ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (۱ اردیبهشت) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید حریق در یک مهمانپذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند به‌صدا‌درآمدن زنگ‌خطر شیوع آبله‌مرغان، سرخک و آنفلوانزا در خراسان‌رضوی افزایش دوبرابری زندانیان مهریه و پرونده‌های قضایی در پی گران‌شدن سکه احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت
سرخط خبرها

خطر شیوع سرخک در خراسان رضوی چقدر جدی است؟

  • کد خبر: ۱۰۴۲۶۸
  • ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
خطر شیوع سرخک در خراسان رضوی چقدر جدی است؟
در روز‌های گذشته اخبار و گزارش‌هایی از ورود «سرخک» به برخی مناطق کشور گزارش شده است و هشدار‌هایی نسبت به احتمال شیوع این بیماری در کشور داده شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شیوع بیماری سرخک در برخی از کشور‌های همسایه و گزارش‌هایی از ورود بیماری به برخی استان‌های کشور نگرانی‌هایی از احتمال ورود این بیماری به خراسان رضوی را ایجاد کرده است. با این حال مسئولان بهداشتی استان با اشاره به واکسیناسیون گسترده سرخک در استان و تهمیدات اندیشیده شده در مرز‌ها معتقدند در حال حاضر خطری جدی استان را تهدید نمی‌کند.

سرخک یکی از شایع‌ترین بیماری‌های واگیر و حاد تنفسی در سنین زیر ۵ سال است. این بیماری ویروسی بیشتر در فصل بهار بروز و ظهور پیدا می‌کند. بیماری سرخک از طریق تماس مستقیم و غیرمستقیم با ترشحات دستگاه تنفس انتشار می‌یابد. افراد آلوده به ویروس می‌توانند از ۴ روز قبل تا ۷ روز بعد از ظاهر شدن ضایعات پوستی بیماری را انتقال دهند. دوره نهفته این بیماری ۱۰ تا ۱۴ روز است. این بیماری می‌تواند کشنده باشد؛ به همین منظور تزریق دو نوبت واکسن سرخک (MMR) در دو مقطع زمانی ۱۲ و ۱۸ ماهگی می‌تواند کودکان را از ابتلا به این بیماری مصون نگه دارد.

در روز‌های گذشته اخبار و گزارش‌هایی از ورود «سرخک» به برخی مناطق کشور گزارش شده است و هشدار‌هایی نسبت به احتمال شیوع این بیماری در کشور داده شده است. دلیل عمده ورود این ویروس به ایران شیوع آن در کشور‌های همسایه است. در این شرایط خطر ورود سرخک به خراسان رضوی به دلیل همجواری با کشور‌های همسایه بیشتر احساس شده و عملا استان در مرض شیوع این بیماری قرار گرفته است.

در این راستا با دکتر محمدحسن اعلمی، فوق تخصص کودکان و نوزادان در مشهد، گفت‌وگویی داشتیم، وی در این خصوص در گفتگو با شهرآرانیوز، اظهار کرد: بیماری سرخک سرایت فوق‌العاده‌ای دارد و بیشتر در افرادی دیده می‌شود که واکسیناسیون کاملی ندارند یا دو نوبت واکسن سرخک را دریافت نکرده‌اند.

وی افزود: افرادی که دو نوبت واکسن سرخک را دریافت کرده باشند در برابر این بیماری ایمنی بالاتری دارند و اگر هم مبتلا شوند بیماری خفیف خواهد بود.

این فوق تخصص کودکان و نوزادان تاکید کرد: علائم این بیماری حاد و به صورت تب بالا، قرمزی چشم، بثورات پوستی، کند شدن تعداد تنفس، سرفه، ترشح و گرفتگی بینی است.

وی با تأکید بر لزوم واکسیناسیون کامل نوزادان در برابر این بیماری، تصریح کرد: اگر در همه‌گیری سرخک قرار داشته باشیم کودکان می‌توانند از ۶ ماهگی به بعد واکسن دریافت کنند که خوشبختانه کشور ما در این شرایط قرار ندارد. متأسفانه در حال حاضر در کشور همسایه همه‌گیری سرخک ایجاد شده و موارد ابتلا به این بیماری افزایش یافته است.

اعلمی تاکید کرد: در کودکانی که سو تغذیه دارند و دچار کمبود ویتامین A هستند این بیماری شدیدتر ایجاد می‌شود. بر این اساس یکی از راه‌های درمان‌های این بیماری دریافت ویتامین A است که با مقدار بالا تجویز می‌شود.

وی با اشاره به عوارض این بیماری گفت: بیماری سرخک گاهی ممکن است ریه را درگیر کند و بدن را برای گرفتن بیماری‌های عفونی مستعد کند. همچنین سرخک سیستم عصبی مرکزی، عضله قلب و کبد را نیز درگیر می‌کند.

فوق تخصص کودکان و نوزادان خاطرنشان کرد: خوشبختانه پوشش واکسیناسیون ایران با همت مرکز بهداشت در شرایط قابل قبولی است. موارد مثبت سرخک بیشتر در افرادی مشاهده شده که واکسیناسیون کامل نداشته‌اند یا در تماس با افرادی از کشور‌های همسایه بودند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه تاکنون در بیمارستان‌های خراسان رضوی مراجعه‌ای در خصوص ابتلا به بیماری سرخک نداشته‌ایم، اما در کل کشور حدود ۱۶۵ نفر مبتلا به سرخک شناسایی شده‌اند. علت اصلی نگرانی ما از این بیماری همه‌گیری کشور همسایه است که ممکن است وارد ایران شود.

همچنین دکتر سیدجواد حسینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت‌وگویی در گفتگو با شهرآرانیوز، اظهار کرد: واکسیناسیون سرخک با نام MMR شامل سه واکسن سرخک، سرخجه و اوریون است که در سن ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودک تزریق می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: موردی از ابتلا به سرخک در بین جمعیت ایرانی و بومی تحت پوشش این دانشگاه از ابتدای سال گذشته تاکنون مشاهده نشده است. تنها ۲ مورد ابتلا به سرخک در سال گذشته در مشهد و در بین ۲ کودک تبعه افغانستان ثبت شده است و پس از مشاهده این ۲ مورد مثبت سرخک، تمام کودکان و افراد در ارتباط با این کودکان، تحت بررسی قرار گرفت و در صورت نیاز واکسینه شدند که خوشبختانه آزمایش‌های همه آن‌ها از نظر ابتلا به سرخک منفی بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد دلیل ابتلا به سرخک را در کشور‌های همجوار عدم پوشش‌دهی مناسب واکسیناسیون دانست و گفت: در حال حاضر پوشش واکسیناسیون بیماری سرخک در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹۶ درصد است که این درصد، درصد قابل قبولی است.

حسینی افزود: برای پیشگیری از شیوع بیماری سرخک در مبادی ورودی کشور به افرادی که وارد ایران می‌شوند از ۹ ماه تا ۴۰ سال واکسن سرخک تزریق می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->