بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست ۱۰۰ قطعه زمین در بینالود به خانواده‌های دارای ۴ فرزند اختصاص یافت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: سیاست ما واگذاری اجرای برنامه‌های مناسبتی به مردم است به دنبال پذیرش سالانه ۴۰ هزار مددجوی زائر هستیم اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

هراس از اوج دوباره اُمیکرون در نوروز

  • کد خبر: ۱۰۰۹۱۳
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
هراس از اوج دوباره اُمیکرون در نوروز
۶ هزار تخت بیمارستانی برای بیماران کرونا در نوروز مشهد آماده شده است.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ پس از گذشت بیش از دو ماه از طغیان امیکرون در کشور و در آستانه عید نوروز و آغاز سفر‌های نوروزی، آن طور که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرده، آمار ابتلا و مراجعه سرپایی هشت روز و بستری‌ها چهارپنج روزی است که کاهشی شده و امیکرون روند نزولی به خودش گرفته است؛ روندی که البته با توجه به پیش‌بینی حضور بیش از تصور زائران در مشهد پس از دو سال، ممکن است دوباره افزایشی شود و حتی موج ششم را به موج هفتم متصل کند.

شواهد و سیاست گذاری‌ها نشان می‌دهد که امسال و با وجود همه خطر‌های پیش رو، ستاد ملی مقابله با کرونا قرار نیست سفر‌های نوروزی را ممنوع یا محدود کند و حالا دانشگاه علوم پزشکی مشهد خودش را برای نوروز و حضور خیل عظیم زائران آماده می‌کند. براساس آنچه دانشگاه اعلام کرده است، نظارت‌های بهداشتی در عید نوروز تشدید خواهد شد و تا امروز ۶۰۰۰ تخت بیمارستانی هم برای پانزده روز عید به حالت آماده باش درآمده اند.

تجمع‌ها در نوروز باید مدیریت شود

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشستی خبری با اشاره به آغاز روند کاهشی ابتلا به امیکرون در مشهد و استان گفت: امسال بعد از دو سال شاهد حضور زائران زیادی در مشهد خواهیم بود و این موضوع کمی نگران کننده است.

محمدعلی کیانی با بیان اینکه میزان تزریق دز سوم واکسن کرونا در استان باید بیشتر از این باشد، بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصمیم گیرنده اعمال محدودیت و ممنوعیت برای سفر‌ها نیستیم و در وضعیت کنونی وظیفه ما مدیریت این تجمع است که به موج بعدی منجر نشود. کرونا هنوز تمام نشده است و هیچ ضمانتی وجود ندارد که اگر از این موج راحت‌تر عبور کردیم، موج بعدی هم سبک باشد.
وی افزود: در میانه پایین موج هستیم و ساده انگاری به ایجاد موج سهمگین می‌انجامد. تکمیل واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باعث می‌شود که اگر قرار است موجی داشته باشیم، با فاصله دورتر باشد.

وظیفه ما نظارت و درمان است

وی با بیان اینکه ستاد استانی مقابله با کرونا برای نوروز وظایفی بر عهده سازمان‌ها گذاشته است و نظارت و درمان برعهده این دانشگاه است، تأکید کرد: برای تحویل سال گروه‌های مردمی زیادی فراخوان شده اند تا بر اجرا و رعایت‌های شیوه نامه‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی و خیابان‌های اطراف نظارت کنند. نظارت ما در عید نوروز سخت گیرانه خواهد بود و کسانی جریمه می‌شوند که قانون و شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنند. مردم مشهد و کسانی که به اینجا سفر می‌کنند، حتما شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و در مکان‌های شلوغ و پرتجمع از دو ماسک استفاده کنند.

کرونا هنوز تمام نشده است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با تأکید بر قرارگرفتن موج ششم در سراشیبی، گفت: در حال سپری کردن روز‌هایی هستیم که موج کنونی روبه کاهش است، اما زمانی با یقین می‌توانیم بگوییم که موج کرونا سپری شده است که آمار‌ها دست کم دو هفته کاهشی باشد. البته، چون ویروس کرونا رفتار عجیبی دارد، نمی‌توانیم با قاطعیت بگوییم که کرونا تمام شده است و بروز موج بعدی به رفتار ویروس و مردم بستگی دارد.
شاپور بدیعی ادامه داد: در موج ششم ۲۰ درصد از بستری‌های کرونایی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد غیربومی بودند. با وجود این، در این موج کرونا کمبود تخت نداشتیم.

