اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

کافی است همه بخواهیم

  • کد خبر: ۹۵۶۱۹
  • ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
کافی است همه بخواهیم
ماهان صفایی - پژوهشگر رسانه و مدرس دانشگاه

فرهنگ از جمله واژه‌هایی است که اگر از مخاطبان معنای آن را سؤال کنیم، پاسخ‌های متفاوتی دریافت خواهیم کرد. بخشی از این موضوع به گستردگی حیطه اثربخشی فرهنگ در جامعه برمی گردد و بخشی نیز به برداشت‌های شخصی افراد مربوط می‌شود، البته در اینجا نمی‌خواهیم به تبیین واژه فرهنگ بپردازیم.
نگاهی گذرا به مسائل و موضوعات اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی، این واقعیت را آشکار می‌کند که فرهنگ بخش جدانشدنی همه این عرصه هاست و با وجود جایگاه مستقل، سطح اثربخشی خوبی در جامعه به خود اختصاص داده است.

سبک زندگی به عنوان یکی از مسائل مهم و اساسی حیات بشر امروز که عامل برداشت‌های ذهنی و رفتاری درباره یک جامعه نیز هست، به عنوان موضوعی کاملا اجتماعی وابستگی شدیدی به فرهنگ دارد.
گوینده این جمله که «شهر موجودی زنده است» مشخص نیست، اما این امر واقعیتی انکارناپذیر است و این موجود زنده ظرفیت‌هایی دارد که اگر به درستی از آن استفاده نشود، به سمت تغییر و شاید نابودی آن ظرفیت خواهد رفت.

مشهدالرضا (ع) را به عنوان جهان شهری اصیل و با قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال و به دلیل وجود مضجع شریف حضرت رضا (ع) و بزرگانی همچون فردوسی، علمای مطرح جهان اسلام، حوزه علمیه کهن و... می‌توان به عنوان جهان شهری با ظرفیت‌های معنوی، ادبی، هنری و حتی سیاسی و اقتصادی مطرح کرد. نگارنده معتقد است با عنایت به این جایگاه، شهروندان مشهدی باید تفاوت‌هایی با شهروندان شهر‌های دیگر داشته باشند و این تفاوت که بخشی از آن برگرفته از ظرفیت‌های محیطی است، باید محسوس باشد.

میزبانی بیش از ۳۰میلیون زائر داخلی و خارجی در طول سال ظرفیتی بی نظیر است که تاکنون به برخی ابعاد اقتصادی و اجتماعی آن پرداخته شده، اما متأسفانه کمتر به عنوان فرصت انتقال فرهنگ به آن نگاه شده است. در جهان شهر مشهد کسبه و بازاریان، معلمان و استادان دانشگاه، بانوان شاغل و خانه دار، کارمندان و بازنشستگان، مدیران و کارگران و حتی جوانان و نوجوانان باید با نمونه‌های مشابهشان در دیگر شهر‌های داخل و خارج از کشور متفاوت باشند و به عنوان الگو مطرح شوند.
البته این نیز واقعیت است که وظیفه فرهنگ سازی و حفظ فرهنگ و انتقال آن با یک گروه، قشر و طیف خاص و حتی دستگاه اجرایی مشخص نیست و همه باید به عنوان قطعات پازل شهری نقششان را ایفا کنند و نباید این مهم را فقط و فقط از مدیریت شهری خواست.

استفاده از ابزار‌های فرهنگی و مراقبت در مقابل پالس‌های منفی و اشتباهاتی که موجب گسستگی فرهنگی اجتماعی می‌شود، باید همواره مدنظر باشد. تقویت احساس مسئولیت در فبال شهر، مسائل شهری و شهروندان می‌تواند علاوه بر زمینه سازی افزایش دل بستگی به شهر، امکان عدالت گستری، مهرورزی و ایجاد حس خوب عمومی را که از جمله ویژگی‌های سیره رضوی است، بین شهروندان فراهم کند.
عملیاتی کردن این مهم کار سختی نیست، کافی است همه بخواهیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->