس ادامه دارد.

رهاکردن فضای مجازی مانند دادن چاقو به دست کودک است و بعید است افراد عاقل و بدون غرض و منفعت شخصی با قانونمندشدن و جلوگیری از هرج ومرج در هر محیطی به ویژه در فضای مجازی مخالفت کنند.

این واقعیتی است که قانون بد بهتر از بی قانونی است و قرار نیست اگر مشکلاتی در طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی وجود داشت، قابلیت اصلاح نداشته باشد و این بخش دقیقا آن چیزی است که افسران و پیاده نظام خط تخریب طرح به آن اشاره نمی‌کنند.

عنوان طرح گویای کاستی بزرگ در حکمرانی فضای مجازی در نظام جمهوری اسلامی است؛ به این معنا که تاکنون هیچ گونه مقرراتی برای خدمات فضای مجازی وجود نداشته است و شرکت ها، مؤسسات و مجموعه‌های مختلف که امروز گردانندگان چرخه تولید و توزیع در فضای مجازی هستند، خودشان برای خودشان مرجع قانون بوده اند.

شیوه بی قانونی در اقدامات و فعالیت‌های فعالان فضای مجازی کشور در هیچ جای دنیا وجود ندارد، ولی به دلیل سود کلان چند تریلیارد دلاری منفعت طلبان و عده‌ای خاص، نمی‌توانند از آن به نفع سلامت جامعه و تضمین زندگی عاری از مشکلات جوانان و نوجوانان بگذرند.

تجربه بیست وهفت ساله نگارنده در حوزه رسانه گویای این واقعیت تلخ است که متأسفانه عده‌ای با استفاده از ابزار رسانه و با سوءاستفاده از مخاطبان گسترده شان اجازه شنیده و دیده شدن واقعیت را به عموم مردم نمی‌دهند.

مطرح کردن اماواگر‌ها و تشکیک اذهان درباره طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی خیانتی است که اگر به سرمنزل برسد و اغواگران به مقصودشان برسند، فقط و فقط ایرانیان ضرر خواهند کرد.

برخی مخالفان با بیان اینکه اجازه دهید مردم خودشان انتخاب کنند و با انتشار این دروغ که مشکل کاهش سرعت اینترنت در روز‌های گذشته به اجراشدن این طرح مربوط است، به دنبال زدن ریشه قانون هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->