ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم
سرخط خبرها

سرخک در کمین مشهد

  • کد خبر: ۱۰۴۸۵۷
  • ۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۱
سرخک در کمین مشهد
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مواردی از بیماری سرخک در شهر پیدا شده و برای همین واکسیناسیون اتباع ساکن مشهد و ایرانیان زیر پنج سال آغاز شده است تا از چرخش این بیماری و بومی شدن آن جلوگیری شود.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ درحالی که هنوز مشغول دست وپنجه نرم کردن با همه گیری کرونا هستیم و همچنان خبری از پایان این بیماری نیست، پای سرخک که یکی از بیماری‌های مسری دنیاست، به ایران باز شده و زنگ خطر شیوع این بیماری در کشور و به ویژه در استان‌های شرقی همسایه با پاکستان و افغانستان به صدا درآمده است. آن طور که وزارت بهداشت اعلام کرده، شیوع سرخک در همسایگان شرقی مان و افزایش مراودات و ورود اتباع این کشور‌ها به ایران، باعث شده است تا مواردی از این بیماری در شهر‌های مختلف پیدا شود.

این اتفاق در حالی رخ داده است که خرداد سال ۱۳۹۸ سازمان بهداشت جهانی گواهی حذف و ریشه کنی سرخک برای ایران را صادر کرد. با این همه، ۱۹ فروردین کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت، از شناسایی ۱۶۴ مورد سرخک در کشور خبر داد. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم می‌گوید که مواردی از این بیماری در شهر پیدا شده و برای همین واکسیناسیون اتباع ساکن مشهد و ایرانیان زیر پنج سال آغاز شده است تا از چرخش این بیماری و بومی شدن آن جلوگیری شود.

سیدجواد حسینی در نشست خبری درباره آخرین وضعیت شیوع و واکسیناسیون سرخک در مشهد با تأکید بر درگیری کشور و به ویژه خراسان رضوی با دو ویروس عفونی، گفت: با دو بیماری کرونا و سرخک درگیر هستیم. در کرونا وضعیت سینوسی است؛ یک روز شاهد کاهش آمار هستیم و روز دیگر روند ابتلا و بستری افزایشی می‌شود، اما همچنان امیدواریم روند کاهشی شدن ادامه یابد. در ماجرای بیماری سرخک هم از ابتدای فروردین این مسئله در مشهد و استان جدی شد و فعالیت‌هایی برای جلوگیری از گسترده ترشدن این بیماری آغاز شد.

سرخک سه سال پیش ریشه کن شده بود!

وی ادامه داد: ایران سه سال است که برای حذف سرخک بومی از سازمان بهداشت جهانی گواهی نامه گرفته است، اما این به معنی صفرشدن تعداد مبتلایان سرخک نیست.

از لحاظ مراوداتی که با همسایه‌های شرقی داریم و شیوع سرخک در آن کشور‌ها امکان ورود این بیماری به ایران وجود دارد و اگر ویروس واردشده به کشور بیش از یک سال چرخش داشته باشد، بیماری بومی ما خواهد شد.

کودکان زیر ۵ سال، در معرض خطر

وی با اشاره به علائم بیماری سرخک افزود: سرخک یکی از بیماری‌های عفونی و مسری است. دوره نهفتگی اش حدود دو هفته است و کسی که در معرض آن باشد و فردی با بیمار مراوده داشته باشد، به آن مبتلا می‌شود. سرخک با تب چهل درجه خودش را نشان می‌دهد و بعد از آن بثورات جلدی و لکه‌های قرمز در بدن گسترش پیدا می‌کند و همراه آن سرفه و آب ریزش بینی هم آغاز می‌شود.

البته سرخک مرگ ومیر کمی دارد و بیشترین گروه سنی که دچار این بیماری می‌شوند، کودکان زیر ۵ سال و ۵ تا ۱۰ سال هستند.

همه اتباع واکسینه می‌شوند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه واکسیناسیون علیه سرخک از مدتی پیش آغاز شده است، گفت: حدود ۹۶ درصد از جمعیت هدف واکسن سرخک را در ایران تزریق کرده اند که این عدد از معیار‌های جهانی بالاتر است، ولی با توجه به وضعیت شیوع این بیماری در همسایه‌های شرقی، واکسیناسیون باید گسترده‌تر شود.

اکنون به گروه سنی ۹ ماه تا ۴۰ سال که به ایران وارد می‌شوند، واکسن سرخک تزریق می‌شود. اتباعی هم که از قبل در کشور ما حضور داشته اند، در گروه سنی ۹ ماه تا ۳۰ سال برای دریافت واکسن سرخک باید به مراکز بهداشت مراجعه کنند. واکسیناسیون سرخک برای اتباع و ایرانی‌ها رایگان است.

۳۰ هزار نفر باید واکسن دریافت کنند

حسینی تصریح کرد: این واکسن در برنامه واکسیناسیون نوزادان ایران در ۱۲ و ۱۸ هفتگی تزریق می‌شود، اما اکنون خانواده‌هایی هستند که فرزندان زیر پنج سالشان هم این واکسن را دریافت نکرده اند و باید برای تزریق حتما به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

وی در ادامه از لزوم تزریق واکسن به بیش از ۳۰ هزار نفر در استان خبر داد و گفت: بیش از ۶ هزار نفر برای تزریق دز اول واکسن سرخک و ۲۶ هزار نفر نیز برای دریافت دز دوم باید به مراکز بهداشت مراجعه کنند.

مراکز سفید ویژه واکسیناسیون

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد شیوع کرونا و ترس خانواده‌ها از ابتلا به این بیماری در مراکز بهداشت را دلیل تأخیر در واکسیناسیون کودکان دانست و افزود: با توجه به وضعیت کرونا، بعضی از خانواده‌ها برای تزریق واکسن بچه‌ها تأخیر داشتند و برای این کار مراجعه نکردند، اما ۳۴۷ پایگاه بهداشت و ۲۳۱ مرکز جامع خدمات سلامت در اصطلاح سفید هستند و بیمار کرونایی در آن‌ها پذیرش نمی‌شود.

به همین دلیل خطری خانواده‌ها را تهدید نمی‌کند و درخواست می‌کنم اگر تا امروز واکسن سرخک برای فرزندانشان تزریق نشده است، با مراجعه به این مراکز این کار را انجام بدهند.

۳ مورد ابتلا به سرخک ثبت شده است

حسینی درباره آخرین آمار ابتلا به سرخک در مشهد و استان نیز بیان کرد: سال ۱۴۰۰ دو مورد و در سال ۱۴۰۱ هم یک مورد ابتلا به سرخک داشتیم که از خارج کشور وارد شده بودند و هر سه درمان شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->