جریمه چندهزار دلاری قلعه نویی و شاگردان| تلخی بی پایانِ باخت مقابل قطر نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران
سرخط خبرها

پایان مهلت فیفا به فدراسیون فوتبال ایران برای اساسنامه!

  • کد خبر: ۱۰۰۹۴۲
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
پایان مهلت فیفا به فدراسیون فوتبال ایران برای اساسنامه!
در حالی که مهلت فیفا به فدراسیون فوتبال ایران برای اصلاح اساسنامه این فدراسیون روز سه شنبه به پایان رسیده است، یک نماینده مجلس از احتمال تأیید این اساسنامه در سال آینده خبر داد!

به گزارش شهرآرانیوز؛ در حالی که مهلت فیفا به فدراسیون فوتبال ایران برای اصلاح اساسنامه این فدراسیون روز سه شنبه به پایان رسیده است، یک نماینده مجلس از احتمال تأیید این اساسنامه در سال آینده خبر داد! فدراسیون فوتبال ایران سال هاست که با چالش اساسنامه و تعریف حقوقی این فدراسیون مواجه است. در اساسنامه‌های قبلی فدراسیون فوتبال یک نهاد «عمومی غیر دولتی» تعریف شده بود. سال گذشته و پیش از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال، مجمع عمومی این فدراسیون اساسنامه جدید را با تعریف جدید و با تأکید بر «غیر انتفاعی غیر دولتی» برگزار کرد.

پایان مهلت فیفا

فیفا همان زمان به فدراسیون فوتبال ایران یک سال (تا ۱۰ اسفند۱۴۰۰) فرصت داد تا این تعریف را در اساسنامه جدید قرار دهد تا این فدراسیون به صورت مستقل و خارج از دخالت دولت و سایر سازمان‌ها کارش را انجام دهد. با این حال و با گذشت یک سال از تاریخ یاد شده، هنوز اتفاق جدیدی در این حوزه رخ نداده است. در زمان ریاست شهاب الدین عزیزی خادم (که اخیرا از ریاست فدراسیون عزل شد)، تلاش‌هایی برای جلب رضایت فیفا با تعریف جدید انجام شد.

اختلاف فدراسیون فوتبال و مجلس

غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی وقت رئیس فدراسیون فوتبال، با استناد به آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری، در نامه نگاری با فیفا اعلام کرده بود که این فدراسیون یک نهاد مستقل و غیر انتفاعی است: از سال۱۳۸۶ که بحث تعلیق فوتبال ایران مطرح شد، اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری را که در ۳۲ ماده بود، درباره فدراسیون فوتبال کنار گذاشتند و اساسنامه خاص منطبق با الزامات خاص آن زمان فیفا نوشتند. از آن زمان از اساسنامه آماتوری استفاده نکرده ایم. با توجه به آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری و یکسری دلایل دیگر معتقدیم که به تعهدمان عمل کرده ایم و غیر دولتی هستیم.
این اظهارات رفیعی، آتش اختلافات فدراسیون فوتبال با مجلس شورای اسلامی را شعله ور کرد و جنجال زیادی را در پی داشت.

داستان نامه فیفا به فدراسیون

در آن مقطع زمانی، انتشار بخشی از نامه ارسالی فیفا برای فدراسیون فوتبال برای اصلاح اساسنامه با استناد به آرای وحدت رویه دیوان عدالت هم خبرساز شد و اعتراض نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. فدراسیون فوتبال در خبر کوتاهی در سایت خود نوشته بود: فیفا با ارسال پیامی به فدراسیون ایران، مراتب تبریک خود بابت اقداماتی را که درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال با کمک مراجع ذی صلاح ملی انجام شده است،  اعلام کرد.  اما اصل نامه فیفا که بعد از عزل عزیزی خادم منتشر شد، نشان داد که فدراسیون فوتبال تمام محتویات نامه را اعلام نکرده است.

متن ارسالی فدراسیون جهانی فوتبال برای فدراسیون ایران به این شرح بود: تشکر فراوان برای ارسال این اطلاعات و تبریک بابت دستاوردی که با همکاری مراجع ملی تان نائل شده اید. خواهشمند است پس از کسب اطلاعات بیشتر درباره تصویب قانون پیشنهادی برای ورزش‌های آماتوری از سوی مجلس، ما را در جریان موضوع قرار دهید. در صورت نیاز به هرگونه کمک، در خدمت شما هستیم.
این نامه نشان می‌دهد که فدراسیون باوجود ارسال رأی دیوان عدالت، باید اساسنامه را در مجلس هم پیگیری می‌کرده است.

فدراسیون به دنبال خریدن زمان از فیفا

با برکناری عزیزی خادم و مشاور حقوقی اش، داستان اساسنامه فدراسیون فوتبال دوباره به خانه اول بازگشت. بعد از انتخاب میرشاد ماجدی به عنوان سرپرست فدراسیون فوتبال، این فدراسیون مجدد بحث تأیید اساسنامه در مجلس را در دستور کار قرار داد و تلاش کرد تا فیفا را برای گرفتن زمان بیشتر متقاعد کند. در آخرین موضع گیری رسمی فدراسیون فوتبال، احمدرضا براتی یکی از اعضای هیئت رئیسه به این موضوع اعتراف کرد و گفت: اساسنامه جدید فدراسیون سال گذشته و قبل از برگزاری انتخابات مورد تأیید رسمی و مکتوب فیفا قرار گرفت و متعاقبا در مجمع عمومی نیز به تصویب رسید. در عین حال مقرر بوده که مقررات ملی با همکاری دولت، مجلس، فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به کیفیتی اصلاح شود که شکل حقوقی فدراسیون از حمایت کامل و بدون ابهام قوانین ملی نیز بهره‌مند باشد.

تأیید اساسنامه به سال ۱۴۰۱ موکول می‌شود!

ارجاع دوباره اساسنامه فدراسیون فوتبال به مجلس در روز‌هایی صورت گرفت که تمام تمرکز نمایندگان روی تصویب بودجه کشور در روز‌های پایانی سال است. در این شرایط، قابل پیش بینی است که اساسنامه فدراسیون فوتبال با وجود تأکید فیفا، در اولویت کار نباشد و این موضوع بر پیچیدگی شرایط اضافه کند. محمدمهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش مجلس، در پاسخ به این سؤال که تکلیف مهلت فیفا به ایران چه می‌شود، گفت: فیفا می‌داند که فدراسیون فوتبال دچار تغییر و تحول شده است و قطعا مهلت می‌دهد تا مشکل حل شود. قرار شد فدراسیون فوتبال با کنفدراسیون فوتبال آسیا مکاتبه کند و وقت بگیرد تا اساسنامه بررسی و رفع ابهام شود. فروردین در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس می‌تواند در روز‌های پایانی سال اساسنامه را بررسی و اصلاح کند، گفت: امیدوارم با فراغ بال اساسنامه بررسی شود و می‌رود آن طرف سال! (در سال ۱۴۰۱ بررسی می‌شود)

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->