واکسن نزده‌ها در صدر بستری شده‌ها

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد از افرادی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند، واکسیناسیون را تکمیل نکرده بودند، افزود: همین ماجرا برای فوتی‌های کرونایی در موج ششم هم اتفاق افتاد و واکسن نزده‌ها یا کسانی که فقط یک دز واکسن زده بودند، آمار فوتی زیادی داشتند. تعداد کسانی که واکسن دریافت کرده بودند و به علت ابتلا به کرونا بستری شدند، درمقابل چندهزار بستری واکسن نزده بسیار کم است و همان‌هایی هم که با وجود تزریق واکسن بستری شدند، زمانی به بیماری مبتلا شدند که هنوز مدت زیادی از تزریق واکسنشان نگذشته بود و سطح ایمنی مطلوبی در بدنشان ایجاد نشده بود.

آماده باش ۶۰۰۰ تخت برای نوروز

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به آمادگی کامل همه بخش‌های درمان دانشگاه در نوروز ۱۴۰۱، گفت: از ۲۶ اسفند تا ۱۴ فروردین آماده نوروز خواهیم بود و در این مدت ۱۴۰ درمانگاه خصوصی، بیست مرکز درمانی سطح ۲ و همه بیمارستان‌ها موظف شدند که خدمات نیمه اورژانس به مردم ارائه دهند و عمل‌ها و کار‌های درمانی غیرضروری را در این مدت تعطیل کنند. ۶۰۰۰ تخت بیمارستانی هم برای کرونا و غیر از آن پیش بینی شده است. چون در نوروز هم با کرونا باید دست وپنجه نرم کنیم و هم صدمات جاده‌ای را خواهیم داشت.

بدیعی در ادامه تصریح کرد: در این مدت اورژانس‌های بیمارستانی در اطراف حرم مستقر خواهند شد تا به مردم خدمات بدهند. ضمن اینکه آمبولانس‌هایی که مشکل فنی داشتند، تعمیر شدند تا به ناوگان ما در این مدت اضافه شوند.

وی با اشاره به اضافه شدن شانزده تخت ویژه کودکان به ظرفیت بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: یکی از مشکلات ما کمبود این تخت‌ها بود که با کمک وزارت بهداشت شانزده تخت ویژه کودکان به ظرفیت ما افزوده شد و در روز‌های آینده هم ۱۰ تا ۱۵ تخت دیگر به این مجموعه اضافه می‌شود. هر تخت ویژه کودکان نزدیک به ۲ میلیارد تومان هزینه دارد که تا امروز و برای آن شانزده تخت ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

نظارت‌های سخت گیرانه در نوروز

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست با تأکید بر الزام ثبت نام همه واحد‌های صنفی در سامانه «ایران من» گفت: فرایند و نحوه ثبت نام در این سامانه در چند روز آینده اعلام می‌شود، اما براساس دستوری که به معاونت بهداشت داده شده است، اگر واحد صنفی، اقامتی و... رفتار تهدیدآمیز داشته باشد، در مرحله اول اخطار داده می‌شود و در مرحله بعد پلمب خواهد شد. ضمن اینکه از سازمان‌هایی مثل صمت درخواست کردیم تا در نوروز در امر بازرسی از واحد‌های صنفی کمک کنند.

مجید جعفری نژاد افزود: همه مرخصی‌ها در معاونت بهداشت لغو شده و از نیرو‌های دیگر دانشگاه قرار است استفاده کنیم و به عنوان داوطلب آموزش‌های مربوط به بهداشت محیط را دریافت و در عید نوروز کارشان را آغاز کنند. برخورد‌های سخت گیرانه از ۱۰ روز آینده شروع می‌شود.
وی با اشاره به تمهیدات معاونت بهداشت برای تحویل سال ۱۴۰۱، ادامه داد: در روز تحویل سال سیصد نیروی بهداشت محیط در چهار خیابان پرتردد اطراف حرم حضور خواهند داشت و بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نظارت خواهند کرد.

هراس از اوج دوباره اُمیکرون در نوروز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->