جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند گزارشی از شکل گیری و عملکرد کانون «شهیدالقدس» در  مشهد با محوریت فلسطین اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران عادی‌انگاری در موضوع حجاب فضا را برای ارتکاب جرائم بازتر می‌کند وزیر بهداشت: سکو‌های اینترنتی فقط تحویل دارو درب منزل است دائمی شدن قرارداد شاغلین دارای کار مستمر بالای پنج سال در لایحه پیشنهادی دولت | نمایندگان کارگران مخالف واگذاری تعیین مزد به مجلس هستند قاتلی که  با ۱۰میلیارد تومان رضایت گرفته بود، دستگیر شد در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به کدام سرطان بیشتر شده است؟ بیمارستان صحرایی در شهرک دانش و سلامت مشهد بازگشایی و آماده خدمت رسانی شد ایرانی‌ها سوءتغذیه ندارند، اما ۵۰ درصد حقوق‌شان را خوراکی می‌خرند | چرا لبنیات در شاخص کاهش مصرف محاسبه نمی‌شود؟ چگونه ورزش کردن باعث طولانی شدن عمر می‌شود؟ این آجیل، دیابت را کنترل، کم‌خونی را درمان و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند ضرر‌های حمام طولانی | زمان استاندارد زیر دوش ماندن چقدر است؟ تداوم بارش باران در برخی استان‌ها تا اوایل هفته آینده (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باور‌های اشتباه مردم درباره آبلیمو‌های سنتی تأثیر عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
سرخط خبرها

هد زدن در فوتبال باعث اختلال در مغز می‌شود

  • کد خبر: ۱۰۰۴۷۷
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۶
هد زدن در فوتبال باعث اختلال در مغز می‌شود
نتایج یک تحقیق مطالعاتی نشان داد که در سطوح «MicroRNA» مغز تغییراتی خاص در اثر هد زدن ایجاد می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کارشناسان برای فهم تغییرات ایجاد شده در الگو‌های ذهنی فوتبالیست‌های حرفه‌ای در اثر هد زدن، دست به بررسی نمونه خون ۸۹ بازیکن حرفه‌ای زدند. آن‌ها نمونه خون فوتبالیست‌ها در هنگام بازی و تمرین را با نمونه خون آن‌ها پس از تمرینات سخت – که شامل ضربه به سر بود – مقایسه کردند.
به گزارش «گجت‌نیوز» نتایج این مطالعه نشان داد که در سطوح «MicroRNA» مغز تغییراتی خاص در اثر هد زدن ایجاد می‌شود. MicroRN‌ها به عنوان نشانگر زیستی در خون شناخته می‌شود. به عبارت دیگر، MicroRN‌ها در مهار RNA، تنظیم بعد از رونویسی و بیان ژن فعالیت می‌کنند و بدین ترتیب بر سیگنال‌دهی مغز تأثیر می‌گذارند.

microRNA‌ها مولکول‌های بسیار کوچکی هستند که در سلول‌های ما یافت می‌شوند و در مایعات مختلف بدن مانند خون در گردش هستند. microRNA‌ها به تنظیم بیان ژن کمک می‌کنند – فرایندی که طی آن دستورالعمل‌های موجود در DNA ما به پروتئین تبدیل می‌شود- آن‌ها همچنین در بسیاری از فرایند‌های فیزیولوژیکی مختلف نقش دارند.

«استیان باهر ساندمو» از مرکز تحقیقات ورزشی اسلو در دانشکده علوم ورزشی نروژ که تیم تحقیقات را رهبری می‌کرد، در گزارش یافته‌ها گفت: «در این تحقیقات مشخص شد هد زدن ورزشکار‌های حرفه‌ای – که این کار را برای چندین سال انجام داده‌اند – سبب ایجاد تغییرات در سطح microRNA‌ها و متعاقبا سیگنال‌دهی مغز می‌شود. امیدوار هستیم در آینده بتوانیم این تحقیقات را روی نمونه‌های بیشتری انجام دهیم تا از اثرات خطر بالقوه هد زدن یا به عبارت دیگر ضربه‌های مکرر به سر آگاه شویم. با توجه به اینکه میلیون‌ها نفر به صورت روزانه در دنیا فوتبال بازی می‌کنند، آگاهی از خطرات هد زدن امری مهم است.»

تغییر در سطح microRNA‌ها نحوه کارکرد مغز را به صورت مستقیم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. دانشمندان برای اطمینان از این اثرگذاری، نمونه‌های خون هنگام تمرینات بدون هد زدن را با نمونه‌های ورزشکاران پس از تمرینات سخت شامل هد زدن مقایسه کردند.

نتایج تحلیل‌ها نشان داد؛ هرچه تعداد دفعات ضربه وارد شده به سر افزایش می‌یابد، ظرفیت آسیب به مغز در اثر تغییر سطح microRNA‌ها افزایش می‌یابد.

ساندمو در پایان گزارش مطالعه انجام شده، گفت: «این یک مطالعه اکتشافی با نمونه‌های معدود است. با این‌حال، نتایج عجیبی به‌دست آوردیم.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->