اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

درخشش مردم مشهد در صحنه راهپیمایی روز قدس

  • کد خبر: ۱۰۶۷۴۸
  • ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
درخشش مردم مشهد در صحنه راهپیمایی روز قدس
دیروز دوباره شور حمایت از قدس شریف در گام‌هایی استوار و در قالب راهپیمایی گسترده شهروندان مشهدی از مسیر میدان ۱۵ خرداد تا میدان بیت المقدس برگزار شد.

مهدی عسکری | شهرآرانیوز؛ پس از گذشت دو سال که مراسم روز قدس به علت شیوع گسترده کرونا در قالب رژه خودرویی و موتوری برگزار می‌شد، دیروز دوباره شور حمایت از قدس شریف در گام‌هایی استوار و در قالب راهپیمایی گسترده شهروندان مشهدی از مسیر میدان ۱۵ خرداد تا میدان بیت المقدس برگزار شد.

دیروز میدان ۱۵ خرداد میعادگاه عاشقانی بود که از سراسر شهر به این میدان آمده بودند تا در مسیر بارگاه منور رضوی، صدای واحد قدس و مظلومیت فلسطین باشند؛ صدایی که در سال ۱۳۵۸ با ندای حضرت روح ا... (ره) طنین انداز شد و امروز به نهضتی جهانی برای دفاع از سرزمین عزیز اشغال شده فلسطین تبدیل شده است؛ صدایی که فقط در تکبیر مسلمانان نیست، اتحادی در گلو برای همه دنیاست تا مظلومیت قدس را رسا و محکم فریاد بزند.

هنوز نیم ساعتی به آغاز مراسم مانده، اما از مسیر میدان امام خمینی (ره) و بولوار جمهوری اسلامی همچنان جمعیت انبوهی در حال حرکت به سمت میدان ۱۵ خرداد هستند. خودرو‌های پلیس برای نظم در برگزاری مراسم و جلوگیری از تردد خودرو‌های شخصی در مسیر خیابان خرمشهر تا میدان ۱۵ خرداد مستقر شده است. برای تمهیدات احتمالی در حین برگزاری مراسم نیز چند خودرو آمبولانس در میدان حضور دارند.

هم ورزشکاران، هم کودکان، هم زنان

روی تابلو تبلیغاتی بزرگی در گوشه میدان عبارت «القدس لنا» و این جمله رهبر معظم انقلاب که «تقدیر خداوند بر این است که فلسطین آزاد خواهد شد» نقش بسته است. دو غرفه در دو زاویه میدان ۱۵ خرداد برای توزیع اقلام فرهنگی با استقبال گسترده روبه رو شده است.

پرچم‌های ایران عزیز و فلسطین مظلوم و تراکت‌های تبلیغاتی برای راهپیمایان در این غرفه‌ها در اختیار راهپیمایان قرار می‌گیرد. روی تراکت‌ها عبارات «فلسطین پاره تن اسلام است» و «قدس متعلق به مسلمین جهان است و باید به آنان برگردد» نقش بسته است. دانش آموزان و کودکان بیشتر از هر کس مشتری این تراکت‌ها هستند.

دانش آموزان با نشاطی مثال زدنی آمده اند. تعدادی از آن‌ها پرچم ایران یا فلسطین را همانند لحظات پیروزی مدال آوران ورزش، روی دوش انداخته اند و برخی هم چفیه روی شانه‌ها انداخته اند. ترکیب جمعیتی کاملا نامتجانس است؛ از پیرمردی که عصازنان راهی میدان شده تا کودکی که دست در دست پدر یا روی شانه‌های او نشسته است.

حضور خانواد‌ها هم تا دلتان بخواهد، گرم است. معلم ها، کارمندان، دانشگاهیان، گروه‌ها و تشکل‌های مردمی هم کم نیستند. حضور گروه‌هایی از ورزشکاران با لباس رشته ورزشی و دسته‌های موتورسوار هم به زیبایی‌های این حضور افزوده است.

