۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد افزایش ۷ درصدی اهدای خون در خراسان رضوی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را شرح می‌دهد علت ریزش مو در زنان به‌دلیل کمبود کدام ویتامین است؟ | دلایل ریزش مو در زنان قتل مدیرعامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو در تهران (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سشوار برای مو خوب است؟ | ۳ راه ساده برای کاهش ضرر استفاده از سشوار نماینده کارگران: سپردنِ تعیینِ مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردنِ کارگران است بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
سرخط خبرها

همه چیز درباره قرارداد‌های پیش‌فروش ساختمان

  • کد خبر: ۱۰۰۵۹۷
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
همه چیز درباره قرارداد‌های پیش‌فروش ساختمان
پیش خرید آپارتمان یک سرمایه‌گذاری پرخطر است، زیرا خریدار سرمایه خود را در حالی که هنوز ساختمانی وجود ندارد در اختیار فروشنده قرار می‌دهد. با توجه به این موضوع، لازم است شروطی در متن قرارداد درج شود تا بتوان از بروز اختلافات بعدی جلوگیری کرد.

محمدمعین وطن‌خواه کارشناس حقوق | شهرآرانیوز؛ افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر باعث شده است قرارداد‌های پیش‌فروش از رونق چشمگیری برخوردار شوند. سالانه ساختمان‌ها و برج‌های مسکونی متعددی به دست سرمایه‌گذاران ساخته می‌شوند و با توجه به صرفه اقتصادی‌ای که در مقایسه با املاک ویلایی دارند، احتمال پیش‌خرید آن‌ها از سوی شهروندان بسیار بیشتر است.

معمولا پیش خرید آپارتمان یک سرمایه‌گذاری پرخطر است، زیرا خریدار سرمایه خود را در حالی که هنوز ساختمانی وجود ندارد در اختیار فروشنده قرار می‌دهد. با توجه به این موضوع، لازم است شروطی در متن قرارداد درج شود تا بتوان از بروز اختلافات بعدی جلوگیری کرد. در این مطلب، سعی می‌کنیم شما را با ابعاد مختلف قرارداد پیش‌فروش و تعهدات هر یک از طرفین آن آشنا کنیم.

منظور از قرارداد پیش‌فروش چیست؟

به قراردادی که طی آن، مالک زمین متعهد می‌شود بعد از تکمیل فرایند ساخت‌وساز، یک واحد از کل پروژه را به خریدار تحویل دهد قرارداد پیش‌فروش می‌گویند. این قرارداد حتما باید در یک دفتر اسناد رسمی تنظیم شود.

پیش‌فروش از زمانی قابل اجراست که پروانه ساخت از سوی شهرداری صادر و شناسنامه مستقلی برای هر واحد تنظیم شده باشد. مطابق قانون، اگر قرارداد پیش‌فروش را مشاوران املاک منعقد کنند، مرتکب جرم شده‌اند.

ذیل قرارداد پیش‌فروش باید بهای آپارتمان و نحوه پرداخت آن مشخص شود. هم‌چنین اگر پرداخت مبالغ در قالب چک صورت می‌گیرد، باید تاریخ آن به صورت دقیق ذکر شود.

علاوه بر این، موعد تحویل واحد از موضوعاتی است که باید صحیح و شفاف در قرارداد بیان شود. معمولا سازنده ملک زمان اتمام ساخت را مشخص می‌کند. این تاریخ باید در دفتر اسناد رسمی ثبت شود.

نکات مهم درباره قرارداد‌های پیش‌فروش آپارتمان

به خریداران واحد‌های پیش‌فروش توصیه می‌شود هنگام امضای قرارداد از وضعیت ملک درباره در رهن بودن یا نبودن آن اطمینان یابند. اگر مشخص شد ملک در رهن است، بهتر است خریدار مبلغی دست‌کم معادل بدهی بانکی نزد خود نگاه دارد.

اگر فروشنده در اواسط پروژه، ساختمان را نیمه‌کاره رها کند یا نقایصی در اجرای آن داشته باشد، خریدار یا خریداران می‌توانند با مراجعه به دادگاه، تقاضای صدور حکم مبنی بر اجرا یا تکمیل تعهدات فروشنده را داشته باشند.

طبق قانون، شهرداری مرجع رسمی صدور پروانه است و هیچ دخالتی در معاملات بین فروشنده و خریدار ندارد. حداکثر آن است که برای انجام هر نقل و انتقالی، ارائه پایان کار و گزارش عدم خلافی از سوی شهرداری لازم است.

در تنظیم قرارداد باید به چه نکته‌هایی توجه کنیم؟

برای تنظیم قرارداد پیش‌فروش آپارتمان در ابتدای امر باید مشخصات طرفین از جمله نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، شماره تماس و ... قید شود. هم‌چنین باید سمت فروشنده و اینکه آیا او می‌تواند درباره ملک معامله‌ای انجام دهد مشخص شود.

علاوه بر این، مشخصات مورد معامله از مواردی است که باید به‌دقت و با جزئیات کامل ذکر شود مانند مساحت، واحد، طبقه و .... هم‌چنین قید کردن مشخصات فنی و معماری ساختمان در متن قرارداد ضرور است.
بسیاری از دعاوی به این دلیل صورت می‌پذیرد که خریداران مدارک فروشنده از جمله سند ملک، قرارداد ساخت یا مشارکت و نحوه تقسیم ملک بین مالک و سازنده و را دقیق مطالعه و بررسی نمی‌کنند.

هنگام خرید خانه مراقب کلاهبرداران باشید

در قرارداد‌های پیش‌فروش، به این دلیل که هنور برای آپارتمان به صورت جداگانه پایان کار گرفته نشده و به تبع آن، سندی رسمی برای هر واحد صادر نشده است، امکان سودجویی و کلاهبرداری عده‌ای وجود دارد.
در موارد بسیاری، شخص فروشنده آپارتمان را به چندین نفر پیش‌فروش می‌کند یا بعد از دریافت پول، پروژه را نیمه‌تمام رها می‌کند و آپارتمان را به خریدار تحویل نمی‌دهد.

توصیه می‌شود قبل از انجام معامله، دست‌کم از یک وکیل یا حقوق‌دان مشاوره بگیرید، زیرا با اطلاع از قوانین این حوزه، می‌توانید از صحت معامله و بازگشت سرمایه خود مطمئن شوید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->