علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

بازار پرحاشیه پرندگان وحشی در فریدونکنار تعطیل شده است؟

  • کد خبر: ۱۰۶۴۸۴
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
بازار پرحاشیه پرندگان وحشی در فریدونکنار تعطیل شده است؟
تاکنون هیچ گونه نامه یا حتی خبری مبنی بر بسته شدن بازار فریدونکنار به دادستانی ارسال نشده است. در این فصل از سال نه پرنده‌ای در فریدونکنار وجود دارد و نه بازاری فعال است که با آن برخورد شود و اکنون بازاری که از آن به عنوان بازار پرندگان وحشی فریدونکنار یاد می‌شود یک کوچه خالی با تعدادی تخت است.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ آمار‌ها می‌گوید سالانه ۱.۵ میلیون بال پرنده زمستان گذران در قالب ۱۵۰ گونه به مازندران سفر می‌کنند. نتیجه، اما چه بوده است؟ یک راسته خیابان که در دو طرف آن میز‌های چوبی چیده شده است و اگر از همان اول خیابان یک نگاه به انتهای آن بیندازیم، می‌توانیم لاشه‌های گوناگون این پرنده‌های مهاجر را ببینیم که از روی تخت‌ها و گوشه‌های بازار آویزان شده اند. از انواع و اقسام اردک‌ها گرفته تا قو و غاز و فلامینگو. بعضی‌های شان هم جان دارند.

پرنده‌هایی که مقصدشان طبیعت فریدونکنار و میانکاله بود؛ اما به بد سرنوشتی دچار شدند، البته نکته مهم که نباید فراموش کرد این است که این مهاجرت در حجم کلان، خود نتیجه حاکم شدن شرایط غلط دیگری بوده است. معاونت سازمان حفاظت محیط زیست مدتی پیش از این گفت که ۸۰ درصد تالاب‌های کشور به بیابان و کانون ریزگرد تبدیل شده اند و زیستگاه بسیاری از پرندگان مهاجر در این مناطق از بین رفته است و این وضعیت سبب می‌شود که فریدونکنار، از باران و سرخرود مرکز مهاجرت انواع پرندگان شوند. بازار پرندگان مهاجر در فریدونکنار، حالا سال هاست کلی مشتری و خواهان دارد که خرید لاشه پرندگان مهاجر را به یک تجارت پرسود تبدیل کرده اند.

شاید اگر در این بازار چرخی بزنید، بتوانید یک جفت غاز خاکستری را پنج میلیون ریال یا یک اُردک خوتکا و کله سبز را تا سه میلیون ریال بخرید! در همه این سال‌ها این بازار، اما از اعتراض‌های مکرر در امان نبوده است. کشتار بیش از حد پرندگان مهاجر و گونه‌های نادر افزون بر حضور پررنگ شکارچیان غیرمجاز، در نهایت باعث شد سال ۹۷ فروش پرندگان در فریدونکنار رسما از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و شورای تأمین استان، غیرقانونی اعلام شود.

با این حال، این بازار در گذر زمان به حدی قدرت و قوت گرفت که در بهمن ۹۸ هم درست و حسابی تعطیل نشد؛ وقتی خبر مرگ مشکوک بیش از ۲۰ هزار بال پرنده به گوش رسید. مهر سال گذشته بود که رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران اعلام کرد؛ سالانه به طور متوسط ۱۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بال پرنده در تالاب فریدونکنار شکار می‌شود. همه این هجمه‌ها در نهایت باعث شد تا سال قبل پویشی با عنوان «نه به کشتار پرندگان» از سوی فعالان محیط زیست راه بیفتد مگر کمی اوضاع را تعدیل کند.

حالا بعد از همه این بالا و پایین ها، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رسانه‌ها از بسته شدن همیشگی بازار پرندگان فریدونکنار با ورود دستگاه قضایی خبر داد؛ البته این در حالی است که طبق آنچه خبرگزاری ایرنا نوشته، مسئولان استانی از این موضوع خبری ندارند: «دادستان فریدونکنار ضمن بی اطلاعی از این خبر به خبرنگار ایرنا گفته است: تاکنون هیچ گونه نامه یا حتی خبری مبنی بر بسته شدن بازار فریدونکنار به دادستانی ارسال نشده است. در این فصل از سال نه پرنده‌ای در فریدونکنار وجود دارد و نه بازاری فعال است که با آن برخورد شود و اکنون بازاری که از آن به عنوان بازار پرندگان وحشی فریدونکنار یاد می‌شود یک کوچه خالی با تعدادی تخت است.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->