از شهید مغنیه تا حاج احمد متوسلیان

جمعیت رفته رفته رو به افزایش است و کانون حضور شرکت کنندگان در راهپیمایی نیز جایگاه بزرگی است که دور میدان ایجاد شده است؛ جایگاهی که با تصاویر بزرگی از شهیدان سردار حاج قاسم سلیمانی، حاج احمد متوسلیان، آیت ا... باقر النمر (رهبر سابق شیعیان عربستان)، عماد مغنیه، حسن تهرانی مقدم و ابومهدی المهندس آراسته شده است.

عقربه‌های ساعت ۹:۲۰ را نشان می‌دهد. تقریبا جای سوزن انداختن نیست. مجری برنامه پشت تریبون قرار می‌گیرد و با سه تکبیر و درود بر حضرت مهدی (عج)، مراسم آغاز می‌شود.

قرائت قرآن انجام می‌شود و گروه سرود لشکر ۷۷ پیروز ثامن الائمه نواختن موزیک سرود ملی کشورمان را آغاز می‌کند. لحظاتی پس از آن، همه رو به بارگاه منور رضوی، با صدای صلوات خاصه مرحوم انصاریان که از بلندگو‌های میدان پخش می‌شود، همراهی می‌کنند.

در میان حضور انبوه جمعیت، پاکبان‌های زحمت کش شهرداری لحظه‌ای توقف ندارند و زیباسازی مسیر راهپیمایی را به صورت مداوم انجام می‌دهند.

به گفته مجری مراسم، قرار است تا ساعت ۱۰ مراسم در میدان ۱۵ خرداد ادامه پیدا کند و پس از آن جمعیت خروشان در مسیر میدان بیت المقدس راهپیمایی را ادامه بدهند. گروه سرود انقلاب اسلامی با حضور تعداد زیادی نوجوان سه سرود را اجرا می‌کند و پس از آن‌ها نوبت به اجرای گروه سرود حزب ا... لبنان می‌رسد که به زیبایی هرچه تمام‌تر دو سرود حماسی را تقدیم حاضران می‌کنند.

دقایقی به آغاز حرکت باقی مانده و شرکت کنندگان یک صدا، شعار‌های متعددی را سر می‌دهند؛ «نه سازش، نه تسلیم، نبرد با آمریکا»، «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده»، «خامنه‌ای رهبر است، دشمن او ابتر است»، «لبیک یا خامنه ای»، «مرگ بر صهیونیسم جهانی» و...

حالا عقربه‌ها ساعت ۱۰ را نشان می‌دهد و جمعیت که حضور بی شمارشان به خیابان امام رضا (ع) کشیده شده است، با شعار «فلسطین پیروز است، اسرائیل نابود است» راهپیمایی را آغاز می‌کند و در ادامه شعار‌های «ای رهبر آزاده، آماده ایم آماده»، «ای ملت مسلمان دشمن ما آمریکاست، قدس شریف همیشه محور اصلی ماست»، «فلسطین، فلسطین حمایتت می‌کنیم، اسرائیل، اسرائیل دربه درت می‌کنیم»، «مرگ بر اسرائیل» و... در میان جمعیت طنین انداز می‌شود.

حاشیه‌های دیدنی

در میان شعار‌های مداوم راهپیمایان، حاشیه‌های جالب و درخورتأملی هم به چشم می‌خورد. تعدادی از جوانان به صورت نمادین کفن پوش شده اند تا آمادگی خود را برای جهاد با رژیم اشغالگر قدس اعلام کنند.

در ادامه مسیر راهپیمایی نیز سه نفر از جوانان با استفاده از ماسک حیوانات درنده، خود را به شکل سران صهیونیسم، آمریکا و رژیم سعودی درآورده اند. کمی آن طرف‌تر پرچم‌های گروه‌های مقاومت ازجمله حزب ا... لبنان، فاطمیون، زینبیون، حشدالشعبی و فلسطین در کنار پرچم جمهوری اسلامی ایران نصب شده است.

در مسیر راهپیمایی غرفه‌های کتاب، کودک، میز خدمت، کمک به ایتام و نیازمندان، مردم یمن و جمع آوری نذورات برای بازسازی عتبات عالیات هم مشتری‌های خودش را دارد. یکی دیگر از موارد درخور توجه، برپایی غرفه پاتوق دهه هشتادی‌ها و دهه نودی‌ها در مسیر راهپیمایی و اجرای سرود در همین زمینه است که بسیار از آن استقبال شده است.

