سرخط خبرها

شغل تعمیرترمز و کلاچ، حساس‌ترین حرفه تعمیراتی خودروست

  • کد خبر: ۱۰۰۳۲۴
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
شغل تعمیرترمز و کلاچ، حساس‌ترین حرفه تعمیراتی خودروست
تعمیرکار ترمز و کلاچ خودرو محله کوی امیرالمؤمنین (ع) از اهمیت شغلش در سلامت جان مردم می‌گوید: سالم‌بودن لنت ترمز و عملکرد درست آن در مواقع لازم نجات‌دهنده جان مسافران خواهد بود و نیاز همیشگی به مراقبت و نگهداری دارد.

حسین برادران فر|شهرآرانیوز؛ متولد سال ۱۳۶۶ در محله کال زرکش است. او که سابقه ۱۵ سال استادی در ترمز و کلاچ‌سازی را دارد یکی از چند ترمزساز مجرب در محدوده جاده قدیم است. به همین دلیل مشتری‌ها به او لقب محمد طلا داده‌اند. طلا که در واقع بخشی از فامیل او نیز هست به این معناست که او در کار خود استادی به تمام معناست و به قول معروف کارش طلاست. در گفتگو با محمد نظام طلا یا استاد محمد طلا درباره ویژگی‌ها و شرایط شغل ترمز و کلاچ‌سازی صحبت کردیم.

شغل حساس تعمیرکار ترمز و کلاچ

تعمیرکاری ترمز و کلاچ یکی از مشاغل فنی زیرمجموعه تعمیرات خودرویی است. این شغل ارتباط مستقیمی با حرکت و چرخ‌های خودرو دارد. هرگونه تأخیر و اشکال در عملکرد ترمز چرخ‌ها می‌تواند خطرساز و فاجعه‌بار باشد. سالم‌بودن لنت ترمز و عملکرد درست آن در مواقع لازم نجات‌دهنده جان مسافران خواهد بود و نیاز همیشگی به مراقبت و نگهداری دارد.

به همین دلیل شغل تعمیرترمز و کلاچ، حساس‌ترین شاخه در میان مشاغل تعمیراتی خودرو است. محمد نظام طلا می‌گوید: خودرویی را تصور کنید که با سرعت بالای ۱۰۰ کیلومتر در یک جاده کوهستانی و برفی درحال حرکت است ناگهان راننده متوجه مانعی می‌شود و پایش را روی ترمز می‌گذارد، اما ترمز عمل نمی‌کند. این اتفاق باعث بروز تصادف خطرناکی می‌شود. با همین مثال ساده اهمیت و حساسیت کار تعمیر ترمز و کلاچ را می‌توان فهمید.

بروز خطر حتی با جانخوردن یک پیچ

محمد نظام طلا سه شاگرد دارد که دو نفر آن‌ها مهارتشان در تعمیر ترمز و کلاچ خوب است باوجوداین، او باز هم بر کارشان نظارت دارد. نظام طلا می‌گوید: اولین اشتباه در کار ما آخرین اشتباه است. شل‌بودن یک پیچ یا جانخوردن کامل لنت‌های ترمز می‌تواند فاجعه‌آفرین باشد به همین دلیل من بعد از پایان کار تعمیر و تعویض لنت‌های ترمز خودرو توسط شاگردم، خودم در مرحله نهایی لاستیک‌ها و لنت‌ها را بررسی و بعد از مطمئن‌شدن از وضعیت لنت ترمز‌ها اجازه بستن چرخ‌ها را می‌دهم.

گرانی و لنت‌های بی‌کیفیت

نظام طلا می‌گوید: لنت ترمز مهم‌ترین وسیله برای کنترل ترمز خودرو است این وسیله مثل بسیاری از وسایل مصرفی خودرو طول عمر مشخصی دارد و به طور معمول باید بعد از شش‌ماه تعویض شود. چون عاج‌هایش صاف می‌شود و اگر تعویض نشود علاوه‌بر خسارت زدن به دیگر اجزای خودرو عملکرد خوبی نخواهد داشت. با شیوع کرونا و افزایش چند برابری قیمت لوازم خودرو، استفاده از لوازم بی‌کیفیت در بازار فراوان شده است. از طرف دیگر صاحبان خودرو برای آنکه هزینه تعمیر خودرو کمتر شود مجبور به استفاده از لنت‌های بی‌کیفیت و بعضا تقلبی هستند.

