آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

انتقاد از واکسیناسیون دانش آموزان نیشابوری در شرایط قرمز

  • کد خبر: ۱۰۴۲۷۸
  • ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
انتقاد از واکسیناسیون دانش آموزان نیشابوری در شرایط قرمز
معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور همزمان با استمرار شرایط قرمز کرونایی در این شهر، از روند واکسیناسیون دانش آموزان انتقاد کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، عصمت تقی‌آبادی  عنوان کرد: سیر افزایشی بیماران سرپایی و بیماران بستری در هفته دوم فروردین و همچنین هفته سوم و بعد از تعطیلات نوروز نسبت به هفته اول فروردین نیشابور را در وضعیت قرمز قرار داد.

وی اظهار کرد: علاوه بر افزایش دورهمی‌ها و دید و بازدیدها در ایام نوروز و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیشابور مسیر تردد زائران امام رضا(ع) است و در ایام نوروز حدود پنج میلیون زائر از نیشابور تردد کردند که همه این‌ها در تغییر رنگ نیشابور تاثیرگذار بوده و در پایان تعطیلات شهرستان نیشابور در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت.

افزایش قابل‌توجه بیماران سرپایی بعد از تعطیلات نوروز

تقی‌آبادی افزود: در زمینه بیماران سرپایی در هفته اول فروردین میانگین مراجعات روزانه به مراکز منتخب کرونا بین ۱۷ تا ۱۸ نفر بود که این آمار در هفته دوم تعطیلات با افزایش حدود ۱۰۰ درصدی به ۳۷ تا ۳۸ نفر رسید.

وی ادامه داد: میزان میانگین روزانه تعداد بستری‌ها در هفته اول فروردین ماه نیز ۲۲ نفر بود که این میزان در هفته دوم به ۲۹ نفر رسید؛ یعنی تعداد بستری‌ها حدود ۱۴ درصد نسبت به هفته اول رشد داشته است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهرستان در حال حاضر بین ۴۸ تا ۵۰ درصد گزارش شده، گفت: بعد از تعطیلات نوروز و از ۱۴ فروردین به بعد افزایش قابل‌ توجهی در تعداد بیماران سرپایی داشتیم و این آمار نسبت به ایام نوروز چهار برابر شده است.

تقی‌آبادی یکی از علل افزایش بیماران سرپایی در روزهای اخیر را عدم مراجعه بیماران در ایام تعطیلات ذکر کرد و گفت: تعدادی از کسانی که الان به مراکز کرونا مراجعه می‌کنند، بعضا در ایام نوروز هم علامت‌دار بوده‌اند اما به هر دلیلی در ایام تعطیلات مراجعه نکرده‌اند و در حال حاضر آمار بیماران سرپایی افزایشی است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور به نقش موثر واکسیناسیون در کاهش بستری و فوت ناشی از کرونا اشاره و تصریح کرد: از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ تا تاریخ ۱۷ فروردین ماه ۱۱ نفر در نیشابور بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند که ۵۰ درصد این افراد کسانی بودند که واکسن تزریق نکرده بودند؛ همچنین میانگین سنی این فوتی‌ها به طور کل ۶۴ سال بود اما میانگین سنی در افرادی که واکسن زده بودند، بالای ۷۰ سال بود و ۶۰ درصد این افراد واکسینه شده هم بیماری زمینه‌ای داشتند.

وی خاطرنشان کرد: درست است که تزریق واکسن در کاهش ابتلا هم موثر است اما هدف اصلی از تزریق واکسن کاهش تعداد فوتی‌ها و کاهش بستری‌هاست که با مقایسه آمار فوتی‌ها و بستری‌های مربوط به پیک ششم با آمار پیک‌های قبلی این تأثیر کاملا مشهود است و بعد از تزریق واکسن کاهش فوتی‌ها و بستری‌ها که مورد انتظار بود اتفاق افتاد.

