«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

آیا دوغ سنتی بخوریم؟

  • کد خبر: ۱۰۰۳۵۵
  • ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
آیا دوغ سنتی بخوریم؟
دوغ را به روش سنتی و صنعتی تهیه می‌کنند. در روش سنتی یا روستایی ماست را به همراه آب در مُشک یا کیسه‌های پوستی می‌ریزند و تکان می‌دهند وبر اثر ضربات وارده دوغ حاصل می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در سراسر دنیا، محصولات لبنی تخمیری به دلیل تاثیرات مفید بر سلامت مصرف می‌شوند. دوغ نیز یک فرآورده لبنی سنتی است که در ایران، افغانستان، ارمنستان، عراق و سوریه رایج است. اما نتایج بررسی نمونه‌های دوغ سنتی نشان داده است که تقریبا ۹۰درصد از نمونه ها، براساس دستورالعمل‌های سازمان استاندارد، رد می‌شوند. اصلی‌ترین مشکل دوغ‌های سنتی، آلودگی به کپک و مخمر است. مصرف این نوع دوغ، نگرانی زیادی برای سلامت عمومی ایجاد نمی‌کند، ولی باید نظارت بیشتری بر مراکز تولید شود.

در بازار دو نوع دوغ صنعتی و سنتی وجود دارد. دوغ‌های صنعتی در کارخانه و زیرنظر سازمان غذاوداروی ایران و موسسه استاندارد تولید می‌شوند. ولی براساس گزارشی که در ایسنا منتشر شده است، تقریبا هیچ نظارتی بر تولید دوغ سنتی وجود ندارد، با این حال مصرف کنندگان با این تصور که در تهیه دوغ سنتی تقلب کمتری رخ می‌دهد، بیشتر درخواست دوغ سنتی دارند.

محصولات لبنی، مستعد آلودگی‌های میکروبی هستند. آلودگی‌های شیمیایی و سمی نیز در محصولات لبنی از اهمیت زیادی برخوردار است. باتوجه به اینکه دوغ سنتی در ایران به طور گسترده مصرف می‌شود، پژوهشگران با انجام یک مطالعه سلامت، دوغ‌های سنتی را ازنظر آلودگی باکتریایی، شیمیایی و سم شناسی بررسی کردند.

در این مطالعه که به صورت مقطعی از خرداد۱۳۹۶ تا اسفند۱۳۹۷ انجام شد، ۸۹نمونه دوغ سنتی که حاوی سبزیجات خشک بودند، به صورت تصادفی در خوزستان تهیه شد. نمونه‌ها پس از انتقال به آزمایشگاه، از نظر آلودگی میکروبی (باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کلی و کلیفرم‌ها و کپک و مخمر)، شیمیایی (میزان اسیدی بودن، محتوای جامد، چربی و نمک) و از نظر سم شناسی (وجود سم آفلاتوکسین M۱، سوربات پتاسیم، بنزوات سدیم و ناتامایسین)، بررسی شدند.

بررسی‌های میکروبی نشان داد که در نمونه‌های دوغ سنتی، باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کلی وجود نداشت. دوغ و لبنیات تخمیری pH پایین، نمک زیاد و آب کمی دارند؛ همین موضوع می‌تواند بر باکتری‌های بیماری زا تاثیر بگذارد و جمعیت آن‌ها را کاهش دهد.

اساسی‌ترین مشکل این نمونه ها، وجود کپک و مخمر بود. براساس استاندارد تعیین شده از طرف موسسه استاندارد، حداکثر تعداد کپک و مخمر پذیرفته شده در دوغ، ۱۰۰کلونی در هر میلی لیتر است. بررسی‌های این مطالعه نشان داد که تنها ۱۱نمونه با این معیار مطابقت داشتند و ۷۸نمونه دوغ از این نظر پذیرفته شده نبودند.

نتایج کلی این مطالعه حاکی از آن بود که نزدیک به ۹۰درصد از کل نمونه ها، براساس دستورالعمل‌های تعیین شده توسط مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران (ISIRI) رد می‌شوند. ۷۸نمونه کپک و مخمر بیشتر از حد استاندارد داشتند و میزان نمک پنج نمونه از ۸۹نمونه بالاتر از استاندارد ایران بود.

به گفته پژوهشگران این تحقیق، چالش برانگیزترین مشکل دوغ‌های سنتی، آلودگی به کپک و مخمر است که نشان دهنده شرایط نامناسب بهداشتی تولید آن هاست، با این حال به دلیل pH پایین دوغ، شرایط برای رشد میکروب مساعد نیست و همین موضوع ممکن است از تشکیل متابولیت‌های سمی جلوگیری کند، بنابراین مصرف این نوع دوغ، نگرانی مهمی برای سلامت عمومی ایجاد نمی‌کند، با این حال محققان این مطالعه توصیه می‌کنند که برای بهبود شرایط بهداشتی در محیط‌های سنتی تولید دوغ تلاش بیشتری شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->