آتش زدن پرچم اسرائیل و حمل پرچم چندده متری کشورمان نیز با استقبال حاضران روبه رو شده است. ضمن اینکه حاضران در مراسم نیز در بخشی از راهپیمایی طومار حمایت از مردم فلسطین و مقاومت را امضا می‌کنند.

حضور مردم، نشان دهنده غیرت دینی

نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی نیز که در میان راهپیمایان حضور دارد، با اشاره به اینکه حضور در راهپیمایی روز قدس نشان از غیرت دینی است، می‌گوید: فلسطین مسئله اصلی اسلام است و مردم این موضوع را با بصیرت دینی خود درک کرده اند.

آیت ا... سیداحمد علم الهدی با بیان اینکه احساسات دینی مردم ایران در همه حال زمینه ساز موضع گیری روشن و انقلابی خواهد شد، اظهار کرد: مردم در مقابل همه احساساتی که درباره مسائل مختلف دارند، احساسات دینی شان قوی‌تر از احساساتشان به دیگر مسائل است.

بصیرت مردم

استاندار خراسان‌رضوی نیز در حاشیه راهپیمایی، حضور پرشور و حداکثری مردم در راهپیمایی روز جهانی قدس را نشان از بصیرت آنان می‌داند و می‌گوید: با اینکه بیشتر از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، مردم باز هم به تکلیف خود عمل کرده و در راهپیمایی روز قدس شرکت می‌کنند.

یعقوبعلی نظری ادامه می‌دهد: مردم روزه‌دار با حضور در این راهپیمایی آمادگی خود را برای همراهی با مردم فلسطین و آزادی قدس از چنگال صهیونیست‌ها اعلام می‌کنند.

قدردانی از جوانان

سیدعبدا... ارجائی، شهردار مشهد، نیز با حضور در راهپیمایی، ضمن گفتن خداقوت به زائران و هم کلام شدن با آن ها، می‌گوید: راهپیمایی امسال بعد از دوسه سال که همه گیری کرونا باعث غیبت مردم در اجتماعات این چنینی شده بود، برگزار شد و خوشبختانه امسال راهپیمایی بسیار پرشوری را شاهد بودیم.

وی اضافه می‌کند: نکته بارز راهپیمایی امسال حضور چشم گیر جوانان و نوجوانان عزیز در این راهپیمایی و حمایت آنان از قدس بود که بسیار پررنگ دیده شد. وظیفه خود می‌دانم از همه آنان تشکر کنم. حضور پرشور و باشکوه مردم در راهپیمایی امسال پیام ویژه‌ای برای دوستداران نظام، ملت مظلوم فلسطین، قدس شریف و همچنین دشمنان انقلاب اسلامی دارد.

عادی سازی روابط با اسرائیل، خیانتی نابخشودنی

به دقایق آخر راهپیمایی رسیده ایم و با قرائت قطعنامه، راهپیمایی به پایان می‌رسد. در بخش‌هایی از این قطعنامه، ضمن تأکید بر خیانت بودن عادی سازی روابط با اسرائیل، آمده است: حمد و سپاس بی کران خدای سبحان را که به ما توفیق داد پس از درک لیالی مبارکه قدر و در آستانه عید سعید فطر و جشن پیروزی روزه داران بر طاغوت نفس، با حضور حماسی و قدرتمند در «راهپیمایی بزرگ روز جهانی قدس» با رستاخیز عظیم امت اسلامی در اقصی نقاط جهان همراه شویم و بار دیگر «حمایت از مقاومت عزتمندانه مردم مظلوم و مسلمان فلسطین» را فریاد بزنیم و شکست خط سازش و سرعت گرفتن زوال رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی و بیزاری از جبهه سلطه و استکبار و حامیان آن را در معرض جهانیان قرار دهیم.

نمایشگاه روز قدس در صحن قدس

به انتهای مراسم رسیده ایم و قرار است میهمان سخنان سردار قاآنی، فرمانده محبوب سپاه قدس، باشیم.
شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز با صدور پیامی از مردم استان بابت حضور پرشور در راهپیمایی روز قدس قدردانی کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->