حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد گذری بر تاریخ انتشار نخستین نشریه‌های طنز در مشهد| تلخ و شیرین فکاهی نامه‌ها در ارض اقدس ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
سرخط خبرها

حمایت تمام‌عیار مدیریت‌ شهری از خیران حوزه زنان و کودکان

  • کد خبر: ۱۰۱۳۶۷
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
حمایت تمام‌عیار مدیریت‌ شهری از خیران حوزه زنان و کودکان
آسیب‌های اجتماعی گوناگون در دهه‌های گذشته به ویژه در حاشیه شهر مشهد توجه خاص به زنان آسیب دیده را مهم کرده است؛ موضوعی که مدیریت شهری در تلاش است تا با بهره گیری از مشارکت‌های مردمی و خیران، برخی آسیب‌های این حوزه را کم رنگ کند.

وثوقی | شهرآرانیوز؛ نقش زنان در تحکیم خانواده و بهبود محیط اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست. از این رو حمایت و توانمندسازی مادران به نوعی تضمین کننده سلامت جامعه و نسل‌های آینده است. آسیب‌های اجتماعی گوناگون در دهه‌های گذشته به ویژه در حاشیه شهر مشهد توجه خاص به زنان آسیب دیده را مهم کرده است؛ موضوعی که مدیریت شهری به عنوان حاکمیت محلی در تلاش است تا با بهره گیری از مشارکت‌های مردمی و خیران، برخی آسیب‌های این حوزه را کم رنگ کند.

در این راستا هم اکنون مقدمات ساخت و بهره برداری از دو مرکز برای توانمندسازی بانوان حاشیه شهر و قشر آسیب دیده در مشهد فراهم شده است. یکی از این مراکز با عنوان «مرکز کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی مادر و کودک» دو روز پیش در منطقه ۵ شهرداری مشهد کلنگ زنی شد.

در این زمینه رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرا و با بیان اینکه باید از ظرفیت شهر امام رضا (ع) استفاده شود و آسیب‌های حوزه زنان را با مشارکت مردم در قالب خیران دنبال کنیم، گفت: خیران زن در مشهد جایگاه ویژه‌ای دارند و مشارکت آن‌ها در فعالیت‌های خیرخواهانه قاعده‌ای ماندگار در مشهد است و بعد از خانم «گوهرشاد» تاکنون خیران زن زیادی به این عرصه وارد شده اند.

فاطمه سلیمی با بیان اینکه آماده ایم از خیران این حوزه حمایت کنیم، افزود: در مشهد به هر شکلی که بتوانیم، باید به کاهش آسیب‌های شهر کمک کنیم. یکی از جلوه‌های آن فعالیت خیران به ویژه در حوزه زنان و کودکان است. خیران زیادی برای رسیدگی به این اقشار آسیب پذیر اعلام آمادگی کرده اند.

وی با تأکید بر اینکه خیران خارج از کشور این آمادگی را دارند تا برای حوزه زنان گام‌هایی بردارند، ادامه داد: نهاد‌های متولی باید امور را برای ورود خیران به این حوزه تسهیل کنند و همه مجموعه‌های مدیریت شهری پای کار فعالیت این خیران باشند تا پروژه به بهره برداری برسد.

زمین و پروانه با شهرداری، ساخت با خیران

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه ساخت دو مرکز برای توانمندسازی بانوان به همت خیران شهریار پیگیری شده است، گفت: نحوه مشارکت شهرداری و خیران به این شکل است که زمین و پروانه را شهرداری و ساخت را خیران انجام می‌دهند.

وی اضافه کرد: یکی از این مرکز‌ها در خیابان حر واقع شده است که مراحل نهایی ساخت را سپری می‌کند. این مرکز ویژه توانمندسازی زنان در حاشیه شهر است و دومین مرکز به تازگی کلنگ زنی شده و قرار است در حوزه توانمندسازی زنان آسیب دیده به مادر و کودک توجهی ویژه داشته باشد.

سلیمی با اشاره به اینکه خیر این مرکز حدود ۳۵ میلیارد تومان برای ساخت این مرکز پیش بینی کرده است، افزود: اقدامات مرکز مادر و کودک با همکاری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد و ستاد خیران شهریار برنامه ریزی شد و امیدواریم طبق برنامه‌هایی که مدیر این پروژه اعلام کرده است، اجرای این پروژه جامع ظرف دوسال در زمینی به مساحت ۱۰ هزار مترمربع به بهره برداری برسد.

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه یک بخش از این مرکز گلخانه است که به توانمندسازی در حوزه کشاورزی می‌پردازد، تصریح کرد: بحث اشتغال و کارآفرینی در اولویت اقدامات این دو مرکز است و فعالیت‌های دیگر این مراکز بر اساس نظر خیران و هیئت امنا و نیازسنجی‌های مختلف تعیین و پیگیری می‌شود تا این افراد به چرخه اقتصاد متصل شوند.

وی بیان کرد: برنامه‌ای شش ماهه برای حضور و توانمندسازی زنان آسیب دیده در این مرکز پیش بینی شده است تا علاوه بر اسکان این زنان با هدایت و مشورت به آن‌ها در حوزه‌های مختلف این افراد به عنوان فردی سالم به جامعه بازگردند.

سلیمی ادامه داد: در طراحی ساخت این مجموعه به شکلی برنامه ریزی شده است که مردم بتوانند از فروشگاه ها، فضای تفریحی آبی و زمین‌های ورزشی این مرکز استفاده کنند.

عضو شورای اسلامی شهر با تأکید بر اینکه علاوه بر ساخت این مراکز، نحوه بهره برداری برای استفاده بهینه از مجموعه‌های فرهنگی موضوعی است که نیاز به توجه جدی دارد، گفت: مدیریت شهری علاوه بر کمک در ساخت این مرکزها، باید برای بهره برداری از آن‌ها دل سوزی کند. در این راستا در کنار این افراد خواهیم بود تا این مرکز به اهداف خود نائل شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مشکلات اجتماعی زیادی در حاشیه شهر داریم، رویکردمان این است که مکان‌هایی برای رسیدگی به مشکلات زنان در حاشیه شهر پیش بینی کنیم تا علاوه بر دسترسی مناسب برای این افراد، بتوانیم محیطی را که سبب آسیب‌های اجتماعی برای زنان و کودکان شده است، به فرصتی برای بهبود وضعیت این افراد تبدیل کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->