بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

مشهد؛ قطب نخبه‌پروری و احیای تمدن اسلامی

  • کد خبر: ۹۸۴۷۷
  • ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
مشهد؛ قطب نخبه‌پروری و احیای تمدن اسلامی
ماهان صفایی - پژوهشگر رسانه و مدرس دانشگاه

جایگاه علم و دانش در دنیای امروز بر هیچ کس پوشیده نیست. نخبگان و دانشمندان هر کشور سرمایه‌هایی هستند که توجه به آن‌ها می‌تواند در دنیایی که پول و ثروت به تکنولوژی پیوند خورده است، موجب ارتقای جایگاه کشور شود.

بعد از پیروزی انقلاب‌اسلامی و خروج متخصصان خارجی به‌جهت اخلال در روند روبه‌رشد انقلاب‌اسلامی و همچنین برای اعمال تحریم‌های ظالمانه، مشخص شد که آنچه در رژیم پهلوی به‌عنوان علم و دانش مطرح می‌شده، عاریه‌ای بوده است.

حتی دانشگاه‌های محدود کشور نیز نیرویی برای استفاده در داخل و بهره‌برداری علمی تربیت نمی‌کردند و نخبگان در دانشگاه‌ها شناسایی و به بهانه‌های مختلف از جمله بورسیه به خارج از کشور هدایت می‌شدند.

این در حالی است که کسب رتبه شانزده تولید علم در جهان در امسال نشان‌دهنده رشد بی‌بدیل و بی‌نظیر جایگاه علمی کشور است که بسیاری از کشور‌های جهان به‌دنبال کسب آن هستند.

البته باید اعتراف کرد که با وجود اهمیت توجه به نخبگان و جایگاه علمی آنان به‌عنوان سرمایه‌هایی ماندگار و پایان‌ناپذیر، به این قشر توجه ویژه‌ای نمی‌شود و در حوزه نخبه‌پروری کار قابل توجه و مهمی صورت نمی‌گیرد.

توجه به نخبگان، ایجاد زیرساخت‌های سرآمدپروری، زمینه‌سازی بهره‌مندی دانشمندان و افراد نخبه از امکانات و شرایط ویژه جهت ترغیب دیگران، استفاده از فکر و اندیشه و تشویق افراد برتر علمی و برگزیدگان جامعه و... از جمله مواردی است که می‌تواند زمینه ارتقای سطح علمی و نخبه‌پروری را فراهم آورد.

واقعیت این است که کشور‌های پیشرفته برای بهره‌گیری از نخبگان، زمینه‌سازی‌های فراوانی می‌کنند و برای جذب یک فرد برتر در هر حوزه‌ای از هرگونه ترفند و ابزار و امکاناتی استفاده می‌نمایند.

مشهد مقدس از زمان حضور حضرت‌رضا (ع) به‌عنوان مرکز علمی در جهان مطرح بوده و با وجود عالم‌آل‌محمد (ص) در این دیار، دانشمندان و فضلای زیادی گرداگرد حضرت جمع و بسیاری از افراد در این شهر ساکن شده‌اند.

شیخ‌حرعاملی، شیخ‌بهایی، شیخ‌حسنعلی نخودکی‌اصفهانی، استادموسوی‌آشتیانی، آیت‌ا... سیدجواد خامنه‌ای، علامه امین‌الاسلام طبرسی و بسیاری از بزرگان دیگر در بارگاه منور رضوی مدفون هستند و علاوه بر این فردوسی بزرگ به‌عنوان زنده‌کننده زبان فارسی در شهر مشهد مقدس مدفون است.

احیا و گسترش تمدن اسلامی در کنار نخبه‌پروری رویکرد‌هایی است که می‌تواند مشهد را با عنایت به وجود مضجع شریف حضرت‌رضا (ع) سرآمد و الگوی شهر‌ها کند و نه‌تن‌ها مدیران این شهر و استان بلکه دولت باید توجه ویژه‌ای بدین امر داشته باشد. مشهد مقدس این ظرفیت را دارد که به‌عنوان قطب نخبه‌پروری و احیای جایگاه تمدن اسلامی مطرح و زمینه اقدامات زیرساختی در آن ایجاد شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->