این موضوع درحال افزایش است و باعث تصادفات و مرگ ومیر‌های جاده‌ای بوده است.

این تعمیرکار ادامه می‌دهد: تأثیر کرونا یا تحریم‌ها هر چه بود از دو، سه سال قبل، تولید و ورود لنت‌های باکیفیت فرانسوی و آلمانی ممنوع و بسیار کمیاب شد و اگر از این نوع لنت در بازار وجود داشت باید با قیمت چند برابر می‌خریدی. به دنبال این ممنوعیت، انواع و اقسام لنت‌های بی‌کیفیت چینی و حتی ایرانی جایگزین لنت‌های باکیفیت شد. لنت ترمزی که دوسال قبل ۵۰ تا ۶۰ تومان بود الان ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان قیمت دارد با هزینه دستمزد، تعویض دو دست لنت ترمز به راحتی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. از طرف دیگر با توجه به گران شدن ناگهانی خودرو استفاده از خودرو‌های قدیمی و مدل پایین بیشتر شده است.

چون این خودرو‌ها هزینه تعمیر زیادی دارند راننده کمتر به وضعیت آن می‌رسد. چند وقت قبل یکی از مشتری‌ها برای تعویض لنت ترمز آمده بود، چون پول نداشت از من خواست برایش یک دست لنت دست دوم پیدا کنم. وجدانم قبول نکرد، چون می‌دانستم این‌کار چقدر خطرناک است. یک لنت ترمز نو گذاشتم و گفتم بعدا پولش را برایم بیاورد.

اولین اشتباه، آخرین اشتباه

سد معبر و برخورد شهرداری

حاشیه بولوار توس پر است از مغازه‌های مکانیکی، ترمزسازی، صافکاری و نقاشی‌های خودرو که سال‌های سال است در حال فعالیت هستند. مدتی قبل که طرح انتقال مشاغل مزاحم به خارج از شهر یا مجتمع‌های کارگاهی مطرح شد. مغازه‌داران این بولوار برای خرید مغازه در این مجتمع‌های کارگاهی اقدام کردند. اما با توجه به بدقولی پیمانکار و تحویل ندادن کارگاه مأموران سد معبر شهرداری با مغازه‌داران به دلیل تعمیر خودرو در جلو مغازه برخورد می‌کنند که این مورد باعث مشکلات و دغدغه‌های زیادی شده است.

محمد نظام طلا می‌گوید: چند سال قبل که بحث انتقال مشاغل مزاحم و پرسروصدا پیش آمد، شهرداری اعلام کرد که درحال ساخت مجتمع کارگاهی در حاشیه جاده سنتو است. ما هم درقبال پرداخت ماهانه پول یکی از این مغازه‌ها را خریدیم. قرارداد ما این بود که امسال تحویل داده شود و شهرداری هم قول داد تا آن‌زمان مأموران سدمعبر شهرداری مزاحم ما نشوند. اما حالا پایان سال ۱۴۰۰ است و هنوز خبری از مغازه نیست مأموران سد معبر هم هر روز به یک بهانه مزاحم ما هستند.

اولین اشتباه، آخرین اشتباه

تعهد، رمز موفقیت

با شیوع کرونا بسیاری از مشاغل به سمت تبلیغ کسب و کار خود در شبکه‌های اجتماعی مجازی رفتند. محمد نظام طلا نیز با وجودی که در این شبکه‌ها فعال است، اما اعتقاد چندانی به آن ندارد و بیشتر دوست دارد که تعهد عملی در کار خود داشته باشد و این‌کار را عامل موفقیت در کارش می‌داند. او می‌گوید: تعهد به درست انجام‌دادن کار بسیار مهم است. من برخلاف برخی استادان و تعمیرکاران که به مشتری می‌گویند برود و چند ساعت دیگر بیاید دوست دارم صاحب خودرو بماند و من در جلو چشم مشتری خودروش را تعمیر کنم.

متأسفانه امروز به دلایل اقتصادی و گرانی این تعهد به کار کم‌رنگ‌تر شده است. حتی برخی تعمیرکاران در غیاب صاحب خودرو جنس دست دوم را روی ماشین گذاشته و برایش فاکتور لوازم یدکی نو می‌گیرند. من با همین مغازه کوچک اجاره‌ای هزینه سه خانواده را تأمین می‌کنم خیلی وقت‌ها شده که بیکار بوده‌ام، اما هیچ وقت توکل به خدا و تعهد در کارم را زیر پا نگذاشته‌ام.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->