«کودک شو» ویژه عید غدیر روی آنتن می‌رود + زمان پخش «منوچهر والی زاده» مجری مناظره انتخاباتی رادیو ورزش شد محمد معتمدی «از ایران نگذشتیم» را خواند + ویدئو «تامینا» جایزه بهترین فیلمنامه فالواترای ایتالیا را کسب کرد کنسرت رایگان محسن ابراهیم‌زاده در منطقه فرهنگی‌گردشگری عباس‌آباد معرفی کاندیدا‌های هیئت‌مدیره انجمن هنر‌های خراسان‌رضوی + اسامی «ترانه راهزنان» از شبکه چهار پخش می‌شود راه‌یابی «آخرین شیهه...» به جشنواره RIFFA کانادا سریال «فراری» روی آنتن شبکه یک + زمان پخش «زخم کاری» به فصل چهارم رسید + جزئیات مریم و رامین «در پناه تو» بعد از ۴۰ سال + عکس جلسه نقد کتاب «گنجشک در اتاق ریکاوری» برگزار شد | کنسرو شدن کلمات و رنده شدن دیالوگ‌ها در شعر فراسپید جکی چان با یک «یک اسطوره» در راه سینما ویژه‌برنامه‌های تلویزیون به مناسبت عید غدیر + زمان پخش دوقلو‌های جایگزین سارا و نیکا در پایتخت ۷ مشخص شدند؟ + عکس صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ گذری بر ظرفیت نمایش‌های سنتی و آیینی در نقد اجتماعی «امروز کافران نومید شدند» | غدیر، به روایت تفسیر‌های کهن فارسی قرارگرفتن کتاب تاریخ اقتصادی شهر مشهد در کتابخانه جدیدالتاسیس بریکس پلاس
سرخط خبرها

قدر؛ تغزل زیبای خدا

  • کد خبر: ۱۰۵۸۸۲
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
قدر؛ تغزل زیبای خدا
حمزه واقعی - نویسنده و پژوهشگر

در چرخش ایام، نشانه‌های خداوند است که به‌ظهور می‌رسد و خاک پای اوست که چشمان دردکشیده را توتیاوار شفا می‌بخشد و روی اوست که آدمی را به‌اوج بی‌خودی می‌رساند. بشر عاشق همواره به‌دنبال روی آن نازنین است و برای او همه وجود چشم می‌شود، تا جایی که وقتی پلک‌ها فروبسته می‌شود، بینایی وسعت افزون‌تری می‌یابد.

امام‌علی (ع) می‌فرماید: «من خدایی را که نبینم، عبادت نمی‌کنم.» و عبادت عارفانه مولا از آن رو بود که او را دیده بود و پسندیده بود و پسندیده شده بود. تماشای یار، پنجره‌هایی به‌وسعت اندیشه بر فهم انسان می‌گشاید و او را در سلوکی عاشقانه بر سر قرار معشوق می‌کشاند تا به او فانی‌شدن را بیاموزد و او را از خود تهی کند.

رمضان، عاشقانه‌ترین فصل زندگی است؛ آن را بهار قرآن دانسته‌اند که راز زیباترین زندگی در آن است. فطرتی که بر اساس آموزه‌های رمضان به‌کمال برسد و سهم خویش را از لحظه‌های لیالی مبارک قدر برگیرد، به عظمتی دست می‌یابد که می‌توان آن را قرآن بسته نامید؛ چنان‌که قرآن را نیز فطرت گشوده انسان مؤمن می‌دانند.

رمضان ماه خداست و حاشا که در چنین ماهی مؤمن جز فهم عارفانه‌تر از دوست را در پیش گیرد و نگاه از دوست برگیرد و به‌سوی غیر بدوزد. سحر را نیز می‌توان ناب‌ترین قطعه زمان دانست؛ وقتی دور از چشم دیگران، زنگ اخلاص می‌خورد و چراغ عشق‌بازی روشن می‌شود و پلک‌ها بالا می‌روند تا نماز ناز تماشا بر سجاده معاشقه قدقامت یابد.

در این نیایش عاشقانه، فردی از زمین در بی‌فاصلگی با دوست، دستانش را در ساحت خیال او رها می‌کند و چنگ در دامن ناپیدای او می‌زند که هیچ دستی از دامنش تهی بازنگشته است.

در نیایش سحرگاهی نیز چیزی جز تحقق اسمای خداوند وجود ندارد. در این زیارت عاشقانه، نام‌هایی از خداوند به‌قسم یاد می‌شود که هم جنبه جمالی دارد و هم سرشار از جنبه‌های جلالی است؛ عظمتی ستایش‌برانگیز دارد و سیاهی‌ها را می‌تاراند و کوچه‌ها را روشنی می‌بخشد و سلوک انسان را جهت می‌دهد. اسمای الهی چونان چراغی فرا راه بشر، او را از کوچه‌های تاریک عبور می‌دهد و به مقصد اصلی می‌رساند که جوار قرب دوست است.

خداوند همه چیز را در مشیت خود دارد و هیچ چیز از دایره مشیت او بیرون نیست، اما در این دایره انسان را آزاد گذاشته است. انسان عاشق نیز خدا را بر حاجت خویش به نام‌های الهی سوگند می‌دهد و نیز سلطنت دائم خداوند و مالکیت حضرت و قدرتش را با همه وجود می‌پذیرد و درمی‌یابد که این اسما و صفات را باید در خویش بارور کند تا مظهر شئون خالق و لایق نام انسان شود.

باید فرصت رمضان و شب‌هایش را قدر دانست و پای در سفر سلوک گذاشت و تا خدا رفت. رقصی چنین میانه میدانم آرزوست!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->