واکنش افغانستانی‌ها به وعده صادق؛ خوش‌آمدی قهرمان ایرانی! ویدئو | آغاز تجارت ریلی طالبان با کمک ایران تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و بحرین در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و کویت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) | اولین امتیاز افغانستان در جام ملت‌ها سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: می‌رویم که کویت را شکست دهیم پخش زنده بازی افغانستان و کویت در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (یک اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل
سرخط خبرها

غفران بدخشانی: حمله به کنسولگری ایران در هرات دشمنی پشتونیسم با فارسی‌زبانان است

  • کد خبر: ۱۰۵۰۹۶
  • ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
غفران بدخشانی: حمله به کنسولگری ایران در هرات دشمنی پشتونیسم با فارسی‌زبانان است
شاعر و نویسنده نام‌آشنای افغانستانی با بیان اینکه حمله به کنسولگری ایران در هرات نقشه‌ای از پیش تعیین شده دارد، گفت: ما حاضر نیستیم به‌دلیل این بیدادها، ریشه مشترک، فرهنگ مشترک و زبان مشترکمان را انکار کنیم و خدای‌ناخواسته دشمن یکدیگر شویم.

فریبا قلی‌زاده | شهرآرانیوز؛ غفران بدخشانی، نویسنده و شاعر افغانستانی، معتقد است حمله به کنسولگری ایران در هرات کاری سازمان‌یافته است.

او درباره چرایی بروز این اتفاق به شهرآرانیوز گفت: «دشمنی سیاسی افغانستان یا پشتونیسم با ایران موضوعی سابقه‌دار است. در دوران حکومت حامد کرزی شاهد بودیم که چقدر تأکید بر حفظ به‌گفته خودشان، مسائل ملی بود. به همین بهانه‌ها نگارستان ملی را به گالری ملی تبدیل کردند، چندین‌بار لوحه‌های دانشگاه بالا و پایین شدند و سر واژه پوهنتون و دانشگاه بسیاری از جوانان ما کشته یا زندانی شدند. درنهایت واژگانی مانند پوهنتون را زیر نام اصلاحات ملی وارد قانون اساسی کردند. از زمان ظاهرشاه به این طرف، دشمنی با فرهنگ و زبان فارسی و هرچیزی که می‌تواند در برابر این هویت تازه‌تشکیل‌شده افغانی و هویت کاذب افغانی بر مردمان افغانستان قرار بگیرد، همواره جریان داشته است و همچنان ادامه دارد. اما دلیل اینکه چرا افغان‌ها حالا چنین کاری می‌کنند (حمله به کنسولگری) به باور من به‌علت انتقال توجه از بیداد درونی به مسئله‌ای بیرونی است.»

طالبان در تلاشاند توجه مردم را از ظلم و بیدادهای درونی به مسائل بیرونی جلب کنند

این شاعر و نویسنده افغانستانی ادامه داد: «انتقال توجه از بیداد درونی به مسئله‌ای بیرونی، به این معناست که در چند ماه گذشته تاجیک‌کشی و هزاره‌کشی (در افغانستان) به اوج خود رسیده است و به‌دلیل اینکه طالبان توجه مردم را از ظلم و بیدادهای درونی به مسئله‌ای بیرونی جلب کنند، موضوع مهاجران را بزرگ می‌کنند تا کمتر کسی به بیدادهای درون افغانستان توجه کند، وگرنه چگونه است که مردمی در هرات به‌دلیل ستم به هم‌نوعشان در ایران حاضرند دروازه کنسولگری را به آتش بکشند؟! چرا وقتی در پنجشیر، بامیان، پروان و کابل ناخن جوان تاجیک و هزاره را می‌کشند و پنجه جوانی را می‌برند یا تیربارانشان می‌کنند یا زمین‌هایشان را غصب می‌کنند، صدای کسی بلند نمی‌شود؟ چرا بیدادی را که در کشور خودشان به هم‌نوعشان رخ می‌دهد، نمی‌بینند، اما یک سیلی به یک مهاجر را می‌بینند و آن‌قدر برایشان مهم است که برایش سفارت یک کشور را به آتش می‌کشند؟»

عده‌ای در تلاشاند میان پارسی‌گویان افغانستان و مردم ایران نفرت ایجاد کنند

او با یادآوری اینکه نباید فراموش کرد این‌گونه مسائل به هر نوعی که اتفاق بیفتد، محکوم است، گفت: «اگر مهاجری در ایران آزار ببیند، محکوم است؛ زیرا ما نباید به ارزش‌ها و کرامت انسانی‌ها بی‌احترامی کنیم. ولی نوع برخورد با این موضوع در افغانستان برخورد سیاسی و برنامه‌ریزی‌شده است، زیرا به هر طریقی می‌خواهند نفرتی میان فارسی‌زبانان افغانستان و مردم ایران ایجاد کنند و از این آب گل‌‌آلود دو نوع ماهی بگیرند. یکی اینکه پیوندهای سالم فرهنگی و زبانی را که در سال‌های اخیر میان مردم ایران و افغانستان به وجود آمده است، کم‌رنگ کنند و از طرف دیگر، توجه مردم را به بیرون جلب کنند تا کسی بیداد و ظلمی را که درون افغانستان مرتکب می‌شوند، نبیند.»

چرا معترضان هرات به ستم‌های درونی توجه نمی‌کنند!

غفران بدخشانی درباره چرایی اعتراض‌نکردن این افراد به مسدودماندن مکاتب (مدرسه) دخترانه در افغانستان گفت: «این موضوع بازهم به همان اصلی بر‌می‌گردد که اگر این مسئله واقعا دادخواهی است و برای انسانی ستم‌دیده است، چرا به ستم‌های درونی توجهی نمی‌شود. اکنون نیمی از نفوس (جمعیت) افغانستان (زنان) نادیده گرفته شده‌اند، دختران نمی‌توانند به مکاتب بروند و زنان نمی‌توانند کار کنند. اگر واقعا هدف دادخواهی است و نیتمان صادقانه است، چرا برای این‌همه ظلمی که در افغانستان در جریان است، صدای خود را بلند نمی‌کنیم؟»

ما نباید در رویارویی با این اتفاقات احساسی برخورد کنیم

این چهره فرهنگی افغانستانی درباره نقش مردم ایران و افغانستان در رویارویی با چنین اتفاقاتی گفت: «نقش مردم ایران و افغانستان به‌ویژه جوانان تاجیک و هزاره این است که با این مسائل احساسی برخورد نکنند، بلکه از روی تعقل و تأمل برخورد کنند. آن‌ها باید متوجه بازی‌های پشت صحنه باشند و اگر در ایران یا هر جای دیگری بر ما ظلمی می‌شود، آن‌ را انکار نکنند و محکوم کنند؛ ولی هم‌زمان برخورد ناشایست و نابخردانه یکی‌دو نفر را به پای ۸۰میلیون ایرانی نگذارند و بحث فرهنگ و سیاست را کاملا از هم جدا کنند. موضوع دولت‌ها و ملت‌ها را نیز باید از هم جدا کرد. حساب فرهنگ و تمدن ملت‌ها با دولت‌ها جداگانه است. ما حاضر نیستیم به‌دلیل این بیدادها ریشه مشترک، فرهنگ مشترک و زبان مشترکمان را انکار کنیم و خدای‌ناخواسته دشمن یکدیگر شویم.»  

عکس نمایه از خبرآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->