طنین همتی|شهرآرانیوز، سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده است بهدلیل اینکه مبدأ شرکتهای هواپیمایی خارجی کشوری دیگر است، نباید مالیات بر ارزشافزوده از مشتریان دریافت کنند، اما برخی شرکتهای هواپیمایی بهدلیل پرترددبودن بعضی مسیرها حاضر نیستند این ارزشافزوده را حذف کنند.
دوایی، نایبرئیس انجمن صنفی هواپیمایی خراسانرضوی، دراینباره اظهار کرد: بعضی شرکتهای هواپیمایی خارجی ارزشافزودهای را از مسافران میگیرند که اعلام شده است نباید دریافت شود؛ برای مثال، هواپیمایی ترکیش حاضر نیست ارزشافزوده را از بلیتش حذف کند.
وی گفت: سازمان هواپیمایی پیشتر اعلام کرده بود که شرکتهای هواپیمایی خارجی از گرفتن ۹ درصد مالیات ارزشافزوده خودداری کنند، چون مبدأ آنها از کشوری دیگر است، اما شرکتهای هواپیمایی داخلی باید ۹ درصد مالیات ارزشافزوده را دریافت کنند. متأسفانه این موضوع برعکس شده است و شرکتهای هواپیمایی داخلی تمایلی به دریافت ارزشافزوده ندارند، اما شرکتهای هواپیمایی خارجی باتوجهبه اینکه سازمان هواپیمایی کشور دراینباره بهصراحت دستور داده است، همچنان ارزشافزوده میگیرند.
این موضوع به رانتی برای اپلیکیشنهای داخلی تبدیل شده است که سوءاستفاده میکنند. هواپیماهایی ترکیش به دفترهای خدماتی دستور داده است که ارزشافزوده را دریافت کنند، درحالیکه این مبلغ روی وبگاه لحاظ نمیشود و همین امر باعث شده است دفترهای مسافرتی ما ضرر کنند.
بهگفته دوایی، باتوجهبه اینکه سازمان هواپیمایی کشوری در بخشنامهای بهصراحت اعلام کرده است شرکتهای خارجی از گرفتن ۹ درصد ارزشافزوده خودداری کنند، این شرکتها از این سود غیرمنطقی چشمپوشی نمیکنند. البته شرکتهای خارجی مثل «امارات»، «فلایدبی» و «قطر ایر» این ۹ درصد را نمیگیرند، اما شرکت ترکیش که فروش زیادی در ایران دارد، در برابر این قانون مقاومت میکند. این موضوع به بزرگترین مشکل ما در آستانه نوروز تبدیل شده است.
نایبرئیس انجمن صنفی هواپیمایی خراسانرضوی گفت: مسلما مصوبه سازمان هواپیمایی کشور در افزایش قیمت بلیت بیتأثیر نبوده است و با تعیین کف قیمت، هیچ آژانسی اجازه عرضه بلیت کمتر از ۶۰۰ هزار تومان را ندارد. به همین دلیل دیگر قیمت چارتری و لحظه آخری نداریم و بلیتها از زمانی به بعد کلا گران شدند و عامل اصلی این افزایش قیمت سازمان هواپیمایی است، زیرا آژانسهای ما نمیتوانند در تعیین قیمت دخل و تصرف کنند.
باتوجهبه اینکه آژانسها کمیسیون دریافت میکنند تا هزینههایشان را پوشش دهند، متأسفانه دولت قیمتها را افزایش داد. و اکنون بزرگترین مشکل را از خود سازمان هواپیمایی میبینیم که این موضوع را مدیریت نکرد و نتوانست جلو افزایش نرخ را بگیرد.
وی گفت: اینکه نرخ بعضی بلیتهای کشورهای همسایه افزایش چشمگیری یافته، بهدلیل این است که در دوران کرونا فعالیت آنها کمرنگ بوده و قیمت دلار نیز افزایش یافته است. همین امر باعث شده است بعد از مدتها شاهد قیمتهای جدید باشیم. برای مثال، یکی از شرکتهای هواپیمایی خارجی قیمتی نجومی برای بلیتش تعیین کرد، اما همین که شرکتی داخلی به آن خط هوایی وارد شد، قیمت انحصاری آن شرکت خارجی شکسته شد.
بهگفته دوایی، بعضی شرکتهای هواپیمایی خارجی در مشهد یکهتازند و قیمتها در انحصارشان است. آنها هر قیمتی که اعلام کنند، تعیینکننده است و همین باعث نارضایتی مردم و دفترهای هواپیمایی شده است.
وی درباره ظرفیت شرکتهای هواپیمایی داخلی برای ورود به پروازهای خارجی اظهار کرد: از مزایای ورود شرکتهای هواپیمایی داخلی به پروازهای خارجی، شکستهشدن قیمت و رفع انحصار قیمتی است. باتوجهبه اینکه تقاضا در بعضی مسیرها زیاد است و عرضه هم کم است، اگر این ظرفیت داخلی به خطوط هوایی خارجی وارد شود، مسلما قیمت شکسته میشود؛ اما متأسفانه رانت دست عدهای است و با وجود تقاضای ورود به پروازهای خارجی، به آنها فضا نمیدهند.