شاخص واکسیناسیون دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی نیشابور درصد قابل قبولی نیست

تقی‌آبادی با توجه به بازگشایی مدارس در روزهای اخیر در رابطه با میزان واکسیناسیون دانش‌آموزان گفت: درصد پوشش واکسیناسیون در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال که مقاطع متوسطه اول و دوم هستند، شاخص خوبی است و این گروه سنی بنا بر آمار منتشر شده تا تاریخ ۱۸ فروردین ماه ۹۴ درصد دوز اول و ۸۲ درصد دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور میزان پوشش واکسیناسیون گروه سنی پنج تا ۱۲ سال را که دانش‌آموزان مقطع ابتدایی هستند، پایین دانست و در این زمینه گفت: علی‌رغم بازگشایی مدارس متاسفانه از نظر درصد پوشش واکسیناسیون گروه سنی دانش‌آموزان شاخص خوبی نداریم و فقط ۱۹ درصد این گروه سنی دوز اول و حدود ۶ درصد دوز دوم را تزریق کرده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نگرانی‌هایی در شهرستان درباره وقوع پیک هفتم وجود دارد، توضیح داد: با توجه به تعطیلات نوروز، سفرهای نوروزی، دید و بازدیدها و دور همی‌های خانوادگی بروز پیک هفتم و به خصوص افزایش آمار بیماران سرپایی در روزهای آینده نه تنها در نیشابور که در سایر شهرستان‌ها دور از انتظار نیست و قطعا در از نظر تعداد بیماران سرپایی شاهد افزایش خواهیم بود.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر مدارس حضوری است و این بازگشایی مدارس دستور ستاد ملی کروناست و امکان تصمیم‌گیری به صورت منطقه‌ای وجود ندارد و از طرفی شاخص واکسیناسیون در کودکان مقاطع ابتدایی شاخص قابل قبولی نیست، خواهشی که از والدین داریم، این است که چنانچه برای تزریق واکسن کودکان گروه سنی پنج تا ۱۲ سال هنوز مراجعه نکرده‌اند، هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

در واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۲ سال تاکنون عوارض جدی گزارش نشده است

وی افزود: به منظور افزایش پوشش واکسیناسیون پویشی با همکاری آموزش و پرورش در سطح شهرستان با عنوان «مدرسه، واکسن، سلامتی» راه‌اندازی کردیم و بر اساس این پویش این آمادگی از سوی معاونت بهداشت وجود دارد که تیم‌های سیار به مدارس اعزام شود و واکسیناسیون دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در مدارس انجام شود اما لازمه آن همکاری والدین با این پویش است که چه به صورت حضوری هنگام تزریق واکسن فرزندشان و یا با امضای رضایت‌نامه مبنی بر موافقت با واکسیناسیون فرزندان‌شان که اگر والدین همکاری لازم را داشته باشند، قطعا شاخص واکسیناسیون کودکان پنج تا ۱۲ سال با سرعت یشتری ارتقا خواهد یافت و در زمینه بازگشایی مدارس نگرانی نخواهیم داشت.

تقی‌آبادی در مورد نگرانی بعضی از والدین در رابطه با عوارض واکسن گفت: واکسن‌هایی که در گروه سنی پنج تا ۱۲ سال تزریق می‌شود، واکسن سینوفارم و پاستوکووَک است که هر ۲ این واکسن‌ها برای این گروه سنی تاییدیه دارد و واکسن سینوفارم با توجه به فرمول ساختش که ویروس غیرفعال است، کمترین عوارض را دارد.

وی تاکید کرد: در ۱۹ درصدی که تاکنون در این گروه سنی واکسن را دریافت کرده‌اند، خوشبختانه هیچگونه عوارض جدی گزارش نشده است؛ بنابران والدین با خیال راحت نسبت به تزریق واکسن کودکان‌شان اقدام کنند.   

۴۵.۵ درصد جمعیت نیشابور سه دوز واکسن را دریافت کرده‌اند

وی در رابطه با درصد پوشش واکسیناسیون در شهرستان نیشابور گفت: تقریبا ۴۵.۵ درصد جمعیت نیشابور دوز سه واکسن را تزریق کرده‌اند که این درصد هم درصد قابل قبولی نیست و لازم است که به منظور ایمنی بیشتر همشهریان نسبت به تکمیل واکسیناسیون اقدام کنند.

بنا بر آخرین آمار منتشر شده از سوی دانشکده علوم پزشکی نیشابور در تاریخ جمعه ۱۹ فروردین ماه در حال حاضر ۳۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های نیشابور بستری هستند که ۶ نفر در بخش ICU مراقبت‌های ویژه را دریافت می‌کنند.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون کل فوتی‌های نیشابور ۱۶۸۴ نفر هستند که علت قطعی فوت ۱۰۰۸ نفر از آن‌ها کرونا و علت فوت ۶۷۶ نفر نیز مشکوک به کرونا اعلام شده است.

در آخرین به روزرسانی از سوی وزارت بهداشت نیشابور همچنان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->