معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴
سرخط خبرها

استقبال خوب هنردوستان مشهدی از نمایشگاه «هراتِ جان» + عکس

  • کد خبر: ۱۰۳۰۵۷
  • ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
استقبال خوب هنردوستان مشهدی از نمایشگاه «هراتِ جان» + عکس
موزه بزرگ خراسان در پارک کوهسنگی مشهد این روزها میزبان نمایشگاهی از آثار هنری و صنایع دستی هنرمندان افغانستانی با عنوان «هراتِ جان» است، نمایشگاهی که با استقبال هنر دوستان مشهدی روبرو شده است.

یاسمین پروانی | شهرآرانیوز؛ نوروز یکی از کهن‌ترین جشن‌های برجای مانده از دوران باستان و یکی از آیین‌های برجسته در جفرافیای فرهنگی زبان فارسی است. فرصتی که طبیعت در اختیار فارسی‌زبانان جهان و دوست داران طبیعت در نقاط مختلف دنیا قرار داده تا همگرایی را جشن بگیرند.

در این میان ایران، افغانستان و تاجیکستان سه کشور دوست، برادر و همزبان در طول سالیان دراز تلاش کرده‌اند تا با تکیه بر نوروز و میراث کهن زبان فارسی بهار طبیعت را جشن بگیرند و همگام با زمین خود را برای سالی نو آماده کنند.

قصه مشهد و هرات اما با دیگر شهرهای حوزه جغرافیایی زبان فارسی متفاوت است، این دو شهر در طول قرن‌های متمادی همچون در خواهر تنی در کنار یکدیگر و هم گام باهم در جهت اعتلای ارزش‌ها کوشیده‌اند.

استقبال خوب هنر دوستان مشهدی از نمایشگاه «هراتِ جان» + عکس


اینجا ببینید: گزارش تصویری نمایشگاه هنرمندان هراتی در مشهد


آغوش باز مشهد به روی هنرمندان هراتی

این روزها هم طبیعت جامه نو به تن کرده، مشهد با آغوشی باز و مهربان میزبان نمایشگاهی از آثار هنرمندان هراتی با عنوان «هراتِ جان» است.

برپایی این نمایشگاه در شهر مشهد آن هم در ایام نوروز فرصتی را فراهم کرده تا زائران و مجاوران حریم رضوی بتوانند با تبحر و هنر والای هنرمندان افغانستانی در زمینه مینیاتور، نقاشی و تهذیب آشنا شوند و فرصتی برای توسعه هر چه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی دو کشور فراهم شود.

استقبال خوب هنر دوستان مشهدی از نمایشگاه «هراتِ جان» + عکس

۲۰هنرمند هراتی به مشهد آمدند | استقبال از نمایشگاه بی‌نظیر بود

وحیدالله سلطانی؛ رییس هیئت اعزامی و تیم فرهنگی هرات در این نمایشگاه در گفت‌وگو با شهرآرانیوز با بیان اینکه در این نمایشگاه ۲۰نفر از هنرمندان هراتی آثار خود را برای نمایش به مشهد آورده‌اند گفت: در این نمایشگاه آثاری مثل صنایع پوست و چرم، زیور آلات سنگی، هنر مینیاتور، نقاشی، خوشنویسی و هنر تهذیب برای بازدید هنردوستان ایرانی به نمایش گذاشته شده است.

وی ادامه داد: هدف از برگزاری نمایشگاه ایجاد ارتباط بین هنرمندان ایرانی و افغانستانی و همچنین ایجاد ارتباط بین آثار هنری فاخر افغانستان با مخاطبان هنردوست ایرانی است.

استقبال خوب هنر دوستان مشهدی از نمایشگاه «هراتِ جان» + عکس

این هنرمند هراتی افزود: خوشبختانه استقبال از این نمایشگاه دور از تصور ما بوده و امیدواریم بتوانیم در آینده میزبان هنرمندان ایرانی در هرات باشیم.

وی ادامه داد: به نظر من دلیل استقبال بازدیدکنندگان ایرانی از صنایع دستی افغانستان در این نمایشگاه ریشه مشترک ما با برادران و خواهران ایرانی ما است، این دو کشور بیشتر از هر همسایه دیگری به هم نزدیک هستند، ما زبان، تاریخ، فرهنگ و دین مشترک داریم و همه این‌ها باعث نزدیکی بیش از پیش ما و ایرانی‌ها به یکدیگر است.

سلطانی علاقه‌مندی مردم ایران و آشنایی آنها با آثار هنری و تاریخی همسایه شرقی‌شان از نتایج اثربخش این نمایشگاه دانست و گفت: زمانی که بازدید کنندگان در این نمایشگاه صنایع دستی و هنری، نمایش‌های زنده هنرمندان هراتی و عکس‌هایی از جاذبه‌های گردشگری هرات را دیدند، شیفته شدند و از علاقه‌شان برای سفر به هرات گفتند و این اتفاق مبارکی است.

استقبال خوب هنر دوستان مشهدی از نمایشگاه «هراتِ جان» + عکس

این هنرمند هراتی درباره ضرورت برپایی این نمایشگاه در مشهد گفت: ایران و افغانستان مشترکات و تعلقات تاریخی بسیاری با یکدیگر دارند و برپایی این نمایشگاه کمک کرد این تعلقات تازه شوند و فرصتی برای توسعه فعالیت های فرهنگی فراهم شود.

نمایشگاه هراتِ جان تا روز هفتم فروردین آماده میزبانی از بازدیدکنندگان است. شایان ذکر است، این اولین نمایشگاه صنایع دستی و آثار هنری هرات در مشهد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->