سرخط خبرها
رئیس اداره خدمات‌شهری منطقه خبر داد

سامان‌دهی موتورفروشی‌ها و مکانیکی‌های مشهد در دستور کار

  • کد خبر: ۳۰۴۳۲
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
سامان‌دهی موتورفروشی‌ها و مکانیکی‌های مشهد در دستور کار
طبق مصوبه و ابلاغ‌های شورای شهر و کمیسیون‌های تخصصی، تقریبا ۲۸ شغل جزو مشاغل مزاحم و آلاینده زیست‌محیطی شناسایی شده‌اند.

فاطمه سیرجانی/شهرآرانیوز- جلوگیری از احداث و تأسیس کلیه مکان‌ها و مشاغلی که به نحوی باعث آلودگی صوتی هستند، یکی از وظایفی است که مدیران شهری ما بر عهده دارند. اهمیت موضوع تا اندازه‌ای است که بهانه دیدار ما با مهندس احمد پوریایی، رئیس اداره خدمات‌شهری شهرداری، منطقه باشد.

جناب مهندس! آلودگی زیست‌محیطی چیست و برای پیشگیری از آلودگی زیست‌محیطی ناشی از مشاغل شهری چه باید کرد؟
به هرگونه تغییر در اجزای تشکیل‌دهنده محیط، آلودگی گفته می‌شود؛ به‌طوری‌که استفاده پیشین از آن‌ها ناممکن شود یا حیات و منافع موجودات زنده به مخاطره افتد. ماده آلوده‌کننده ماده‌ای است که غلظتی بیش از غلظت طبیعی داشته باشد، به‌نحوی‌که روی موجودات زنده اثر نامطلوب بگذارد. آلودگی‌های مختلف در شهر را می‌توان در چند دسته کلی تقسیم‌بندی کرد؛ آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی خاک، آلودگی صوتی، آلودگی‌های مغناطیسی و آلودگی بصری. هر متصدی صنفی رعایت نکات زیست‌محیطی را باید سرلوحه قرار دهد. زیرا با رعایت‌نکردن این موضوع اولین ضرر را به خود و خانواده وارد می‌کند. مرحله دوم، سامان‌دهی این مشاغل است که باید در چار‌چوب قانون و ایجاد زمینه برای انتقال آن‌ها به محدوده‌های هدف برای کنترل آلودگی در محیط‌های شهری اقدام شود.

برنامه منطقه برای سامان‌دهی مشاغل مزاحم و آلوده‌کننده چیست؟
دفترچه اطلاعات واحد‌های صنفی و سکونتی منطقه در حال تکمیل است و تمامی صنوف شناسایی شده‌اند. طبق مصوبه و ابلاغ‌های شورای شهر و کمیسیون‌های تخصصی، تقریبا ۲۸ شغل جزو مشاغل مزاحم و آلاینده زیست‌محیطی شناسایی شده‌اند. برخی از این واحد‌ها که اخطار اولیه به آن‌ها داده شده است، برای دریافت واحد‌های جدید ثبت‌نام کرده‌اند و منتظر تحویل واحد خود هستند و به بقیه هم اخطار پلمب ابلاغ شده است و باید محیط شهری را ترک کنند.

چه مشاغلی به‌عنوان مشاغل مزاحم شناخته می‌شوند؟
همان‌طور که در پاسخ پرسش قبلی گفتم، ۲۸ صنف در زمره صنوف مزاحم قرار گرفته‌اند که عبارت‌اند از فهرست مشاغل مزاحم و آلاینده درب و پنجره‌سازان پروفیل و جوشکاران، درودگران و مبل‌سازان، صافکاران و نقاشان اتومبیل، تعمیرکار‌های اتومبیل، فروشندگان مصالح ساختمانی (آهن، چوب و ...)، ریخته‌گران، جلوبندی‌سازان، باطری‌سازان، سنگ‌بری‌ها، آپاراتی‌ها، تراشکاران فلزات، سازندگان درب و پنجره آلومینیم، نقاشان صنایع چوبی و فلزی، تعمیرکاران موتورسیکلت، جاروبافان، کارکنان کارواش و . . .


برای سامان‌دهی این مشاغل چه برنامه‌ریزی‌هایی کرده‌اید؟
با توجه به حمایت از کسب‌وکار و ایجاد زمینه برای سامان‌دهی مشاغل شهری، سازمان میادین و فراور‌د‌ه‌های کشاورزی شهرداری مشهد در حال احداث مجتمع‌هایی در راستای سامان‌دهی گروه‌های هدف به‌منظور انتقال از محل‌های متراکم و مسکونی است که به‌صورت برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت در دستورکار قرار داده است. در منطقه ما تعمیرگاه‌های موتورسیکلت و نمایشگاه‌های زیادی وجود دارد و برای سامان‌دهی آن‌ها جلسات متعددی با سازمان میادین ترتیب داده شده و در حال تملک زمین برای احداث مجتمع نمایشگاهی و تعمیرات تخصصی برای این صنف در نظر گرفته شده است.
ظاهراً تعمیرگاه‌های مکانیکی در میثم و طبرسی‌شمالی و همچنین موتورفروش‌های طبرسی ازجمله صنوفی هستند که باید در این ارتباط برای آن‌ها برنامه‌ریزی کرد.
برنامه کوتاه‌مدت برای طبرسی‌شمالی، انتقال واحد‌های تعمیرگاهی است که در فهرست ثبت‌نام‌شده‌اند. این واحد‌ها به انتهای بولوار بهمن مجتمع سامان منتقل می‌شوند و به بقیه هم در صورت جمع‌آوری نکردن و انتقال واحدشان به مجتمع‌ها، اخطار داده می‌شود و پلمب می‌شوند. برای فروشنده‌های موتورسیکلت هم با کمک سازمان میادین درحال تهیه زمین و ساخت مجتمع متمرکز در بولوار پنجتن هستیم که امیدوارم تا آخر سال ۱۴۰۰ شاهد افتتاح اولین فاز‌های آن باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->